שפעת: רפואה משלימה לחיסון

(4)
לדרג

החיסון נגד שפעת עשוי להיות יעיל יותר, אם יתוגבר ברפואה המשלימה. הכירו - ויטמין C, פרופוליס, אבץ, אכינצאה, סמבוק שחור ופרוביוטיקה שיעזרו להם לצלוח את החורף

מאת: רוני גוטליב

שפעת היא מחלה ויראלית שהווירוס המחולל אותה משתנה מבחינה גנטית בכל שנה. סיבוכי השפעת השונים הם מהסיבות הנפוצות למוות בבתי חולים בארצות המערביות, מאחר שהם עשויים להיות מסוכנים וליצור מצב שבו פונקציות הגוף במערכות שונות וחיוניות נפגעות.

אחת ההמלצות של משרד הבריאות היא לחסן בנגיף מוחלש של השפעת (המשתנה משנה לשנה בזהותו הגנטית), כדי להכין את הגוף להתמודדות אנטיגנית נגד הנגיף האמיתי, לכשיבוא.

למעשה, מטרת החיסון היא למנוע מאוכלוסיות בסיכון לחלות במחלה, העלולה להיות מסוכנת ואף קטלנית, בשל הסיבוכים הריאותיים האפשריים בה. וכמובן, להגן גם על המגזר "הכללי" שאיננו מצוי בסיכון מיוחד.

איך עובד החיסון נגד שפעת?

מאחר שהחיסון הוא למעשה נגיף מוחלש, קבלת החיסון עלולה לגרום לאנשים רבים, בעיקר אלו הנמצאים בקבוצות הסיכון, תופעות לוואי של שפעת קלה. החדרת וירוס מוחלש למערכת החיסון יוצרת תגובת נגד של מערכת החיסון לווירוס המוחלש, המעודד ייצור אנטיגנים (נוגדנים) שיישמרו בתאי הזיכרון של הגוף.

לכשיגיע וירוס שפעת "רגיל" (למשל, על ידי הידבקות מאדם אחר), הגוף יזהה את הנגיף (בזכות החיסון והנוגדנים שהתפתחו בעקבותיו) ויילחם בו באופן יעיל, קל וקצר יותר.

האוכלוסיות המומלצות ביותר לקבלת החיסון, לפי משרד הבריאות, הן ילדים, נשים הרות, מבוטחים מעל גיל 50, קשישים, חולים במחלות כרוניות ועוד מטופלים שונים.

כדי להיערך לחיסון ולעבור אותו בקלות, עם כמה שפחות תסמיני שפעת אפשריים, כתופעות לוואי של הנגיף המוחלש, יפורטו להלן אופציות משלימות לחיסון, העשויות לתרום לחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף, מול החיסון ולאחריו.

חשוב להדגיש ששפעת, על סוגיה השונים, היא למעשה נגיף, וירוס, אשר הטיפול בו איננו אנטיביוטיקה (אשר מטפלת בחיידקים בלבד). רוב הווירוסים כיום מטופלים בתרופת "ההמתנה והמנוחה": המנוחה והזמן שעושים את שלהם, ולא בתרופות כאלו או אחרות. מאחר שכאמור כמעט ואין טיפול למחלות הוויראליות. הפתרון הוא בעיקר מניעתי, על ידי חיזוק ההגנה הטבעית של הגוף.

טיפול מניעתי בשפעת

טיפול מניעתי, בתקופת הסתיו, לקראת החורף, ולקראת ההתחסנות במרפאות לשפעת, יכול, במידה רבה, להפחית את תופעות הלוואי להתחסנות וכן את הסבירות להידבקות במחלות הוויראליות הנלוות והמשוייכות לחורף.

למרכיבים טבעיים ושאינם טבעיים, הידועים ברפואה העממית, יתרונות רבים בעת המניעה וההכנה לחורף ובחיזוק ההגנה הטבעית שלנו, לפני ואחרי חיסון, ובהרגלי בריאות נכונים.

ויטמין (ascorbic acid) C): ויטמין האחראי על כ-400 תהליכים בגוף האדם. בתקופת החורף הוויטמין מנוצל יותר על ידי הגוף ולכן תוספת שלו עשויה לחזק את ההגנה של הגוף. ניתן לצרוך תוספת של ויטמין C על ידי אכילת פירות וירקות טריים מדי יום (9 מנות של ירקות ופירות טריים למבוגר, 4 מנות לילד) או על ידי צריכה של תוסף מזון במינון מתאים לפי גיל וצורך (למבוגרים ולילדים מינונים מומלצים שונים ויש להתייעץ עם הרוקח לפני הנטילה).

שימו לב: במהלך החורף, מזון חם, מבושל, המחמם את הגוף, יהיה יעיל בחימום ובהרגעה של מערכות הגוף, אולם ויטמין C המתחמצן ונהרס בחימום, לא ישרוד ברובו את הבישול. לכן, מזון חם, למרות יתרונותיו הרבים, לא מספק כמות מספקת של ויטמין C.

פרופוליס: תוצר כוורת הדבורים. מקור השם פרו-פוליס הוא פרו (בעד) פוליס (עיר בלטינית), בעד העיר. הדבורים חונטות את הכוורת שלהן, הבית שלהן, העיר שלהן, במעטפת פרופוליס, היוצרת שכבת הגנה מפני מזיקים, חיידקים וחרקים. השכבה מכילה שלושה מאפיינים עיקריים: ריח אופייני, צבע כתמתם ותחושה דביקה. ברפואה המודרנית וגם ברפואה העממית, משתמשים בפרופוליס, בדומה לדבורים, על ידי "חניטה" פנימית טבעית של הגרון, ובכך מקלים על כאבי גרון ומטפלים בווירוסים הממוקמים בדרכי הנשימה ובגרון.

הריח האופייני נוצר משמנים אתרים נדיפים, היוצרים רמת חיטוי גבוהה. גם בכאבי גרון, מעניקים השמנים חיטוי. הצבע הכתום האופייני נוצר מתכולה גבוהה של ביופלבנואידים, אנטי-אוקסידנטים חזקים, המעניקים לפרופוליס את השם המוכר "האנטיביוטיקה של הטבע". חומרים אלו יוצרים את האפקט האנטי ויראלי והאנטי בקטריאלי של הפרופוליס.

התחושה הדביקה-צמיגה נוצרת עקב תכולה של דונג, חומר צמיגי היוצר את התחושה הדביקה. בגרון, למשל, הדונג יוצר שכבת מעטפת על הלוע ומאלחש כאב.

אבץ (Zn): מינרל הדרוש בגוף לסינתזה (בנייה) של חלבונים ושל כ-300 אנזימים. משמש לתהליכי ריפוי ולהתפתחות תאים חדשים. למערכת ההגנה החיסונית דרוש המינרל בתיפעול תאי הדם הלבנים ולתהליכים נוספים. טבליות מציצה של אבץ הן בעלות יכולת חיטוי ומסייעות במקרה של דלקות בגרון.

אכינצאה: פרח שלו 17 זנים. מתוך הזנים ישנם כשלושה זנים פעילים בלבד.

הזן היעיל ביותר, מבין הזנים הפעילים של האכינצאה, הוא האכינצאה אנגלוסקופיה, שהחלק הפעיל בה נמצא בשורש הפרח. הזן הספציפי הפעיל נחקר במחקרים שונים, כמחזק הגנה חיסונית בילדים ובמבוגרים. לאכינצאה תכונות ברפואה העממית, של חיזוק מערכת ההגנה הטבעית, טיפול בפצעים, עקיצות ועוד. יש להדגיש כי הטיפול באכינצאה הינו בעיקר מניעתי, וכדי להפיק ממנו יעילות מקסימלית, יש ליטול אכינצאה לשלושה חודשים ואז להפסיק למשך כחודשיים וכך חוזר חלילה.

סמבוק שחור: הצמח סמבוק שחור נקרא גםelder flower, נפוץ באירופה, אפריקה ובאסיה ומשמש את הרפואה העממית באזורים אלו כבר שנים רבות. הצמח מכיל בתוכו תרכובות כימיות, כגון פנולים מסוגים שונים, טאנינים (אנטי אוקסידנטים מיוחדים ויעילים), מינרלים (אשלגן) גליקוזידים, שמנים ארומתיים וחומרים מוקוליטיים. החלק הפעיל בצמח הוא הפרח עצמו ונראה שהחומר הפעיל בו הוא ה-ursolic acid שבתוכו. נמצא בשימוש בילדים ובמבוגרים ונחקר במחקרים רבים ברפואה.

פרוביוטיקה ופרהביוטיקה: חיידקים "ידידותיים" ומצע הגידול שלהם, חיידקים שניתנים לגוף יחד עם המזון, מאפשרים שגשוג מרבי ויעיל יותר של החיידקים "הטובים" במעי ומוסיפים אלמנט איזון למערכת העיכול ולמערכות נוספות בגוף. מיקרופלורה מאוזנת מאפשרת התמודדות יעילה יותר מפני מחלות שונות ועשויה לחזק את מערכת ההגנה הטבעית.

הכותבת היא דיאטנית קלינית,Bs.c Nutrition, ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש


בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום