כושר: איך מונעים פציעות ספורט?

(0)
לדרג

במסגרת סקירה מקיפה של פציעות בקרב אלפי חיילים וספורטאים בבריטניה, גילו החוקרים כי מתיחות לפני האימון או אחריו לא מועילות כפי שחשבנו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אימוני כוח ושיווי משקל עשויים לסייע במניעת פציעות ספורט יותר מהמתיחות הרגילות. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ברור אילו תרגילים ספציפיים צפויים להביא לירידה הגדולה ביותר בסיכון לנקעי קרסול, קרעי רצועות ופציעות אחרות. הם אספו נתונים ממחקרים שחילקו באקראי ספורטאים, מבוגרים או מתבגרים, לקבוצות שהשלימו אימונים שונים ועקבו אחר המשתתפים במטרה לזהות מקרים של פציעות ספורט בטווח של חודשים עד שנה. הסקירה הסופית כללה 25 מחקרים ויותר מ-26 אלף משתתפים, כולל שחקני כדורגל, כדורסל, כדוריד וחיילים.

חלק מהמחקרים עקבו אחר כל סוגי הפציעות האפשריות, אחרים התמקדו בפציעות ספציפיות יותר. לדוגמא, בחינת פציעות שרירי הירך או הברך על-רקע שימוש-יתר. בסיכומו של דבר, החוקרים בחנו נתונים אודות קרוב ל-3,500 פציעות.

שלושה מחקרים בחנו תרגילי מתיחות ולא הדגימו כל תועלת במניעת פציעות. החוקרים קבעו כי הנתונים המוגבלים אינם תומכים בתרגילי מתיחות במטרה למנוע פציעות שונות, לא לפני פעילות גופנית ולא אחריה. עם זאת, שישה מחקרים בחנו את ההשפעות של תרגילי שיווי משקל שנועדו לשפר את יציבות המפרקים ומצאו ירידה של 45% בסיכון לפציעות בקרב המתאמנים. אימוני כוח לבניית שריר הובילו לירידה של 68% בפציעות בארבעה מחקרים. נראה כי תועלת זו תקפה לפציעות עקב שימוש יתר ולנקעים וקרעים.

למרות זאת, החוקרים כותבים כי חסרים מחקרים התומכים בתכנית אימונים ספציפית ולכן קשה להחליט כיצד לייעץ לספורטאים.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום