לידות בית מסוכנות לתינוק?

(0)
לדרג

מחקר מקיף מארה"ב מצא כי לידות בית מעלות את הסיכון למדד אפגר אפסי פי 10, וכן לעלייה של פי 4 בסיכון לפרכוסים ולתופעות נוירולוגיות אצל הרך הנולד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לידת בית מלווה בסיכון גבוה פי עשרה למדד אפגר אפסי, בהשוואה ללידות בבתי חולים. כך לפי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology. עוד נמצא כי חלה עלייה של כמעט פי ארבעה בסיכון לפרכוסים של היילוד או לפגיעה נוירולוגית חמורה, בעקבות לידות בית.

המחקר כלל נתונים על קרוב ל-14 מיליון לידות של עוברים יחידים במשקל תקין בארה"ב. כל היילודים במחקר נולדו לאחר 37 שבועות הריון או יותר, ושקלו בעת הלידה לפחות 2,500 גרם. מדדי אפגר אפס ולאחר חמש דקות ופרכוסים של היילוד או פגיעה נוירולוגית חמורה נבחנו בהתאם למקום הלידה, וזהות המיילד - מיילדת של בית החולים, מיילדת במרכז לידה, מיילדת ביתית, או רופא בבית החולים.

החוקרים זיהו עלייה של כפי עשרה בסיכון למדד אפגר אפסי (מיד אחרי הלידה) במקרים של לידות בית בנוכחות מיילדת (98 מבין כ-60,300 לידות), בהשוואה לסיכון במהלך לידה בנוכחות רופא בבית החולים (1,940 מבין יותר מ-12.6 מיליו לידות). העלייה בסיכון במקרים בהם הלידות נערכו במרכזי לידה בנוכחות מיילדת עמדה על 3.5. במקרים שבהם הלידה נערכה בנוכחות מיילדת בבית החולים הסיכון למדד אפגר אפסי היה נמוך ב-45%, עדות להשפעה קריטית של מקום הלידה, ולא בהכרח חשיבות של איש המקצוע בזמן הלידה.

בנוסף, לידות בית בנוכחות מיילדת לוו בעליה של פי 3.8 בסיכון לפרכוסים של היילוד או הפרעות נוירולוגיות חמורות, בהשוואה ללידות בבית החולים בנוכחות רופא. העלייה בסיכון במרכזי לידה עמדה על כ-90% באשר לנוכחות מיילדות בבית החולים, הסיכון היה נמוך בכ-25% בהשוואה לנוכחות רופאים. הסיכונים הגבוהים ביותר תועדו בעקבות לידות בית בנשים ללא ילדים קודמים, בהשוואה ללידות ראשונות בבית החולים בנוכחות רופא.

עוד מוסיפים החוקרים החוקרים כי ייתכן כי הערכות הסיכון במחקר לא מדויקות, מאחר שחלק מהמדדים הנמוכים בבתי החולים כוללים תינוקות שנולדו בלידת בית שהסתבכה והועברו לבית החולים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום