טבעונות: הבחירה הטבעית עבורכם?

(0)
לדרג

טרנד הטבעונות מקיף אותנו מכל עבר. מה היתרונות בלהיות טבעוני? מאיזה חוסרים תזונתיים יש להיזהר? ובקיצור: האם הטבעונות מתאימה לכם?

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

אם נדמה לכם לאחרונה שיותר ויותר אנשים ומשפחות שלמות מסביבכם הופכים לטבעונים, אתם לא טועים. מדובר בטרנד עולמי שמובל על ידי סלבריטאים רבים וצובר תאוצה.

רק לאחרונה, הצטרפה אשת התקשורת הידועה מיקי חיימוביץ לקידום הקמפיין העולמי "ימי שני ללא בשר", Meatless Monday, והגברת המודעות והחשיפה אליו גם בישראל. הקמפיין החכם הזה מנסה לקרב אנשים אל שיטת התזונה הצמחונית תוך כדי שהוא מציע להם לבחור שלא לאכול בשר באופן קבוע בימי שני וכך גם ליהנות מחלק מיתרונות הצמחונות ולו רק ליום אחד בשבוע, ובמקביל לפתח מודעות אקולוגית לשיטה ולתרום להפחתת הסבל הכרוך בניצול בעלי חיים בתעשיית המזון.

אם תביטו טוב מסביבכם, תמצאו חדשות לבקרים עוד עוד אנשים שאתם מכירים שהחליטו שהם "משנים את חייהם" והופכים לצמחונים או טבעונים. במרבית המקרים המצטרף החדש גם ישמח לשכנע אתכם באדיקות רבה מדוע כדאי גם לכם להפוך את התזונה שלכם לא רק לבריאה יותר, אלא גם ל"חברתית" יותר, כזו שמודעת לניצול הגורף של תעשיית המזון את בעלי החיים ועל יתרונות הטבעונות בשמירה על משאבי החי והקרקע של כדור הארץ ומדוע בכך שתהפכו לטבעונים, תהפכו לאנשים טובים יותר.

כדאי אפוא לעשות סדר בעובדות.

מהי טבעונות?

טבעונות היא תזונה המורכבת אך ורק ממזון צמחי ואינה כוללת בשום צורה מרכיבים מהחי, כגון בשר, דגים, ביצים, חלב ולרוב גם דבש. מזונות המכילים מרכיבים כאלו, פסולים מבחינת מי שבוחר בתזונה טבעונית.

טבעונות אידיאולוגית

זוהי גרסה מחמירה יותר של הטבעונות, הקשורה גם למה שהטבעונים נוהגים לכנות, מצפון חברתי. טבעונים מבחירה אידיאולוגית גם יימנעו מפגיעה בבעלי חיים בתעשיות אחרות (לא רק במזונם), תעשיות כגון מוצרי עור, או קוסמטיקה או כל תעשיה אחרת העושה שימוש בבעלי חיים ומנצלת אותם.

יתרונות הטבעונות

נייר העמדה אשר פורסם על ידי האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה (The Academy of Nutrition and Dietetics) על תזונה צמחונית וטבעונית ב-2009 נחשב לאחד המסמכים המפורטים והיסודיים ביותר אשר פורסמו על תזונה טבעונית, והוא מפרט רבים מן היתרונות שבה.

דיאטת תזונה טבעונית אכן יכולה ועשויה להגן מפני מגוון רחב של מחלות. לרוב, טבעונים אכן מחזיקים ברמות כולסטרול רע (LDL) נמוכות יותר, הם לוקים פחות בסוכרת מסוג 2 והם בעלי שכיחות נמוכה יותר של יתר לחץ דם. בנוסף, מסת הגוף שלהם (BMI) נוטה להיות נמוכה יותר.
תזונה טבעונית אכן עשויה להוריד את הסיכוי למחלות רבות בשל צריכה נמוכה יחסית של מוצרים מעובדים, המכילים שומניים רווים, כולסטרול, ובמקביל צריכה מוגברת של פירות, ירקות וקטניות, מוצרים המכילים סיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים אשר כבר הוכחו כמגנים מפני תחלואים.

ילדים ונערים אשר תזונתם טבעונית נוטים להיות רזים יותר. העובדה שאין בתזונתם חטיפים מעובדים או מלוחים רבים מדי והם נוטים לאכול יותר פירות וירקות בתפריט בהחלט מסייעת להם להפוך לרזים יותר.

לא בטוח שכל אימא "פולניה" תהיה מרוצה מהנתון הזה ויש הטוענים נגד תזונה טבעונית בגילאים צעירים, טרם סיום ההתפתחות הפיזיולוגית של הילדים. בבחירה בטבעונות יש לבחון היטב גם מהם הצדדים השלילים שיכולים להיות לתזונה שכזו.

חסרונות הטבעונות

כמו בכל בחירה שאנחנו עושים, חשוב להיות מודעים גם לצדדים השליליים שלה, בבחירה בתזונה זו עלולים להיווצר חוסרים של מרכיבים תזונתיים בגוף, בעיקר אצל תינוקות, כגון: B12, ברזל, סידן, ויטמין די, אבץ, אומגה 3 ויוד. רכיב האומגה 3 נמצא כמעט באופן בלעדי בדגי אוקיאנוס, ואינו כלול בתפריט הטבעוני, מרווה מרושתת היא התחליף של טבעונים לאומגה 3, ומי שעושה את הבחירה הזו, חשוב שיהיה מודע לחוסרים ואיך להשלים אותם באמצעות תוספי מזון. מי שעושה בחירה תזונתית לתינוק, חשוב שיהיה מודע מאד להשלכות החוסרים וידאג להשלים אותם בתקופה שהיא קריטית להתפתחות.

לא רק תינוקות וילדים, גם מבוגרים שתזונתם הטבעונית אינה שלמה ומאוזנת, עלולים להיקלע ל"חוסרים" של ויטמינים כאלה או אחרים וכתוצאה מכך להיות פגיעים יותר ולחוש פחות טוב משציפו כשבחרו בתזונה זו.

כמבוגרים, ייתכן בהחלט שמדובר ב"משחק" שונה לחלוטין. כמו בתחומים רבים אחרים בחיים, המעבר ושינוי סגנון מן הקצה אל הקצה, צריך להילקח באופן שהוא מודע, שכלתני ובעיקר קשוב לאיתותים שאנו מקבלים מגופנו. ישנם אנשים שיחושו מצוין ויתמלאו אנרגיות בלתי נדלות כתוצאה ממעבר לתזונה טבעונית, אך בה בעת ישנם רבים שלא ירגישו כך ויסבלו מתופעות הפוכות. סגנון חיים הוא בסופו של דבר עניין מאוד אישי, וחשוב למצוא בו את הקול הפנימי שלכם לגבי איכות החיים שאתם מקבלים מן הבחירה בו.

ד"ר אוסנת רזיאל היא מנהלת רפואית במלב"י, המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום