שבץ: תנו למוח את הכוח

(0)
לדרג

שבץ מוחי עלול להיגרם מחסימה (שבץ איסכמי) או מדימום (שבץ המורגי) ושניהם קטלניים מאוד. פעילות גופנית, תזונה נכונה (כולל שוקולד!) והפסקת עישון יעזרו

מאת: אלישע מנשריאן

כ-15 עשר אלף איש בישראל לוקים מידי שנה בשבץ מוחי בישראל. השבץ מגיע פתאום, ללא שום התראה מוקדמת. השבץ איננו כואב: לעיתים לא ניתן לדבר וגם לא ניתן לקרוא לעזרה, כאשר הוא מתרחש. במקרים אחרים, מתאפיין השבץ בשיתוק, אליו החולה כלל לא מודע. לרגל יום המודעות הבינ"ל לשבץ מוחי, אנו מגישים לכם מדריך מקיף בנושא.

מהו השבץ המוחי? מהו שבץ "איסכמי" ומהו שבץ "המורגי"?

"שבץ מוחי" נוצר כתוצאה מחסימה של כלי דם המוביל חמצן למוח. הסיבה השכיחה ביותר לחסימת כלי דם במוח היא טרשת העורקים. מדובר בשכבות שומן ש"נדבקות" לדופן כלי הדם ויוצרות רובד טרשתי (פלאק), החוסם את מעבר הדם. כתוצאה מכך, אזור מסוים במוח לא מקבל דם וחמצן ומתחיל תהליך של איסכמיה (חוסר חמצן לרקמה), ממנו אותו אזור במוח לא יצליח להשתקם. לרוב הנזק יהיה בלתי הפיך. שבץ זה נקרא "שבץ איסכמי".

סוג נוסף של שבץ מוחי נקרא "שבץ המורגי", או שבץ דימומי. מצב בו נוצר קרע של כלי דם, גדול או קטן, דם דולף מכלי הדם וגורם לחוסר חמצן, ולפעמים גם ליתר לחץ תוך גולגלתי, שמצריך ניתוח דחוף להקלת הלחץ. בשבץ מוחי מסוג זה (המורגי) לקה רה"מ לשעבר אריאל שרון, זמן קצר לאחר שלקה בשבץ איסכמי.

מהם גורמי הסיכון לשבץ?

לא מעט מחקרים נעשו בעניין והעולם הרפואי מנסה לגבש את הקריטריונים שיוצרים את הנוסחה העלולה להביא לאירוע מוחי. בין הגורמים העיקריים: מחלת כלי דם ידועה (טרשת עורקים, אוטמים בשריר הלב בעבר), סוכרת, שגם היא גורמת לשינויים במבנה כלי הדם ומזרזת פגיעה בכלי הדם, עישון, עודף משקל, יתר שומנים בדם.

אוכלוסיות בסיכון מיוחד כוללות מעשנות שנוטלות גלולות, חולים במחלות קרישיות יתר של הדם ותסמונות נוירולוגיות, בהן הסיכוי לפתח אירוע מוחי גדול.

מהם סימני השבץ? כיצד ניתן להציל חיים?

ברוב המקרים, אדם שמצוי בתהליך פעיל של שבץ מוחי, כלל לא מודע לכך. סימנים כלליים יכולים להיות: כאבי ראש, חולשה כללית, בלבול, סטרס ושכחה. במקרים נוספים, ניתן לראות שיתוק או חולשה ניכרת בצד מסוים בגוף, דיבור לא ברור, הפרעות בראייה, חוסר שיווי משקל, חוסר קואורדינציה, סחרחורות, קושי בבליעה. בחלק מהמקרים, בעת מבט על פניו של האדם, הנמצא בעיצומו של שבץ, ניתן לזהות שיתוק מסוים בחצי פנים, כאשר השפה התחתונה שמוטה. במידה והסימנים מופיעים לתקופה של מספר שעות עד יממה וחולפים, מודבר באירוע מוחי חולף, העלול לתקוף שוב ולהיות קטלני ביותר. לכן, בכל מצב בו נזהה סימנים לשבץ מוחי, יש להזעיק מיידית צוות רפואי, על-ידי חיוג למד"א 101 או איחוד הצלה 1221. במידה והחולה יכול לנוע בכוחות עצמו, ניתן לקחת אותו עצמאית לבית החולים.

מתי כדאי להתפנות לבית החולים?

ככל שנגיע לבית החולים מוקדם, כך הסיכוי לנזק יהיה מופחת. המטרה להביא את החולה לבית החולים בטווח של עד 4 שעות, מהרגע בו הבחנו בסימני השבץ. הטיפול המיידי שנעשה בבית החולים הוא טיפול תרופתי, בהנחה ומדובר באירוע מוחי על רקע של קריש דם, תרופות מיוחדות, בעלי יכולת המסת קרישים, עשויות להפחית משמעותית נזק בלתי הפיך. חשוב להבין כי מתן תרופה מסוג זה היא בעלת סיכונים רבים ועל כן, לא כל חולה שמתקבל עם אירוע מוחי הוא מועמד ראוי למתן טיפול מסוג זה. טיפול לטווח ארוך, לאחר אירוע מוחי, כולל מתן תרופות לאיזון לחץ-דם, שומנים בדם, איזון פעילות הלב, ונוגדי הצמדת טסיות דם (כגון אספירין), שמונע אירועים מוחיים נוספים.

האם אורח חיים בריא עשוי למנוע שבץ?

ניתן להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לשבץ מוחי על-ידי מניעה.

* הפסיקו לעשן. במידה ואינכם יכולים להפסיק לעשן, הפחיתו בצריכת הסיגריות ליום.

* בצעו פעילות גופנית כ-3 פעמים בשבוע.

* הפחיתו בצריכת אלכוהול.

* הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת. מאכלים כגון דגים, פירות וירקות, חלב דל שומן, קפה ושוקולד מריר מסייעים בירידה משמעותית של הסיכון לשבץ מוחי.
בעלי עודף משקל: תזונה דלת קלוריות, בעלי שומנים בדם: תזונה דלת שומן, בעלי יתר לחץ דם: תזונה דלת מלח, סוכרתיים: תזונה דלת סוכר.

כמו כן, ביקור חצי שנתי אצל רופא המשפחה, בהם יאובחנו מוקדם גורמי הסיכון ויטופלו, יפחית משמעותית את הסיכוי לאירוע מוחי.

יש לזכור: שבץ מוחי עלול להופיע בכל רגע, ללא שום התראה מוקדמת. יש לזהות את השבץ ולפנות את החולה בהקדם לבית החולים. במידה ונצליח לבצע זיהוי מוקדם ופינוי בטווח של 4 שעות לטיפול רפואי, כך נעלה בצורה משמעותית את סיכוייו של החולה לצאת ללא נזק.

הכותב הוא מדריך צוותי רפואה ומנכ"ל חברת אלישע הדרכות רפואה קורס עזרה ראשונה

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום