אוסטיאופורוזיס: והעיקר, לא להישבר כלל

(0)
לדרג

אוסטיאופורוזיס (דלדול עצם) נחשבת ל"מחלה של זקנים", אך היא תוקפת גם צעירים, וכרוכה בסבל ניכר. כיצד ניתן להקטין את הסיכוי להתרחשותה בעזרת אורח חיים בריא?

מאת: מערכת zap doctors

אוסטיאופורוזיס, או בשמה העברי מחלת דלדול העצם (או: בריחת סידן), היא מחלה שבעקבותיה פוחתת דחיסות המינרלים בעצמות, בגלל פגיעת שינויים בסטרוקטורה המיקרוסקופית של העצם. המחלה מתאפיינת בשינויים במבנה העצם, וכך, בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס, מתרחשת עלייה בסיכון לשברים בגוף. המחלה נחשבת למחלה "נעלמת": אין לה סימפטומים, כאבים, או כל שינוי מקדים שניתן להרגיש אותו. 75 אחוזים מהסיכוי לחלות בה הוא גנטי, אך עוד 25 אחוזים "שייכים" לאורח החיים שלנו, וכן לגורמים סביבתיים.

"על הגנטיקה שלנו, אנחנו לא יכולים לשלוט", מסבירה ד"ר ילנה סיגל, רופאה אנדוקרינולוגית מבית החולים רמב"ם, "אך על הגורמים הסביבתיים אנחנו בהחלט יכולים להשפיע, והם חשובים מאוד לטיפול מונע מפני אוסטיאופורוזיס".

כיצד ניתן למנוע אוסטיאופורוזיס?

תזונה בריאה עם צריכת כמות מספקת של סידן מהותית ביותר למניעת המחלה. לאנשים מבוגרים, מומלצת צריכה של 1000-1200 מ"ג סידן ליום. בנוסף, נדרשת רמה טובה של ויטמין D בגוף, וכן הקפדה על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר, מספר פעמים בשבוע. גם מניעה מעישון ומשתיית אלכוהול תורמת למניעת אוסטיאופורוזיס.

המחלה נחשבת למחלה "זקנה". האם צעירים מוגנים מפניה?

ד"ר ילנה סיגל מסבירה: "המחלה מתפתחת בעיקר אצל נשים אחרי גיל 50, ואצל גברים מעל גיל 60. אצל נשים המחלה מתפתחת מוקדם יותר, וגם שכיחה יותר. 60 אחוזים מהנשים מעל לגיל 50 יסבלו ממנה, לעומת רק 30 אחוזים מהגברים".

"אנשים צעירים נמצאים בסיכון גבוה לאוסטיאופורוזיס, אם הם חולים במחלות מסוימות, כמו הפרשה מוגברת של הורמון בלוטת יותרת התריס, מחלת הצליאק, מחלות במערכת העיכול עם הפרעות ספיגה, במצבי תת-תזונה, או אנשים עם מחסור בוויטמין D. כמו כן, נמצאים בסיכון גבוה אנשים שיש להם מחסור בהפרשת הורמוני מין: אסטרוגן לנשים, וטסטוסטרון לגברים. גם אנשים המטופלים בתרופות בעלות השפעה שלילית על העצם, כהורמונים מקבוצת גלוקוקורטיקואידים: פרדניזון, קורטיזון, עלולים לסבול מהאוסטיאופורוזיס, מכאן שכבר בגיל צעיר כדאי לדבוק באורח חיים בריא".

כיצד ניתן להתמודד עם מחלת האוסטיאופורוזיס?

טיפול באוסטיאופורוזיס כולל התמדה בצריכת סידן יומית מומלצת ממזון, לצד תוספי סידן חיצוניים, וכן נטילת ויטמין D, לאנשים עם חסר בוויטמין זה. כמו כן, הטיפול כולל תרופות למניעת שברים, כמו פוסלאן, אקטונל, אקלסטה, פרוליה ואחרות. "הטיפול התרופתי מונע היווצרות שברים אוסטיאופורוטיים מ-50 ועד ל-70 אחוזים", מבארת ד"ר סגל.

"אורח חיים בריא, לצד פעילות גופנית סדירה, בת 30 עד 40 דקות, למשך ארבע-חמש פעמים בשבוע, וכן מניעה מעישון, הם צעדים מתאימים, גם למניעת המחלה, וגם להתמודדות עמה".

מעבר לשברים נקודתיים, מה עוד קורה בגוף אצל חולי האוסטיאופורוזיס?

"השברים הם הביטוי המובהק למחלת האוסטיאופורוזיס, אך שברים דחוסים מרובים באזור חוליות עמוד השדרה עלולים גם לגרום לשינוי מבנה הגוף. במקרה זה, נוצרת אצל החולה גיבנת, והבטן הופכת להיות בולטת קדימה. במצב כזה, החולה עלול לסבול מקשיי נשימה ומתחושה לא נוחה באזור הבטן".

האם אוסטיאופורוזיס ניתן לטיפול על ידי ניתוח כלשהו?

"אם הסיבה לאוסטיאופורוזיס היא גידול בלוטת יותרת התריס והפרשה עודפת של הורמון פאראתירואיד, מבצעים אצלם ניתוח שמטרתו להרחיק את הגידול השפיר בבלוטה. חולים עם שברי צוואר הירך עוברים ניתוחים אורטופדיים עקב השבר, אך לא לצורך טיפול באוסטיאופורוזיס. לעומתם, לחולים עם שברים טריים בחוליות עמוד השדרה, ניתן לעזור בעזרת ביצוע ניתוחים ספציפיים באזור זה".

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום