זיהום אוויר מתכון להתקף לב

(0)
לדרג

אי אפשר לנשום לרווחה: חוקרים איטלקים הציגו מחקר לפיו עלייה ברמות חומר חלקיקי באוויר קשורה ישירות לעלייה בשיעור האשפוזים על רקע מחלות לב וכלי הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בעשורים האחרונים חלה עלייה מטרידה בזיהום אוויר, ונראה שגם ללא תלות במדיניות מקומית ואיכות האוויר, ההשפעות השליליות של זיהום אוויר עדיין מהוות בעיה חשובה לבריאות הציבור. זיהום אוויר עלול להביא לעלייה בסיכון לאירועים לבביים, כך מדווחים חוקרים איטלקים בכנס ה-Acute Cardiac Care Congress לשנת 2013.

במסגרת מחקר שהוצג בכנס, ביקשו החוקרים לאשר את הקשר בין רמות חומר חלקיקי (PM10 אוParticulate Matter), המהוות סמן לזיהום אוויר כללי, והסיכון למחלות לב וכלי דם. הם גם בחנו את הנטייה למחלות לב וכלי דם בנוכחות רמות זיהום אוויר גבוהות. הם אספו נתונים אודות ריכוזי החומר החלקיקי באוויר ושיעור האשפוזים על רקע אירועי לב בברשיה שבאיטליה, בשנים 2004-2007.

מהמחקר עולה קשר משמעותי בין רמות החומר החלקיקי לאשפוזים בשל מחלות לב וכלי דם חדות, דוגמת תסמונת כלילית חדה, אי-ספיקת לב, החמרת אי-ספיקת לב, פרפור פרוזדורים התקפי והפרעות קצב חדריות. ההשפעה הייתה ליניארית, עם עלייה של 3% בשיעור האשפוזים לכל עלייה של 10 מיקרוגרם במדד הזיהום.

החוקרים גם מצאו כי בקרב אנשים מעל גיל 65 שנים ובגברים תועדה נטייה גדולה יותר משמעותית להפרעות קצב, פרפור פרוזדורים, או תסמונת כלילית חדה, עם עלייה בזיהום האוויר. ייתכן שהדבר נובע משכיחות מוגברת של מחלות רקע וחולשה גדולה יותר של מערכת הלב וכלי הדם עם הגיל.

ממצא נוסף העולה מהמחקר נוגע לעלייה באשפוזים על-רקע מחלות לב וכלי דם בזמנים של רמות גבוהות של זיהום אוויר. החוקרים ממליצים לשים לב להגנה על חולים מבוגרים יותר, ואלו לאחר אירוע לבבי קודם או בעיות לב אחרות, מאחר שהם פגיעים יותר לאירוע לבבי נוסף.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום