רואים 6:6: אבחון ליקוי ראיה

(0)
לדרג

כיצד מאבחנים ליקוי ראיה? כמו בכל תחום, גם בתחום הראיה, חשוב לפקוח עין ולבצע אבחון מוקדם, כדי למנוע סיבוכים. כתבה ראשונה בסדרת כתבות ליום הראיה העולמי

מאת: מערכת zap doctors

ישראל ניצבת בחזית המחקר והפיתוח של טכנולוגיות חדישות בתחום הראייה ויש שיאמרו שהיא פורצת דרך בתחום זה כמו בתחומים רבים אחרים.

ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מנהלת תחום גלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנתחת בכירה, מומחית לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מנהלת המרכז לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מסבירה את סוד ההצלחה: "ישראל נחשבת לפורצת דרך לא רק בתחום הראייה אלא בתחומים רבים, תחומי מחקר ופיתוח טכנולוגיים ורפואיים, ובהם גם תחום הראייה. מה שממקם את ישראל כמובילה של מחקר ופיתוח בתחום זה הוא שילוב של גורמים תרבותיים, חינוכיים והיסטוריים. בתחום הרפואי ישראל נמצאת על קו התפר בין ארצות הברית לבין אירופה.

רוב הרפואה הישראלית מבוססת על ספרות אמריקאית, אך החדשנות בניתוחים מגיעה דווקא מאירופה ומהמזרח. גיאוגרפית אנחנו במרכז. הישראלים חדורי מוטיבציה, רחבי אופקים ויצירתיים, והתרבות שלנו מעודדת מחקר, תעוזה וחדשנות. בנוסף ישראל היא מעצמה של הייטק הן בעולם האזרחי והן בעולם הצבאי. כל הנ"ל מאפשר יצירה ותרומה להתקדמויות רבות בתחום הרפואה.

אבחון ליקויי ראייה (אילוסטרציה)
אבחון ליקויי ראייה (אילוסטרציה)

מערכת הראייה: עדשה, כבל ומחשב

רבים יאמרו כי חוש הראייה הוא החשוב מכל החושים ופגיעה בו מהווה פגיעה תפקודית, הפוגעת אנושות בחיי היום יום. לפי ד"ר קפלן מסאס ישנם שלושה תחומים עיקריים בהם יש חשיבות לפיתוחים טכנולוגיים חדשים ככלל ולפיתוחים ישראלים בפרט: אבחון, טיפול ושיפור התפקוד ואיכות החיים של הסובלים מליקויי ראייה. פיתוחים טכנולוגיים ישראלים מתמקדים בקשת רחבה של טכנולוגיות וטכניקות המסייעות לאבחון מדויק של מחלות הגורמות ללקויות ראייה. לצד אלה ישנם גם פיתוחים שמסייעים לטיפול.

חוש הראייה לדברי ד"ר קפלן מסאס תלוי בשלושה מרכיבים עיקריים: העין, עצב הראייה והמוח. העין המשולה למצלמה, קולטת גירוי חזותי אותו היא מתרגמת לאות חשמלי אשר עובר למוח (המעבד) דרך עצב הראייה. עצב הראייה הוא למעשה "הכבל" אשר מחבר את המצלמה למעבד, הוא מוליך את המידע שקולטת העין אל המוח. המוח המשול למעבד של מחשב מפרש את המידע שקיבל מהעין וכך מתחוללת הראייה. נזק לאחד משלושת המרכיבים הללו גורם לליקוי ראייה. שלל הפיתוחים המציעים טיפול בלקויי ראייה מתמקדים באחד או יותר ממרכיבי המערכת שחייבים לתפקד באופן מיטבי, כדי לקבל ראייה טובה. תחום פיתוח ומחקר חשוב לא פחות מתמקד במתן חלופות לאנשים עם לקות ראייה שלא ניתן לתקנה.

כאן נכנסים לתמונה אותם פיתוחים שאינם קשורים לאבחון או לטיפול, אלא קשורים לשיקום היכולת התפקודית של אדם עם לקות ראייה. מדובר בפיתוחים תוצרת כחול לבן שמקנים עצמאות ומשפרים את איכות החיים של לקויי הראייה.

חשיבות האבחון

כמעט בקשר לכל מחלה, נכון לומר כי אבחון וגילוי מוקדם הם קריטיים. כאשר מדובר בתחלואה הקשורה לעיניים, במחלות מסויימות הדבר נכון ביתר שאת. דוגמה בולטת לכך היא מחלת הגלאוקומה, שאיתור מאוחר שלה עלול לגרום לעיוורון. "גלאוקומה היא מחלה שכיחה ביותר, הנפוצה בקרב מיליונים ברחבי העולם, הן בעולם המפותח והן בעולם המתפתח", מסביר פרופ' שלמה מלמד, מנהל מרכז הגלאוקומה בבית החולים "שיבא - תל השומר". "המחלה מכונה 'הגנב השקט של הראייה', משום שללא כל תסמינים, כאב, אודם או חוסר נוחות וכדומה, היא פוגעת בעצב הראייה, וחוסר טיפול בה עלול להוביל לעיוורון. מוקד המחלה הוא עלייה בלחץ התוך עיני: בעין נוצרים נוזלים, אשר מסיבות מגוונות מתקשים להתנקז מתוך העין. עקב כך, נוצר לחץ על עצב הראייה שנפגע באופן אטי והדרגתי, עד כדי צמצום שדה הראייה, ובהיעדר טיפול עד עיוורון מוחלט. למרבה הצער, למרות יכולות אבחון וטיפול מתקדמות, גלאוקומה היא הסיבה מספר 2 לעיוורון".

"אבחון מוקדם של מחלה הוא קריטי במיוחד כשהנזק לעצב הראייה הוא בלתי הפיך, אך ניתן למנוע אותו על ידי טיפול מתאים" מחדדת ד"ר קפלן-מסאס ומרחיבה: "לכן, בכל מקרה, יש צורך באמצעי אבחון טובים, מתקדמים, מהימנים, מהירים ופשוטים". בפיתוחם של כאלה מתהדרים מספר רופאים ישראלים. דוגמא לפיתוח שיטת אבחון חדשנית ויעילה במיוחד היא פיתוח מכשיר חדשני לבדיקת שדה ראייה אובייקטיבי, בניצוחו של ד"ר יגאל רוטנשטרייך, מומחה למחלות רשתית תורשתיות ומנתח קטרקט; מנהל השרות לאלקטרופיזיולוגיה במחלקת עיניים, וחוקר במכון לחקר העין, ע"ש מוריס וגבריאלה גולדשלגר, בי"ח תל השומר.

ד"ר רוטנשטרייך מתאר את המכשיר ואת החדשנות שבו: "כיום, על מנת לבדוק את שדה הראייה של האדם, נעשה שימוש במכשיר הבודק האם הנבדק 'ראה' או 'לא ראה' נקודת אור, המוצגת בהיקף שדה הראייה. הבדיקה סובייקטיבית, דורשת ריכוז רב ולימוד מהנבדק, אורכת זמן רב ודורשת צוות טכני מיומן בפענוח תוצאות הבדיקה. אני פיתחתי מכשיר חדשני הבודק את שדה הראיה באופן אובייקטיבי, ללא צורך כמעט בפעילות מצד הנבדק. המכשיר בודק את גודל האישון בתגובה להארה באור כחול או אדום חלש, בנקודות אור שונות המוצגות לחולה. הבדיקה קצרה ומדוייקת ויתרונה הבולט ביכולת לזהות במדויק קיומה של אי תקינות שדה הראייה, תוך יכולת לזהות מהם האזורים בשדה הראיה שאינם תקינים ואילו תאי רשתית נפגעו (קולטני אור או תאי עצב אחרים) וגם מהי מידת הפגיעה".

מכשיר מתוחכם זה, המאפשר לראשונה למפות אצל הנבדקים את תפקוד תאי העצב השונים ברשתית, ולבדוק באופן אובייקטיבי ומדויק כיצד טיפולים שונים משפרים את שדה הראייה, בדרכו להפוך להצלחה בינלאומית. המכשיר נמצא בשלבים אחרונים של בדיקה בנבדקים בריאים ובחולים, לפני התחלת שיווקו למרכזים רפואיים בעולם.

כתבות נוספות בסדרה

טיפול בעין עצלה
טיפולי ראייה חדשניים

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ראייה - משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום