רעש מטוסים ומחלות לב

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, רעש שאליו נחשפו תושבים המתגוררים בסמוך לשדות תעופה בארה"ב ובבריטניה גרם לעלייה באשפוזים בשל בעיות לב וכלי הדם ואירועים מוחיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רעש עקב חשיפה לכלי טיס בחלק משדות התעופה העמוסים בעולם מלווה בסיכון מוגבר לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקרים חדשים שפורסמו. ממצאי המחקרים מרחיבים את החשש מפני השלכות מגורים בסמוך לשדות תעופה.

במחקר הראשון מבין שניים, שפורסם במהלך אוקטובר בכתב העת BMJ, החוקרים מלונדון בחנו את האשפוזים לבתי חולים של 3.6 מיליון נבדקים, המתגוררים בסמוך לשדה התעופה הית'רו. המאמר קשר בין רעש כלי טיס במהלך שעות היום ובמהלך שעות הלילה לפניות לבתי חולים עקב אירועים מוחיים, מחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם, על ידי השוואת הנתונים אודות תושבים שהתגוררו באזורים הרועשים ביותר ואלו שהתגוררו במרחק גדול יותר משדה התעופה.

החוקרים מצאו כי באזורים עם רעש חזק (מעל 63 דציבלים) חלה עלייה משמעותית בסיכונים לאירועים מוחיים, מחלת לב כלילית ומחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאזורים שקטים יותר (51 דציבלים ומטה). במאמר נפרד, חוקרים מארה"ב בחנו את האשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם בקרב משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה, לפי רמות הרעש עקב כלי טיס בסמוך ל-89 שדות תעופה בארצות הברית.

מהנתונים עולה כי עבור כל עלייה של 10 דציבלים בחשיפה לרעש חלה עלייה של 3.5% בשיעור האשפוזים לבתי חולים עקב מחלות לב וכלי דם. התצפית נותרה גם לאחר שנלקחו בחשבון משתנים אחרים, כולל זיהום אוויר וכן גורמים אתניים וכלכליים חברתיים. חשוב מכך, ההשפעות היו בולטות במיוחד ברמות החשיפה הגבוהה ביותר לרעש כלי טיס (מעל לאחוזון 90 לחשיפה לרעש), עם עדות להשפעת סף מעל 55 דציבלים.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם נתונים קודמים אודות חשיפה לרעש עקב כלי תחבורה. לממצאים עשויות להיות השלכות הנוגעות למיקום שדות תעופה, כאשר על האחראים על מלאכת התכנון לקחת בחשבון את ההשפעה של חשיפה לרעש של כלי טיס באזורים מאוכלסים בצפיפות גבוהה.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום