רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים

(0)
לדרג

ניתוח האף כשל? החזה המורם נפל? נשארתם שעירים לאחר הסרת שיער בלייזר? אל דאגה: ניתן לעמוד על הזכויות ולקבל פיצוי בגין מספר עילות תביעה ממספר נתבעים

מאת: עו"ד שרונה גונן

בשנים האחרונות הפכו הניתוחים הפלסטיים לעניין שגרתי, אלא שכדאי לדעת שגם במילוי בוטוקס, קיימים סיכונים. המטופלים הנדרשים לחתום על טופס הסכמה להוטים ממילא לעבור את הניתוח, וברוב המקרים חותמים באופן "אוטומטי" על טפסי ההסכמה. במאמר זה, נביא דוגמאות למקרים נפוצים של רשלנות רפואית ונביא עצות איך לזהות רשלנות רפואית ומה ניתן לעשות.

מתי מתרחשת רשלנות בניתוחים פלסטיים?

כאשר נגרם נזק רפואי בעקבות ניתוח קוסמטי לשיפור המראה, או כשיש מצב של עיוות אשר משאיר אחריו נכות אסתטית, או אפילו נכות נפשית, יש צורך לפצות. לא כל ניתוח קוסמטי, שהלקוח/ה איננו מרוצה ממנו, יקנה עילת תביעה בנזיקין בגין רשלנות רפואית. אם אישה ביקשה חזה גדול וקיבלה חזה פחות גדול, או אם ביצעה ניתוח אף והיא חושבת שלא יצא "הכי טוב", אין בכך משום עילת תביעה. אבל מצבים מעוותים או מצבים של ניתוח קוסמטי שיצר נכות, שנוצרו לאחר ביצוע הניתוח, שלא בהתאם לגישה הניתוחית המקובלת, יקנו עילת תביעה. בנוסף, אם המראה המעוות יצר אחריו בעיות נפשיות ובכלל זאת הסתגרות חברתית ודיכאונות, ניתן יהיה לקבל פיצוי גם בגין הנכות הנפשית.

כך, למשל, בחורה צעירה שסבלה מקשיי נשימה, שעברה ניתוח פלסטי באפה, אשר גרם לקשיי נשימה בעקבות הצטלקות, שחסמה את פתחי הסינוסים, וחסמה את הנחיר השמאלי, זכתה בעקבות תביעת רשלנות רפואית בסכום של 230 אלף ש"ח.

במקרה אחר, במהלך ניתוח של הגדלת חזה, הוחדר לגוף שתל שהיה בו נקב. כתוצאה מהדליפה מהשתל, נוצרו זיהומים ומוגלה, שהצריכו ביצוע ניתוחים נוספים להוצאת השתלים וטיפול במוגלה.

מסיפור הנפגע או הנפגעת ועיון בתיעוד, ניתן לראות אם קיימת עילה לתביעה. במידה וקיימת, עורך הדין יפנה את התובע או שהתובע יפנה בעצמו, לרופא מומחה בתחומו, למתן חוות דעת רפואית.

טיפולים אסתטיים שאינם "ניתוח"

גם טיפולים אסתטיים שאינם בבחינת "ניתוח", עלולים לגרום לנכות רפואית, אשר בעטייה מגיע פיצוי, בגין רשלנות. כלומר, אם נכנסנו לחדר הניתוח בריאים, במטרה לשפר את הופעתנו באמצעות ניתוח מתיחת פנים, הסרת משקפיים בלייזר, הסרת שיער וקעקועים, ניתוח חזה, ניתוח אף, ניתוח מתיחת בטן וכיו"ב, ובעקבות ניתוח או טיפול רשלני, לא רק שלא השתפר המראה שלנו, אלא יצרו נכות רפואית חדשה, המהווה תוצאה ישירה של אותו ניתוח כושל ורשלני, שלא בהתאם לגישה הרפואית המקובלת, אזי יש עילה לתביעה וזכאות לפיצויים, העשויות להגיע למאות אלפי שקלים ויותר.

ניתוח להסרת משקפיים שפגע בקרנית וגרם לעיוורון, גרם למעשה לנכות שנוצרה בעקבות ניתוח רשלני.
מקרה אחר שזיכה את הנפגעת בפיצוי הוא ניתוח מתיחת פנים שפגע בעצב. מקרה נוסף הוא של חייל בשירות סדיר אשר עבר מילוי של קמט במצח באמצעות סיליקון. נגרמו לו גבשושיות אדמומיות במצח שלא חולפות. החייל פוצה במאות אלפי שקלים. אישה שעברה טיפולים של הצערת העור בפנים ובגוף (פוטו רג'וביניישן) שנגרמו לה צלקות לצמיתות, פוצתה בסכום של חצי מיליון ש"ח.

נזקים חולפים? עילת התביעה נשארת

ניתן לקבל פיצוי בגין עוגמת נפש וכאב וסבל וגם בגין הפסדי השתכרות. כלומר, אם ביצענו טיפול אסתטי, נגרם נזק למשך תקופה מסוימת, שבמהלכה גם רותקנו למיטה והפסדנו ימי עבודה, אך הנזקים חלפו ולא השאירו נכות צמיתה, בכל-זאת, נוכל לקבל פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה לנו, וכן בגין עזרה והפסדי השתכרות, בתקופה שבמהלכה היינו מרותקים לביתנו.

לדוגמא: אישה שהזריקו לה חומר למילוי קמטים שאסור היה להשתמש בו. הפנים התנפחו לפרקים והאדימו, בגין מוגלה תת עורית שהתנקזה מתחת לעור, דבר שהצריך אשפוז בבית החולים לניקוז המוגלה. האישה פוצתה בסך כ-100 אלף ש"ח, בגין עוגמת הנפש וכן בגין התקופה שנגרמו לה הפסדי השתכרות, תקופה אשר במהלכה לא יכלה לעבוד.

עוגמת נפש

גם אם נותרה נכות בעקבות ניתוח פלסטי או טיפול קוסמטי כושל וגם אם המטופל החלים, והנזק היה זמני , יפוצה הנפגע או הנפגעת בגין עוגמת הנפש שנגרמה. כך, למשל, במקרה בו טיפולי הסרת שיער גרמו לבחורה צעירה לכוויות מדרגה שנייה שחלפו, התובעת קיבלה שלושים אלף ש"ח רק עבור עוגמת הנפש שנגרמה לה, על אף שהכוויות חלפו. כך גם במצב בו מתבצעת הסרת קעקועים.

תביעה בגין מראה לא אסתטי

מעבר לפיצוי בגין עוגמת נפש וכאב וסבל, אם המטופל יוכיח באמצעות אישורים רפואיים מפסיכיאטר או פסיכולוג, שהמראה החיצוני גרם לתופעות נפשיות כגון: דיכאון, הסתגרות חברתית, בושה וכיו"ב, ניתן לקבל פיצוי נוסף, בלתי מבוטל, בגין הפגיעה הנפשית ההופכת להיות פגיעה נוספת, העומדת בפני עצמה, נוסף על הנזק הרפואי שנגרם בניתוח. הסיבה לכך היא שקיימת כאן נכות נוספת שהיא נכות נפשית.

הקשר בין המקצוע לגובה הפיצוי

בהחלט יש משמעות למקצוע של האדם. כך, למשל, דוגמנית שהניתוח הקוסמטי אותו עברה נכשל, תקבל פיצוי גדול יותר. בתי המשפט מכירים בכך שהיא זקוקה למראה יפה לצורך פרנסה והיא תקבל פיצוי גבוה יותר. הדבר נקרא "נכות תפקודית", משום שהפגיעה במראה החיצוני גרמה להפסדי השתכרות גבוהים יותר.

מה כולל הפיצוי בבית המשפט?

בדרך כלל, קיימים ראשי נזק קבועים, בגינם ניתן לקבל פיצוי. בין היתר, במידה שבית המשפט ימצא כי התביעה מוצדקת, הוא עשוי לפסוק פיצוי עבור הפסדי השתכרות לעבר ולעתיד, עזרה בבית, כאב וסבל, החזר עבור הוצאות רפואיות, סכום כסף עבור ניתוח מתקן, החזר הוצאות עבור חוות דעת שהמטופל הוציא לצורך התביעה. זאת בנוסף להחזר אגרה ולשכר טרחת עו"ד.

מי הנתבעים?

בין אם מדובר בניתוח אסתטי או בניתוח רפואי מבחירה או שלא מבחירה, אין זה משנה אם מדובר בהסרת שיער מהגוף על ידי קוסמטיקאית, שגרם לכוויות או לצלקות, מכון אסתטי לטיפולי פנים וגוף, או מכון המספק ניתוחים פלאסטיים, לתביעה מצרפים את הגוף שניתח, האחראי על הרופאים המנתחים: ביה"ח, מכון היופי, הרופאים עצמם. וכן את חברת הביטוח שביטחה אותם, במידה ויש ביטוח.

עו"ד שרונה גונן מומחית בתביעות נזיקין ורשלנות רפואית

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום