פסוריאזיס: בשורת הפוטותרפיה

(0)
לדרג

פסוריאזיס (ספחת) היא מחלת עור כרונית, המלווה בנגעים אדומים, קשקשת לבנה ובגרד. פוטותרפיה (טיפול באמצעות אור) יעילה ועשויה לשפר מאוד את המצב

מאת: ד"ר חגית מץ

פסוריאזיס (בעברית: ספחת), היא מחלת עור תורשתית, הפוגעת באיכות חייהם של כמאה אלף ישראלים. שכיחות המחלה דומה אצל גברים ונשים, ועלולה להופיע בכל גיל, אם כי שכיחותה עולה לרוב, בעשורים הרביעי והחמישי של החיים.

המחלה מתבטאת בנגעים אדומים, מכוסי קשקשת לבנה וגסה באזורים שונים בגוף. לעתים נלווים לכך גרד ותחושת צריבה, אך חשוב לציין כי המחלה איננה מדבקת. אחד הטיפולים הבטוחים והיעילים במחלה הוא טיפול בפוטותרפיה, טיפול בקרני אור המדמות את קרינת השמש, כפי שיפורט בהמשך.

מהם הגורמים העיקריים למחלת הפסוריאזיס?

בין הגורמים להתפרצות המחלה או להחמרתה, ניתן למנות מתח נפשי, זיהומים ושימוש בתרופות מסוימות. כך למשל, אדם בעל נטייה למחלה עלול לפתח פסוריאזיס לאחר שעורו נחבל או נשרט, לאחר כוויית שמש קשה או עקב מתח נפשי מתמשך. כמו כן, מחלת הפסוריאזיס עלולה להתפרץ לאחר דלקת גרון (בעיקר אצל ילדים) או לאחר נטילת תרופות מסוימות.

ההתייחסות למחלה היא כאל מחלה סיסטאמית, משמע, שידועות מספר בעיות העלולות להתלוות למחלה, בעיקר בצורתה הקשה, כגון: יתר לחץ דם, מחלה לבבית, נטייה לסוכרת ושינוי במאזן השומנים.

פסוריאזיס (אילוסטרציה shutterstock)
פסוריאזיס (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הסימפטומים הנלווים למחלת הפסוריאזיס?

אצל מרבית החולים במחלה התסמינים הם קלים ועיקרם הוא היובש, האודם והקשקשת ולא פעם, גם גרד מציק. אזורים בגוף בהם מופיעה מחלת העור בשכיחות גבוהה יותר הם המרפקים, הברכיים והקרקפת. בצורות ביטוי נוספות של הפסוריאזיס, תיתכן תפרחת באזורים נוספים. המחלה עלולה להביא לפגיעה אסתטית ולעתים לקשיים בתפקוד היומיומי, ובמיוחד כאשר התופעה פוגעת בכפות הידיים והרגליים. בכל מקרה האבחון של המחלה פשוט ומתבסס בעיקרו על הבדיקה הגופנית של רופא העור.

מהן דרכי הטיפול המומלצות בפסוריאזיס?

קיים מגוון גדול של טיפולים, החל מטיפולים מקומיים, טיפול סיסטמי בכדורים, טיפול פוטותרפי וטיפולים ביולוגיים. מרבית החולים סובלים מצורה קלה של המחלה, המוגבלת לשטח גוף קטן, והם יטופלו במשחות מסוגים שונים.

באלו מקרים מומלץ לטפל בפסוריאזיס באמצעות פוטותרפיה?

כאשר אין תגובה למשחות, כשהמחלה פוגעת בשטח עור נרחב או כשהנגעים מגבילים בצורה קשה את תפקוד החולה בחיי היום- יום, אזי יש צורך בטיפול סיסטאמי, הכולל טיפול פוטותרפי בלבד או פוטותרפיה בשילוב עם טיפול תרופתי הכולל כדורים וזריקות.

מהי פוטותרפיה?

פוטותרפיה (פוטו - אור, תרפיה - טיפול) היא שיטת טיפול באור, המחקה את הפעילות של קרני השמש (באורך גל אולטרא סגול). הטיפול ניתן על-ידי מכונות הבנויות ממנורות הפולטות את אורכי הגל הנדרשים (לרוב בטווח ה-UVB על סגול) ומדמות את פעילות קרני השמש. אורך הגל והשפעתו הביולוגית מאפשרים טיפול יעיל, ללא צורך בשילוב חומרים נוספים, להגברת הרגישות לשמש.

אחוזי ההצלחה של טיפולי הפוטותרפיה גבוהים, בפרט כאשר הם ניתנים בצורה הנכונה ותחת השגחה רפואית מתאימה.

טיפול באור המחקה את קרני השמש (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול באור המחקה את קרני השמש (אילוסטרציה shutterstock)

האם נלוות לטיפול בפוטותרפיה, תופעות לוואי?

תופעות הלוואי המעטות מזכירות תופעות של חשיפה לשמש ונחלקות לשני סוגים: תופעות לטווח קצר, הכוללות אודם, עקצוץ, גרד, סימנים המזכירים כוויה בדרגה קלה ותופעות לוואי לטווח ארוך, כגון הזדקנות העור, קמטים, כתמים וגידולי עור (למרות שבמחקרים מבוקרים לא נמצאה עליה בשכיחות סרטן עור).

כיצד מתבצע הטיפול בפוטותרפיה?

הטיפול בפוטותרפיה מאפשר שילוב בחיי היום-יום. תכנית הטיפולים, הניתנת לרוב בתדירות של שלוש פעמים בשבוע, נבנית באופן אישי לכל מטופל, עד לסך של 30-40 טיפולים בממוצע. במהלך הטיפול, מתקיימות פגישות עם הרופא המטפל, טרם התחלת הטיפול, ותוך כדי הטיפול, על מנת להעריך את יעילות הטיפול ועל מנת לתכנן טיפול המשכי.

מהם יתרונות הטיפול בפוטותרפיה ככלל ובפסוריאזיס בפרט?

בעוד שבעבר נאלצו מטופלים לנסוע עד לים המלח, למשך כמה שבועות, הטיפול בפוטותרפיה מאפשר טיפול בתנאים מלאכותיים ומבוקרים במרפאה, והוא מהווה אלטרנטיבה טיפולית יעילה. הטיפול אורך דקות ספורות בלבד והיתרון המשמעותי ביותר הוא שניתן לשלבו בשגרת היום, ללא פגיעה בחיי היום-יום. למעשה, המטופל יכול להגיע לטיפול קצר בדרך לעבודה, במהלך הפסקת הצהריים או לפני שהוא אוסף את הילדים מהגן.

האם הטיפול הפוטותרפי זמין לכל דורש?

לא כל מטופל מתאים לטיפול פוטותרפי, והחלטה על מתן הטיפול תיעשה על ידי רופא עור מומחה, לאחר הערכת מצבו של החולה, המחלה ממנה הוא סובל, מחלות רקע, תרופות ועוד. בכל הנוגע לטיפול במחלת הפסוריאזיס, הרי שהטיפול הפוטותרפי זה מכבר נחשב כטיפול יעיל ונפוץ במחלה.

הכותבת היא מומחית לרפואת עור, מרכזת תחום פסוריאזיס ופוטותרפיה במכוני הפוטותרפיה באסותא תל אביב ואשדוד, סגנית מנהל מחלקת עור בבית החולים איכילוב

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום