יובש בעיניים: משחק הדמעות

(0)
לדרג

תסמונת העין היבשה היא תופעה מציקה שגורמת לגירוי בלתי פוסק בעיניים ופוגעת מאוד באיכות החיים. מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב

מאת: מערכת zap doctors

יובש בעיניים הוא אחת מהתלונות השכיחות ביותר שבגללה פונים מטופלים אל רופאי העיניים, שלרוב יאבחן כי הם סובלים מ"תסמונת העין היבשה". השכיחות באוכלוסייה לתופעת היובש בעין עומדת על כ-15%, כאשר נשים אחרי גיל המעבר נוטות לתופעה יותר מאנשים אחרים, כמו גם אנשים המרכיבים עדשות מגע. אבל יובש הוא לא הסימפטום היחיד של התסמונת, ולא פעם מופיעים גם צריבה, גרד בעין, יובש או דווקא הפרשת דמעות מוגברת, שכולם נובעים מפגם בייצור הדמעות.

"הגורמים המרכזיים שעשויים להוביל ליובש בעין הם שינויים הורמונליים, תהליכים דלקתיים על פני העין, תרופות מסוימות או מחלות רקע", מסביר ד"ר דוד צדוק, סגן מנהל מחלקת עיניים בבית החולים אסף הרופא ויו"ר איגוד רופאי העיניים. "גורמים סביבתיים והתנהגותיים שידועים גם הם בתרומתם לתופעה הם עבודה מרובה מול מחשב, חשיפה כרונית לשמש ולאבק, שימוש ממושך בעדשות מגע ועישון".

יובש בעיניים (אילוסטרציה)
יובש בעיניים (אילוסטרציה)

כיצד מטפלים בתסמונת העין היבשה? ד"ר צדוק מסביר:

אבחון רופא. לאורך זמן תסמיני היובש מציקים ואף מחריפים כתוצאה מהיווצרות דלקות, לכן יש לפנות לרופא עיניים לאבחון מהר ככל הניתן.

כלי עזר לאבחון בבית. כלי היכול לסייע לרופא העיניים הוא שאלון OSDI Ocular Surface Disease Index, הנותן ערך מספרי לתסמיני היובש ולהשפעתו על תפקודי הראייה. ניתן למצוא גרסה עברית של השאלון באינטרנט, ולהגיע עם התשובות (המחושבות אוטומטית) לרופא.

הפסקת עישון והקפדה על תזונה. הימנעות מעישון, הקפדה על תזונה מתאימה צריכה מרובה של אומגה 3 וצריכה מעטה ככל האפשר של בשר אדום.

טיפול בתחליפי דמעות. הסובלים מיובש בעין בדרגה קלה יטופלו בתמיסות לחות ובטיפות תחליף דמעות. תמיסות אלה מכילות חומרים המשפרים את רמת הלחות בעין ואמורים להביא להקלה. בנוסף, קיימים תחליפי דמעות בצורת משחות או ג'ל, שמתאימים במיוחד לשימוש לפני השינה. חלק ניכר מהתחליפים הללו נמכרים ללא מרשם רופא, אך חשוב להיבדק ולקבל ייעוץ מתאים.

תכשירים נוגדי דלקת. כתוצאה מיובש הנמשך תקופה ארוכה, עלולה להיווצר דלקת כרונית מתונה המחמירה את תחושת הצריבה. תכשירים נוגדי דלקת מכילים ברוב המקרים סטרואידים, והם ניתנים אך ורק במרשם של רופא עיניים, לתקופה קצובה ותוך מעקב. הסיבה היא שבשימוש ממושך, חלק מהתכשירים המכילים סטרואידים עשויים לגרום לתופעות לוואי כמו עליית לחץ תוך-עיני וקטרקט. יש גם תרופות נוגדות דלקת שלא מכילות סטרואידים, כמו הרסטזיס.

סרום. תכשיר מעניין נוסף הוא סרום המיוצר מדמו של המטופל עצמו. בתהליך מעבדתי מפיקים מדגימת דם של המטופל סרום, שאותו מזליפים כטיפות עיניים.

חסימת דרכי ניקוז הדמעות. במצבים מתקדמים, שבהם קיים חוסר משמעותי בנפח הדמעות, ניתן לחסום את פתחי הניקוז שלהן על מנת להגביר את לחלוחית העין. החסימה היא פעולה קלה ופשוטה לביצוע, ונעשית בעזרת אטמי סיליקון זעירים המונחים על ידי רופא העיניים בפתחי תעלות ניקוז הדמעות. פעולה זו מונעת את ניקוז הדמעות אל חלל האף, וגורמת להצטברות מעט הדמעות הקיימות ולהקלה משמעותית. עם זאת, ברוב המקרים תופעת היובש בעיניים לא נעלמת לחלוטין ואינה נפתרת במלואה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרנית העין.
פורום עין יבשה - אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום