כריתת שד: שאלות ותשובות

(0)
לדרג

לקראת חודש המודעות לסרטן השד באוקטובר, ד"ר שגית משולם, כירורגית פלסטית, רופאה בכירה ומנהלת החוג לשחזורי שד בבי"ח בילינסון עונה על השאלות הבוערות

מאת: מערכת zap doctors

כריתת שד ושחזור שד, תחומים שנחשבו בעבר לטאבו, הפכו לנושא שיחה נפוץ, בעקבות חשיפתה של אנג'לינה ג'ולי אודות הניתוח שעברה. לקראת חודש המודעות לסרטן השד שיחול באוקטובר, ד"ר שגית משולם, כירורגית פלסטית, רופאה בכירה ומנהלת החוג לשחזורי שד בבית החולים בילינסון עונה על השאלות החשובות.

שחזור שד (אילוסטרציה)
שחזור שד (אילוסטרציה)

מתי נכון לבצע שחזור מיידי ומתי נכון לבצע שחזור מאוחר?

לשחזור שד מיידי, המתבצע כבר בזמן כריתת השד, יתרונות אסתטיים ופסיכולוגים רבים. שימור מעטפת העור, המתבצע בניתוח, מאפשר להגיע לתוצאות אסתטיות טובות יותר.

בנוסף האשה לא צריכה להתמודד עם ההשלכות הנפשיות הקשות של התעוררות מניתוח ללא השד. הכריתה במצב של שחזור מיידי נעשית דרך חתך על גבי השד, הכולל את הפטמה והעטרה. דרך החתך, מבוצע ריקון של השד מתוכנו, על ידי כירורג השד. מיד לאחר מכן, מעטפת העור עוברת מילוי מחדש, במרבית המקרים על ידי שתל סיליקון, ובמצבים מסויימים על ידי רקמה עצמונית של האשה, הנלקחת ממקום אחר בגוף.

ניתן לבצע שחזור מיידי במרבית המקרים, למעט מצבים של מחלה מתקדמת מאד. כאשר ידוע בוודאות שהאשה צפויה לעבור טיפולי הקרנות לבית החזה לאחר הניתוח, יש פלסטיקאים המעדיפים להמתין עם שחזור השד, מפני שההקרנות צפויות לפגוע באיכות השחזור ולגרום לסיבוך הנקרא "התכווצות קופסית", סיבוך בו השד הופך מכווץ, נוקשה למגע ולעיתים אף כאוב.


מתי נכון לבצע שחזור באמצעות שתל ומתי באמצעות רקמה עצמונית?

קיימים שני סוגי שחזורים לאחר כריתת שד: שחזור עם שתלי סיליקון, המאפשר יצירת שד קטן-בינוני, בעל מראה מורם, ולכן הוא מתאים יותר לנשים רזות יותר, כאשר השד השני אינו גדול מדי ואינו נפול מדי. כמו כן הוא מתאים יותר לנשים שלא צפויות לעבור הקרנות או שלא עברו הקרנות קודם לכן.

שחזור עם רקמות עצמוניות, בדרך כלל מרקמת עור ותת עור מדופן הבטן התחתונה, אותו איזור המוסר בזמן מתיחת בטן. השומן של דופן הבטן "יודע" לחקות בצורה הטובה ביותר את רקמת השד. מתאים יותר לנשים מלאות יותר, עם מבנה שד גדול. כמו כן, הוא מתאים לנשים לאחר טיפולי הקרנה, שלא יכולות לעבור שחזור עם שתל סיליקון, בשל סיבוך "התכווצות קופסית". נשים רזות, ללא עודף עור ושומן בבטן, שלא יכולות לעבור שחזור עם שתל סיליקון בשל ההקרנות בעברן, יכולות לעבור שחזור עצמוני עם רקמה מהגב שמועברת דרך תעלה בבית השחי אל איזור השד.

מדוע שתל אנטומי מתאים יותר מעגול במקרה של שחזור שד?

בשחזור השד, אנו שואפים לבנות שד טבעי ככל האפשר ודומה ככל האפשר לצד השני. היות והפרופיל האנטומי הטבעי של השד הוא שטוח יותר בקוטב העליון וקמור בקוטב התחתון, אנו נעדיף להשתמש בשתל בצורה זו, הנקרא שתל אנטומי, או שתל טיפתי על מנת לחקות את הצורה הטבעית של השד. שתל עגול במצבים הללו ייתן מלאות מוגזמת בקוטב העליון בהשוואה לצד השני וייראה מאוד מלאכותי. בנוסף יתרון גדול של השתלים האנטומיים הוא שלכל מידה קיימות תשע צורות שונות של שתל וכך ניתן להתאים לאשה את הצורה המדוייקת המתאימה לה.
מהם ההבדלים בין שד מוגדל לשד משוחזר?

בהגדלת שדיים, דרך חתך קטן בתחתית השד, אנו יוצרים כיס תחת השריר ומכניסים שתל סיליקון בגודל המתאים אל הכיס שנוצר. אין בניתוח כל התעסקות עם רקמות השד, האשה תוכל להניק בעתיד אם תרצה, והתחושה על גבי העור והפטמה נשמרת כמובן. שחזור שד הוא בעצם תחליף או חיקוי לשד שהוסר. אנו מרוקנים את השד מתוכנו וממלאים את מעטפת העור בשתל הסיליקון. במצב כזה, כמובן שאין יכולת להניק. במרבית המקרים הפטמה מוסרת בזמן הניתוח ולכן יש צורך בשחזור פטמה בהמשך הדרך. התחושה על גבי העור המשוחזר היא ירודה בהשוואה לצד השני.

כיצד מתבצע שחזור פטמה בשד משוחזר?

שחזור פטמה הוא פרוצדורה פשוטה מאד, בת עשר דקות בהרדמה מקומית. יחד עם זאת נשים רבות חוששות ממנה ודוחות אותה. חבל שכך הן עושות, שכן הפטמה מקנה לשד המשוחזר את המראה הסופי שלו ויש לה ערך אסתטי רב. השחזור מתבצע מהעור של השד עצמו, תוך כדי סיבוב חלק קטן של העור לתת מבנה תלת מימדי של פטמה. העטרה יכולה להתבצע בקעקוע רפואי או על ידי השתלת עור הנלקח מהמפשעה.

מהם היתרונות האסתטיים של כריתה מונעת?

כריתה מונעת של השד נעשית במצבים של סיכון גבוה לסרטן שד במהלך החיים. כריתה מניעתית מאפשרת הגעה לתוצאות אסתטיות טובות בצורה משמעותית, בהשוואה לכריתה טיפולית המתבצעת כשיש כבר מחלה. פעמים רבות, כאשר השד אינו נפול מדי, ניתן לשמר את הפטמה ולא להסירה בזמן הכריתה המניעתית, כך שבעצם אנו מרוקנים את העור מחתך הממוקם בקפל התת שדי או בצידי השד, ודרכו מרוקנים את השד, ומיד ממלאים אותו מחדש בשתל סיליקון. בנוסף בכריתה מניעתית, בדרך כלל נחסכים מהאשה טיפולי הקרינה העלולים לפגוע בתוצאה האסתטית של השחזור בצורה משמעותית.

בואו לדבר על זה בפורום שחזור שד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום