דליפה במסתם? שימו לב!

(0)
לדרג

דליפה במסתם המיטרלי בלב (המסתם הדו צניפי) פוגעת קשות באיכות החיים של החולים ועלולה להביא למוות תוך זמן קצר יחסית. טכנולוגיה חדשנית מאפשרת צינתור מסתם

מאת: מערכת zap doctors

שינה בישיבה, נפיחויות ברגליים, אי יכולת ללכת יותר מכמה מטרים ספורים או לעלות כמה מדרגות, קוצר נשימה, אשפוזים חדשות לבקרים ומתח וחרדה בלתי פוסקים.

תופעות קשות אלו הינן מנת חלקם של חולים רבים בישראל אשר סובלים מדליפה במסתם המיטרלי (המסתם הדו צניפי), הנמצא בין הפרוזדור לחדר השמאלי של הלב. הסבל עשוי להיות חמור במיוחד אם הדלף במסתם מלווה בפגיעה בתפקוד הלב.

כ-1,000 חולים חדשים מאובחנים מידי שנה בארץ עם דלף מיטרלי חמור ואי ספיקה לבבית קשה. חולים אלו אינם מתפקדים, מתקשים להמשיך בשגרת חייהם ונגזרים עליהם חיים מלאי קושי וסבל פיזי ניכר. המסתם המיטרלי בנוי מ-2 עלים שבתפקוד תקין מונעים חזרה של דם מחדר שמאל לפרוזדור השמאלי. דליפה במסתם המיטרלי עלולה להתרחש ממחלה ראשונית של עלי המסתם או כתוצאה ממחלה משנית במסתם, לרוב כתוצאה מאי ספיקה לבבית או התקף לב. בשני המקרים התוצאה דומה: אי ספיקה לבבית קשה אשר הולכת ומחמירה ועלולה לגרום לקושי בתפקוד ולמות החולה.

הדליפות נעות בין דרגה קלה עד חמורה, כאשר במצב נורמלי אין דליפה (דרגה 0 מתוך 4) ובמצב החמור ביותר (דרגה 4 מתוך 4), הדליפה מביאה לקושי משמעותי עבור החולה: אי תיפקוד בחיי היום יום, חוסר אפשרות לקום מהמיטה, לעלות כמה מדרגות או ללכת כמה עשרות מטרים.

הטיפול במצב זה כולל מתן תרופות והפנייה לניתוח לתיקון או החלפת המסתם. יחד עם זאת, חולים רבים אינם מסוגלים לשרוד את הניתוח בבטחה בגלל הדרדרות במצבם הלבבי.

דליפה במסתם הלב (אילוסטרציה)
דליפה במסתם הלב (אילוסטרציה)

טיפול חדש בדליפה

טכנולוגיה חדשה, המתבצעת בצנתור, נועדה לתקן את הפגם במסתם המיטרלי, ולהפחית את הדליפה דרכו. ההתקן קרוי "הקליפ המיטרלי"( MITRACLIP), תיקון מילעורי של מסתם מיטראלי, ונועד לטפל במסתם הדולף ללא ניתוח לב פתוח. המטרה של הפרוצדורה הינה להוריד את המטופל לדרגה קלה של דלף, או לבטל את הדלף לחלוטין.

הדבר נעשה באמצעות התקן המושתל על פני המסתם וגורם לאיחוי של שני עליו. הפרוצדורה מתקנת את דליפת הדם במסתם המיטרלי של הלב על ידי הצמדת עלי המסתם באמצעות קליפס (clip) מיוחד, דבר המאפשר ללב לשאוב דם ביתר יעילות וכך למנוע מצב של אי ספיקת לב ואפילו מוות. הפעולה נמצאת בשימוש בישראל במרכזים רפואיים בודדים מזה כשנתיים.

פרופ' רן קורנובסקי, קרדיולוג בכיר: "מדובר במחלה חמורה וקשה לטיפול. כאשר ישנה דליפה קשה במסתם, יעילות התרופות מוגבלת והחולה עלול להמשיך לסבול ואף לא לשרוד. ישנם מטופלים שאינם מסוגלים לעבור ניתוח לתיקון או החלפת המסתם המיטרלי בליבם. בחולים אלו, אנו שוקלים לבצע את השתלת הקליפ המיטרלי בצנתור. מדובר בפעולה מורכבת בלב שמתבצעת ללא צורך בפתיחת בית החזה.

אני מעריך שכ-1000 חולים הסובלים מבעיה זו מדי שנה במדינת ישראל עלולים להימצא במצב מסכן חיים. לאור מצבם הבריאותי הקשה הם מצויים בסיכון יתר לעבור ניתוח לב פתוח או שלא יצליחו להשתקם ממנו. גם הטיפולים התרופתיים שהם מקבלים מוצו לרוב עד תום".

פרופ' קורנובסקי מוסיף: "כ-10% מהחולים הללו עשויים להתאים לפעולת הקליפ ולהשתפר משמעותית אם יטופלו בפרוצדורה זו. במהלך הפעולה עצמה, ניתן לראות 'בזמן אמת' את הדליפה נעצרת, ואם לא, ניתן למקם את הקליפס מחדש או לשים לחולה קליפס נוסף ולעצור את הדליפה באופן מיידי".

כל חולה שמטופל בהתקן חוסך למערכת הבריאות לפחות 50% אחוז בימי אשפוז, כתוצאה מאשפוזים חוזרים עקב אי ספיקת לב. השיטה מיושמת כיום בבתי החולים תל-השומר ובילינסון והוגשה השנה לוועדת סל הבריאות.

בעולם, לרבות ישראל, בוצעו עד כה 10,000 פרוצדורות של ההתקן, ב-200 בתי חולים הפזורים ב-30 מדינות. לפרוצדורות שבוצעו בארץ נתון מרשים של 95% הצלחה. בנוסף, מחקרים שנערכו על ההתקן בארה"ב ואירופה, בקרב מאות חולים בסיכון גבוה מאוד, מראים כי הוא יכול להאריך חיים באופן משמעותי.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה התערבותית (צינתורים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום