מדרסים: למנוע את הכאב מהיסוד

(0)
לדרג

עבור רבים חוסר האיזון בין הרגליים הנוצר בהליכה עלול להוביל לבעיות בכף הרגל ובגב. כיצד מסייעים המדרסים, ומדוע חולי סוכרת או ספורטאים נתונים בסיכון?

מאת: מערכת zap doctors

חלק גדול מבעיות הגב וכף הרגל נובעים ברובם מיציבה, עמידה ודריכה לא נכונות. ייתכן שניתן לשפר את המצב באמצעות מדרסים שהותאמו נכונה, ובכך לשפר את איכות החיים. האמור רלוונטי במיוחד עבור חולי סוכרת וספורטאים הסובלים לעתים קרובות מבעיות בכפות הרגליים.

מדריך למדרסים (אילוסטרציה)
מדריך למדרסים (אילוסטרציה)

הסיבה העיקרית המעוררת צורך בהתאמת מדרס נעוצה בטבעו של גוף האדם. לכל אחד מאיתנו מבנה כף רגל ייחודי, שאינו זהה לאף כף רגל אחרת, יתרה מכך רגל ימין אינה שווה לרגל שמאל. על מנת להגיע להליכה בריאה מומלץ לאזן בין שתי כפות הרגלים.

אלא שליקויים תפקודיים בכף הרגל לא מתבטאים אך ורק ברגל. הכוחות והלחצים המופעלים על כף הרגל משפיעים על כל השרשרת הקינטית: הברך, הירך, האגן ועמוד השדרה. כל מי שחווה פציעה באחד מהאזורים שצוינו לעיל, או מי שהבחין בשחיקת יתר לא סימטרית בנעליים, זקוק כנראה להתאמת מדרסים אורטופדיים.

מועדים לפורענות: חולי סוכרת וספורטאים

המיתוס על פיו התאמת מדרסים נחוצה רק במקרים של פציעה/ פגיעה/אבחון בעיה אינו מדויק. מדרסים המותאמים באופן מדויק לכף הרגל יסייעו במניעת בעיות אורטופדיות בעתיד. הרי כשאנו רוכשים נעליים, הן תמיד מיוצרות בתבנית זהה ללא הבדלים בין רגל ימין לרגל שמאל, ובכך בהכרח נוצר חוסר איזון בין הרגליים.

חולי סוכרת יכולים להפיק מהמדרסים תועלת רבה יותר. כ-70% מחולי הסוכרת יסבלו מפגיעה עצבית היקפית כתוצאה מנזקי המחלה. פגיעה עצבית זו תתבטא בתחושת נימול וכאב צורב מתמשך או בחוסר תחושה. כמו כן כ-15% מחולי הוסכרת נוטים לפתח לפחות כיב אחד בכפות הרגלים, וחלקם יגיעו עד לכדי קטיעת כף הרגל. הכאב וחוסר התחושה מובילים את החולה למנח לא מאוזן של כף הרגל. חוסר איזון זה גורם לפצעי לחץ.

גם ספורטאים הנוהגים לבצע פעילות גופנית על בסיס קבוע, כגון ריצה, טניס, כדורסל עשויים להזדקק למדרסים יותר מאנשים אחרים. במקרים אלה העומס שמפעיל אדם על כף הרגל הוא פי שישה עד שמונה ממשקל הגוף, כלומר עבור אדם במשקל 75 קילוגרם, העומס בכפות הרגליים בזמן פעילות גופנית עלול להגיע ל-450 קילוגרם. ספורטאים, חשוב שתדעו, לכל פעילות ספורטיבית יש להתאים את המדרס המדויק הן לכף רגליכם והן לפעילות הספורטיבית הקבועה שלכם. מובן ששחקן טניס ורץ מרתון לא יזדקקו לאותם מדרסים, זאת בהתאם ללחצים המופעלים על כף הרגל בזמן פעילות.


איך בוחרים במדרסים הנכונים?

התאמת מדרסים לאחר בחינת מסת הלחצים המופעלת על כף הרגל בבדיקה ביומכנית פשוטה, תוכל לאזן את הלחצים המופעלים על כפות הרגלים ולמנוע במקרים רבים את הופעת הפצעים. בדיקת ההתאמה המלמדת על מידת הלחצים המופעלים על כפות הרגלים, כוללת שלושה שלבים:

בחינת היסטוריה רפואית ואורח חיים פעילות גופנית, הסטוריית מחלות, פגיעות שלד, וכו'. על בסיס מידע זה מתבצעת הערכה בסיסית של מצב המטופל וצרכיו

בדיקת ניתוח הליכה דינאמי בדיקת תנועה בהליכה, שמוסיפה מידע לנתונים שמקבלים במצב סטאטי

בדיקת פילוג לחצים בכפות הרגליים - בדיקה שמזהה אזורי לחץ מוגבר בשטחי המגע של כף הרגל, ומתבצעת תוך כדי הליכה



באדיבות רן אבידור מומחה להכוונת הליכה ומנכ"ל רשת אבידור

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום