סיגריה אלקטרונית: גמילה בטוחה?

(2)
לדרג

בדיקת מעבדה של מומחה לטוקסיקולוגיה קבעה שהחומרים הכימיים בסיגריה כזו אינם מסרטנים. זאת בניגוד לעמדת משרד הבריאות, שמטיל עליה מגבלות ומצהיר שדינה כשל סיגריה רגילה

מאת: מערכת zap doctors

מדבקות ניקוטין, סדנאות להפסקת עישון וכדורים במרשם רופא הן רק חלק מהדרכים שבהן נעזרים מעשנים על מנת להיגמל מההרגל הלא בריא. בשנים האחרונות הצטרפה גם הסיגריה האלקטרונית, שהינה מכשיר אידוי המעוצב בצורת סיגריה רגילה ומקנה למשתמש תחושת עישון אמיתית. תחילה היא זכתה לפופולריות רבה, אולם לפני מספר חודשים ירד קרנה לאחר שמשרד הבריאות הודיע כי הוא שוקל לאסור על ייצור ייבוא ושיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל. זאת בעקבות המלצה של ועדה מקצועית של משרד הבריאות לאסור על ייצור, יבוא ושיווק של סיגריות אלקטרוניות בהוראת שעה למשך חמש שנים.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

מה באמת מכילה סיגריה אלקטרונית?

בדיקת מעבדה שנערכה בימים אלה, בראשות פרופ' יונה אמיתי, מומחה לטוקסיקולוגיה ולבריאות הציבור מעלה: הסיגריה האלקטרונית בטוחה לשימוש, אין בה חומרים רעילים ומסרטנים והיא עדיפה על פני סיגריית הטבק הרגילה, העתירה בניקוטין ובחומרים כימיים מזיקים ומסרטנים. הבדיקה בדקה את תכולת החומרים הכימיים, סיווגם וריכוזם בתוך הנוזל שמצוי במיכל האידוי בסיגריה האלקטרונית ונערכה לבקשת חברת TakeAIR המשווקת סיגריות אלקטרוניות.

להלן עיקרי הממצאים של פרופ' יונה אמיתי: בין הרכיבים המרכזיים שנמצאו בסיגריות האלקטרוניות (על תווית המיכל ובבדיקה המעבדתית): חומרים המאושרים לשימוש כתוספי מזון על ידי רשויות הבריאות בארצות הברית ובאירופה (פרופילן גליקול וגליצרין), חומרי טעם וריח בטוחים לשימוש, שאינם מסווגים כמסרטנים (damascenone, beta-ionone), שמנים ותמציות צמחים הנפוצים בתעשיית המזון והקוסמטיקה (clove oil - שמן טבעי, tolu balsam - תערובת צמחים הנפוצה גם בסירופ לשיעול ובבשמים) ורכיבים נוספים בהם Caryophyllene oxide , Ethanone, Butanoic acid חומרים שאמנם עלולים לגרום לגירוי בדרכי הנשימה, אולם לא בריכוזים כה נמוכים בהם נמצאו.

המסקנות של פרופ' אמיתי לאור ממצאי בדיקת המעבדה הן כי "כל החומרים שנמצאו על תווית מיכל הסיגריה האלקטרונית שנבדקה בטוחים ומאושרים לשימוש, כולל במזון ללא מגבלות. אף אחד מהחומרים הכימיים שנמצאו בנוזל במיכל של הסיגריה האלקטרונית שנבדקה אינו מסרטן. בנוסף, החומרים בטוחים לשימוש בשאיפה: על אף שאחדים מהחומרים עלולים לגרום לגירוי נשימתי, בריכוזים הנמוכים שנמצאו לא צפוי שיגרם נזק לדרכי הנשימה ולא צפוי כלל שתיגרם בצקת ראות.

זאת ועוד, הריכוז האפקטיבי של החומרים במהלך העישון אינו הריכוז בנוזל במיכל, אלא הריכוז באוויר (בעשן) בעת העישון. יש להניח שבעת עישון, כאשר החומר מתפזר באוויר, והחומר נשאף לראות - הריכוז נמוך אף יותר". יתרה מכך מציין פרופ' אמיתי כי "פרופיל החומרים הכימיים שבמיכל הסיגריה האלקטרונית שנבדקה, בטוח לאין ערוך יותר בהשוואה לסיגריה רגילה. הסיגריה האלקטרונית אינה מכילה חומרים מסרטנים, זאת בניגוד למספר הגדול של חומרים מסרטנים הנשאפים לראות מעישון סיגריה רגילה. תופעת הלוואי היחידה הצפויה כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית מהסוג שנבדק בחוות דעת זו היא גירוי דרכי הנשימה, וגם תופעה זאת צפויה להיות קלה בהרבה בהשוואה לעישון סיגריה רגילה. לאור זאת, מעבר מעישון סיגריות רגילות לסיגריה אלקטרונית, בתהליך הגמילה מעישון סיגריות, עשוי להיות רב ערך לבריאות הציבור".

עם זאת, אומר פרופ' אמיתי כי "יש להתנות את השימוש בסיגריות אלקטרוניות בכך שלא יכילו ניקוטין, שרשימת החומרים המרכיבים את התמיסה תופיע על האריזה ותכלול רק חומרים בטוחים שאינם מסרטנים. כמו כן יש לוודא שמכירת הסיגריה האלקטרונית תינתן רק למעשני סיגריות בתהליך הגמילה, ולא לצעירים המתנסים בעישון בשלבים הראשונים".

משרד הבריאות: הגבלות כמו על סיגריות רגילות

תגובת משרד הבריאות: "הגורמים המקצועיים והרפואיים המוסמכים במשרד הבריאות גיבשו עמדה לפיה סיגריות אלקטרוניות אינן בריאות לשימוש. בעקבות עמדה זו, הנחתה שרת הבריאות, יעל גרמן, להשוות את הרגולציה החלה על סיגריות רגילות, ואת כלל האיסורים החלים על מעשני הסיגריות הרגילות - גם על סיגריות אלקטרוניות".

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום