בין פרפור פרוזדורים לשבץ מוחי

(0)
לדרג

הכירו את קריש הדם מהמסדרון: פרפור פרוזדורים בלב גורם להיווצרות קרישי דם מסוכנים, הגורמים שבץ מוחי. מכאן חשיבות הזיהוי והטיפול

מאת: מערכת zap doctors

שבץ מוחי הוא גורם התמותה השלישי בעולם המערבי. על פי תוצאות סקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור חברת התרופות פייזר, נראה כי רוב הציבור הישראלי אכן יודע מהו שבץ מוחי, אבל אינו מודע מספיק לגורמיו ולדרכי המניעה האפשריות שלו.

בישראל מתרחשים בכל שנה ב-15 אלף מקרי שבץ מוחי. כ-3,000 מהם נגרמים על רקע של פרפור פרוזדורים: הפרעת קצב בלב, המעלה את הסיכון לשליחת תסחיף דם למוח. על פי הסקר, רוב הציבור בישראל מודע לעובדה שהגורם העיקרי לשבץ הוא יתר לחץ דם, אך רק 11% מהנשאלים ידעו לומר כי פרפור פרוזדורים אף הוא אחראי לכמות ניכרת של מקרי שבץ.

פרופ' דורון זגר, מנהל יחידת הביניים/ טיפול נמרץ לב, וממלא מקום מנהל המערך הקרדיולוגי, מרכז רפואי סורוקה, מרחיב בנושא.

האם קיימת בציבור מודעות מספקת לתסמיני שבץ מוחי?

"המודעות בציבור הרחב לסכנות ולתסמינים של שבץ מוחי אינה מספקת. רבים אינם מודעים לקשר בין פרפור פרוזדורים לבין שבץ מוחי, ולכן בזמן אמת הם אינם מצליחים לזהות את המצב. כתוצאה מכך, אובד לעתים זמן יקר בתחילת הטיפול.

פרפור פרוזדורים יכול להופיע אצל אדם בוגר בכל גיל, אך שכיחותו גוברת עם השנים והוא נפוץ במיוחד אצל גברים ונשים מעל גיל 74. תופעה זו היא הגורם הישיר למאות אלפי אשפוזים בשנה, וללא טיפול מתאים התופעה אף עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים חמורים ולמוות."

מהו פרפור פרוזדורים?

"פרפור פרוזדורים הוא מצב בו עליות הלב (הפרוזדורים) אינם מתכווצים באופן יעיל. הדופק במקרה כזה יכול להיות איטי, תקין או מהיר מאוד, ומאפשרויות אלה נגזרת הרגשתו של החולה. חולים רבים אינם מודעים כלל להפרעה, והיא אינה גורמת להם כל תסמינים."

כיצד נזהה פרפור פרוזדורים?

"עצם הפרפור עלול לגרום לתופעות גופניות כגון כאבים בחזה, סחרחורות, עילפון, תשישות, דופק מהיר או איטי, כאב בחזה, קוצר נשימה או חולשה. דפיקות לב הן התסמין השכיח ביותר לפרפור פרוזדורים. גם כאשר הדופק הוא בתחום התקין, הרי שעצם הפרפור עלול לגרום לתחושה רעה בגוף, כמו ירידה ביכולת המאמץ, מפני שבנוכחות הפרפור, לא מתקיים הסנכרון התקין בין פעילות העליות שבלב, לפעילות החדרים שבו.

לכן אם אדם מרגיש משהו מהתופעות האלו, מומלץ להיוועץ ברופא באופן מיידי. כמו כן, ישנן מחלות הקשורות בהתפתחות פרפור פרוזדורים, כגון סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלת לב כלילית, מחלת לב מולדת, דלקת ריאות, תסחיף ריאתי, פעילות יתר של בלוטת התריס, ועוד. מכאן, שלעתים קרובות, רופא יכול לזהות באקראי פרפור פרוזדורים אצל חולה."

מה הקשר בין פרפור פרוזדורים לשבץ מוחי?

"בנוסף לתופעות הגופניות שתיארתי, להן גורם הפרפור, בעיה שנייה שעלולה להיווצר היא קרישי דם. מכיוון שעליות הלב אינן מתכווצות, הדם שבתוכן אינו מועבר במהירות הנדרשת, ומצב זה עלול לגרום ליצירת קרישים. קרישים אלה עלולים להיסחף למקומות שונים בגוף, בעיקר למוח, לחסום כלי דם ולגרום סבוכים קשים כגון שבץ מוחי."

כיצד מטפלים בפרפור פרוזדורים?

"הטיפול בפרפור פרוזדורים מורכב מטיפול נוגד קרישה (מדלל דם) ומטיפול בהפרעת הקצב עצמה. רוב החולים הסובלים מפרפור פרוזדורים זקוקים לטיפול נוגד קרישה לכל החיים, על מנת להפחית במידה ניכרת את הסיכון לאירועים מוחיים. מעבר לכך יש לשקול את הטיפול בהפרעת הקצב עצמה. טיפול זה יכול לכלול תרופות המאטות את קצב הלב, על מנת שהפרפור לא יהיה מהיר מדי, וכן תרופות המפסיקות את הפרפור או מונעות את חזרתו. כמו טיפול במכת חשמל, הבא להסדיר את הקצב הלב ולהפסיק את הפרפור. לעתים מטפלים במצב גם בעזרת צריבת המוקד הגורם להפרעת הקצב. טיפול זה מכונה "אבלציה", ובמקרים המתאימים הוא עשוי להביא לריפוי שלם של הבעיה."

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום