שתל דנטלי: לחייך בלי להתבייש

(0)
לדרג

מאז ימי השיניים התותבות של סבתא, חלפו מים רבים בנהר רפואת השיניים: כאשר אנו נדרשים לשתל של יותר משן אחת, שיטת "all on 4" עשויה להתאים

מאת: מערכת zap doctors

מראה השיניים התותבות בכוס מים על יד המיטה ודאי זכור לכם מבית סבתא, אך מאז בעשרות השנים האחרונות, רפואת השיניים, ובפרט נושא השתלות השיניים, עברו דרך ארוכה. שתל דנטאלי הוא למעשה בורג העשוי טיטניום, המוחדר לתוך עצם הלסת, ומאפשר לבנות עליו כתר, גשר, או תותבות נתמכות שתלים.


שתלים דנטליים (אילוסרציה)
שתלים דנטליים (אילוסרציה)

שתלים, כתרים וגשרים הפכו להיות עניין שבשגרה במציאות חייהם של אנשים מבוגרים, ומבוצעים בדרך כלל בהליך כירורגי תחת הרדמה מקומית, בניתוח שאורך זמן מועט ואינו דורש אשפוז.

כשצריך לטפל בכל הלסת ניתן לעשות זאת בשיטת "all on 4" שהיא שיטה המתבצעת במהלך פגישה טיפולית אחת במהלכה עוקרים את כל שיני המטופל האבודות, ומשתילים במקומן בין ארבעה לשישה שתלים, מסביר ד"ר רוני קולרמן, מומחה למחלות חניכיים וחבר סגל בכיר במחלקה לפריודונטיה והשתלות דנטליות אוניברסיטת תל אביב "השיטה מתאימה גם למטופלים מחוסרי שיניים, והחדשני שבה הוא שהן השתלים והן העקירות מתבצעים סימולטנית והשיקום הזמני הקבוע נמסר למטופל באותו יום".

איך עובדת שיטת "all on 4"?

כל תהליך עקירת השיניים וביצוע השתלים אורך כשעה. בסיומו מורכב על השתלים גשר זמני שהוכן מראש על ידי טכנאי, ומדמה את השיניים החסרות. לאחר תקופה של בין שלושה לשישה חודשים, כאשר השתלים נקלטים בהצלחה בפה, מחליפים את הגשר הזמני בקבוע, העשוי מחרסינה.

הניתוח עצמו מבוצע בהרדמה מקומית, ותופעות הלוואי שלו קלות יחסית כגון נפיחות קלה, וכאבים שנמשכים ימים ספורים בלבד. "ההחלמה מהליך 'all on 4' איננה שונה מהחלמה מעקירות רגילות. במידה ואחד השתלים לא נקלט (מקרים שמופיעים באחוזים בודדים בלבד) חוזרים על השתל לאחר תקופת רפוי מסוימת.

השיטה החדשה מקצרת את זמן הטיפול הכולל, וכן מבטלת את הצורך בפרוצדורות כירורגיות מורכבות יחסית שמתלוות להם, כמו לדוגמא הרמת רצפת הסינוס המקסילרי.

השיטה משפרת את נוחיותו של המטופל ומקלה את התמודדותו עם העלות הכספית של השתלות שיניים, שכן all on 4 היא שיטה זולה באופן יחסי מאחר ובחלק מהמקרים אין צורך בהרמות סינוס. כל העקירות והשתלים שהמטופל נדרש להם מתבצעים באותה פגישה טיפולית, אין צורך בטיפול אנטיביוטי חוזר ונשנה, כמו הטיפולים התרופתיים שבדרך כלל נדרש לקחת אחרי כל עקירה והשתלה בודדת.

בנוסף, המטופל מקבל בטיפול אחד אינטנסיבי שיקום קבוע, המסתיים בגשר זמני ולא בשיניים תותבות, וזאת בתוך כ-48 שעות בלבד. אחרי כחצי שנה, ולאחר שהשתלים התבססו, הכתרים הזמניים מוחלפים בכתרי חרסינה.

למי מתאימה שיטת "all on 4"?

השיטה מתאימה כמעט לכל אחד, המעוניין בשיקום פה קבוע, שיש לו כמות עצם מספיקה בלסת עליונה או תחתונה, שתאפשר ביצוע של לפחות ארבעה שתלים. שיטה זו מתועדת בהרבה מחקרים מזה כ-20 שנה וטופלו בה בהצלחה מאות אלפי מטופלים בשיעורי הצלחה של כ-98%.

כיצד שומרים על השתלים עד לקליטתם הסופית?

ד"ר קולרמן מסביר: "לאחר ביצוע השתלים והגשר הזמני, אסור למטופל לנגוס במאכלים קשים למשך חודש. כמו כן, עליו להגיע לביקורת תכופה אצל הרופא המטפל, בכל שבוע או שבועיים, (הטכניקה מחייבת מעקב צמוד) וכמובן לצחצח את השיניים היטב".

על מנת לשמור על תוצאות הטיפול לאורך שנים, מומלץ לבצע אותו על ידי מומחה לחניכיים והשתלות שיניים, תוך מעקב וניטור מדדי הדלקת, עומק הכיסים ומצב העצם סביב השתלים.

כמו כן, לאחר התאמת כתרי החרסינה הסופיים, חשובה מאוד תחזוקת הפה על ידי שיננית מוסמכת ועל ידי הרופא מידי חודשיים-שלושה חודשים. תחזוקה נכונה של השתלים תמנע בעתיד זיהומים, וטיפולים נוספים.

בואו לדבר על זה בפורום השתלות שיניים בשיטת All on 4.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום