לא לתת לשבץ לנצח

(0)
לדרג

שבץ (אירוע) מוחי עלול להיגרם מלחץ דם גבוה, סוכרת או השמנה. תסמיני השבץ פחות מוכרים מתסמיני התקף לב, אך תוצאתו קטלנית. מדריך, לרגל יום המודעות לשבץ

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה לוקים בישראל כ-15 אלף איש באירוע מוחי (שבץ מוחי). רוב הנפגעים נשארים בעלי נכות תמידית וזקוקים לעזרה בתפקוד בסיסי. הגיל הממוצע לשבץ מוחי אצל נשים הוא 72 ואצל גברים 68, אך השבץ פוגע לעתים גם בצעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם.

לרגל יום המודעות לשבץ, משיבה פנינה רוזנצוויג, מנכ"ל עמותת נאמן לנפגעי אירוע מוחי, על שאלות מרכזיות בנושא.

מה הם הגורמים לשבץ מוחי?

"הגורמים לשבץ הם בעיקר לחץ דם גבוה, סוכרת, השמנה מטבולית ופרפור פרוזדורים, מצב שבו בעצם הלב מעביר קרישי דם למוח, החוסמים את המעברים ועישון. בנוסף, שבץ יכול להיות תוצאה של המון מחלות אחרות, כמו תגובה של הגוף לסוכרת או לסרטן. בארץ, כיום, ישנה אוכלוסייה של יותר ממאה אלף גברים ונשים שחיים לאחר שעברו שבץ מוחי".

מדוע הציבור הישראלי עדיין לא מודע לסכנה שבשבץ ואף אינו יודע כיצד להתגונן מפניה?

"הציבור הישראלי לא מודע בכלל לגורמים ולסימנים המקדימים של השבץ המוחי. הסימן השכיח ביותר הוא הופעה פתאומית של חולשה או שיתוק בצד אחד, ונפילה של הפה: רק צד אחד של הפה מתפקד, יחד עם גמגום מאוד כבד. לאנשים הלוקים בשבץ יש חלון הזדמנויות של עד 4.5 שעות ובו הם חייבים לקבל טיפול שיציל את החיים שלהם או ימזער את הנזק: זריקת TPA (טי. פי. איי) הממיסה קרישי דם. אבל רק אחוזים בודדים מהלוקים מגיעים בזמן. בניגוד להתקף לב, סימני השבץ הם לא מובהקים ומוכרים בציבור. החלק הכי מסובך בזיהוי השבץ הוא שלעתים הוא עובר אחרי זמן קצר. אנשים חשים בחולשה, שיתוק או בלבול, וכשאלו עוברים, הם לוקחים אקמול והולכים לישון. אבל במידה ולא מקבלים טיפול, השבץ יכול לחזור ואין ממנו דרך חזרה. אנחנו בעמותת נאמן מכירים חולים שהפכו לנכים מאוד קשים, אחרי תחושה שהם חשבו שהיא שום דבר, שהיא שטויות".

איך בתי החולים מתמודדים עם חולי השבץ?

"בניגוד למקומות אחרים בעולם, ובניגוד ליחידות לב בבתי החולים, אין בארץ יחידות שבץ ייעודיות. אדם שעבר שבץ מגיע לחדר מיון, ואז במיקרים רבים למחלקה פנימית שבלילה אין בה אפילו נוירולוג תורן שיכול לאבחן את המצב בעזרת בדיקת C.T, ולתת זריקת TPA בגלל היעדר תקציב. משרד האוצר לא מממן את יחידות השבץ. חשוב להבין כי יחידות לטיפול נמרץ הלב הורידו את אחוזי התמותה מהתקפי לב בארץ ובעולם כולו. בנוגע לשבץ מוחי, זה לא קיים. אולי בגלל שהרבה מאוד שנים חשבו שהמוח הוא קופסא סגורה שאנחנו לא יודעים עליה כלום, ובענף הרפואה גם היום אין מספיק תקציבים למחקרי מוח.

עוד סיבה להכחשה היא ששבץ מוחי נחשב 'מחלה של זקנים', וזה כבר שנים לא נכון אחוז לא מבוטל של הנפגעים הם צעירים. בעמותת נאמן הובלנו מהלך של ועדה בין משרדית לעניין השבץ המוחי. בנוסף לטיפול הראשוני, חשוב להגדיר מי מטפל במניעה של השבץ, ומי מטפל בשיקום אחריו. משרד הבריאות בהנלתו של פרופ' רוני גמזו אכן ביצע כמה מהלכים חשובים: להגדיר מדדי בריאות בבתי החולים, כמו תוך כמה זמן אדם שמגיע מקבל את הטיפול נגד השבץ, וכן כינון רשומה רפואית לשבץ מוחי. עדיין חלק גדול של ההמלצות לא יושם".

איך ניתן להימנע משבץ מוחי?

"אורח חיים בריא, כמובן, מומלץ כנגד שבץ, ובמיוחד מגיל צעיר. בארה"ב קיים מחקר שמצביע על הקשר בין שבץ בגיל מבוגר, לבין מקום מגורים בילדות. במדינות הדרומיות, כמו ארקנסו או טנסי, ששם ישנה נטייה גדולה להשמנה ולאורח חיים שכולל הרבה ג'אנק פוד, נזקי השבץ הופיעו אצל אנשים שגדלו במקומות אלו, והיגרו מהם בהמשך, בגיל יותר מבוגר. שמירה על חיים בריאים בגיל מוקדם היא דרמטית ומשליכה הלאה בנושא הימנעות מהשבץ. אנשים חושבים שאם בגיל 70 הם יעשו התעמלות ויוכלו בריא, זה יגן עליהם, אבל זה לאו דווקא נכון. בגלל שתוחלת החיים רק עולה ועולה, איתה תעלה כמות הנכים והזקנים שילקו בשבץ מוחי בעתיד עולה ביחס ישיר, והיא תהיה עצומה".

מה הקשר בין ויטמין K לבין הימנעות משבץ?

"ויטמין K נמצא במזונות ירוקים, כמו ברוקולי או חסה, ולאנשים שסבלו בעבר משבץ או שיש להם בעיה בקרישת הדם, ומטופלים בתרופה קומדין, צריכים לנטר את כמות הוויטמין שהם צורכים. אותם אנשים ידעו בקלות להימנע מברוקולי, אבל מה עם שניצל טבעול מעובד? אנו בעמותת נאמן שואפים שיהיה סימון על מזונות מעובדים, האם הם מכילים ויטמין K, ממש כמו לחולי סוכרת או צליאק. הגשנו בנושא הצעת חוק".

איך מתמודדים עם החיים לאחר השבץ?

"בדיוק בשביל היום שאחרי, הוקמה עמותת נאמן על ידי חולים ובני משפחתם, שחזרו הביתה מבית החולים אל תוך בור שחור. אנחנו פועלים בכמה רמות: למנוע את המחלה על ידי הסברה, ולשפר את איכות החיים של החולים. יש לנו תקציב קטן מטעם משרד הבריאות לנושא זה, וההסברה היא מהותית, כי היא עולה פחות מכל שיקום. נפגעי שבץ נפלטים ממעגל העבודה, וזקוקים לקצבאות נכות שלאורך השנים מהוה נטל גדול על תקציבי הבטוח הלאומי. סל השיקום הוא כל כך קטן, שזה פשוט עלבון, וכולל פיזיותרפיה של 12 טיפולים בשנה וטיפולי ריפוי בעיסוק ובהפרעות בתקשורת רק בשנתיים הראשונות לאחר האירוע האקוטי וזו טיפה בים. לכן הסיכוי של אנשים חולים שידם אינה משגת לרכוש טיפולים פרטיים קטנה. אבל כדי להגיע אל מקבלי ההחלטות ולהשפיע עליהם צריך לובי. אבל מי ינהל את הלובי, אנשים מבוגרים ונכים, שהרבה פעמים אין להם כסף אפילו למונית שתיקח אותם לקופת החולים?".

"העמותה פועלת לשיפור את איכות חייהם של החולים. אנו מפעילים 17 מועדונים לנפגעים צעירים, בשיתוף עם חברת המתנ"סים, בית החולים לוינשטיין ובית החולים רעות, וכן מפעילים קו מידע המסייע לחולים לממש את זכויותיהם. חולים ותיקים, ולצדם אנשים טובים, עוזרים לחולים לעבור את שלב היציאה מבית החולים הביתה, ומסבירים להם איך למלא טפסי ביטוח לאומי, ולמי כדאי לפנות בתוך הקהילה. המערכות הבריאותיות, כפי שהן עובדות כיום, לא יכולות להכיל אותם. בסופו של דבר, מדובר על מחלה שקטה ומאוד 'דמוקרטית'. שבץ מוחי יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, ולכן חייבים לטפל בנושא הזה במלוא הרצינות".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי
פורום נוירולוגיה ושבץ מוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום