דלקת חניכיים: עניין של חינוך

(0)
לדרג

דלקת חניכיים יכולה להפוך למחלת חניכיים - מחלה שקטה הנמשכת שנים, אך עלולה להביא לאובדן שיניים. חשוב להקפיד על טיפול מונע: צחצוח יסודי וביקור תקופתי אצל שיננית

מאת: מערכת zap doctors

למעלה מתשעים אחוז מהאוכלוסייה סובלים מדלקת חניכיים כרונית. רופא השיניים המומחה למחלות חניכיים, ד"ר בנימין רצקין, מומחה למחלות חניכיים מסביר אודות המחלה: "מדובר במחלה כרונית ששמה הלועזי: ג'ינג'יביטיס. זוהי מחלת החניכיים הנפוצה ביותר: דלקת חניכיים בצורתה השכיחה. מהלך המחלה כולל התפתחות דלקת בחניכיים בתגובה לגירוי זיהומי כתוצאה מרובד דנטלי. רובד דנטלי הוא שכבה של חיידקים הנוצרת על משטח השיניים, באופן הבא: הרוק שבפינו מכיל חלבונים, הנצמדים למשטחי השיניים ומשמשים כמעין דבק לשאריות מזון הנותרות בפה לאחר האוכל, ולחיידקים 'המתגוררים' בחלל הפה. מהחלבון, המזון והחיידקים נוצר רובד שעם הזמן מסתייד והופך לאבנית, אותה אין באפשרות המתרפא להסיר בכוחות עצמו.

החיידקים ברובד מפרישים רעלים ותוצרי פירוק של שאריות המזון ועקב כך, גוף האדם השואף להגן על עצמו, מתחיל לפתח תהליך דלקתי. במסגרת תהליך זה, מתחילה זרימת דם מוגברת למקום, מתפתחת דלקת ומופרשים חומרים כימיים, שחלקם מגדילים את רמות הדלקת. הדלקת מתבטאת בחניכיים אדומים, בצקתיים ונפוחים, המדממים בקלות לכל מגע. אחת הבעיות העיקריות הקשורות למחלה, נובעת מהעובדה שדלקת חניכיים לרוב איננה גורמת לכאב ולכן המחלה הכרונית נמשכת שנים ארוכות, החניכיים מודלקים והאדם לא מטפל בכך".

דלקת חניכיים (אילוסטרציה)
דלקת חניכיים (אילוסטרציה)

הסכנה: אובדן שיניים

אם הכאב איננו כרוני ואיננו בלתי נסבל, מדוע יש לטרוח לטפל בבעיה? משום שגם ללא כאב, נגרם נזק ממשי לבריאות הפה. דלקת חניכיים כרונית עלולה לגרום לאובדן שיניים. ד"ר רצקין: "דלקת חניכיים שנמשכת שנים רבות ללא טיפול היא, לצערי, מצב נפוץ: המתרפא לא סובל מהפרעה ממשית שתגרום לו לחפש מזור והוא מזניח את הטיפול בחניכיים ומאפשר למחלה להמשיך ולהתפתח. מחלת חניכיים נוטה להחמיר עם השנים וגובה מחיר כבד מהפה: עצמות השיניים והסיבים האוחזים אותן עוברים תהליך של ספיגה ופירוק, כתוצאה מהמשך הדלקת, השיניים מאבדות אחיזתן ועלולות לנשור. מצב דברים זה מוכר כשלב המעבר ממצב של ג'ינג'יביטיס, מצב בו אין אובדן תמיכה של השיניים, למצב של מחלת חניכיים עם אובדן תמיכה של הרקמות, המכונה פריודונטיטיס כרונית. מחלה זו פוגעת בשיעור של 30-35 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת".

מניעה מגיל צעיר

רבים טועים לחשוב שמחלת חניכיים היא מנת חלקם של "הזקנים". הם טועים: אמנם נדרשות שנים ארוכות של החמרת המחלה ללא טיפול בה, כדי שיתחיל אובדן שיניים, אך זרעי המחלה והצורך למונעה, או לטפל בתסמיניה, קיים כבר מגיל צעיר הרבה יותר. מחלת חניכיים כרונית, מסתבר, היא לא מנת חלקם של אנשים מבוגרים בלבד, אלא גם של ילדים. ד"ר רצקין: "לא רק מבוגרים סובלים ממחלות חניכיים, אלא אפילו תינוקות, פעוטות וילדים שאינם שומרים על היגיינה אוראלית. מאחר והסיבה המרכזית לדלקת חניכיים היא זיהומית חיידקית, תהליך דומה מתרחש בפיהם של ילדים, המסרבים לצחצח שיניים. על גבי שיניים בוקעות של ילדים מתפתחת שכבת רובד עשירה בחיידקים, העלולה בתנאים מתאימים להפוך לדלקת חניכיים".

מכאן שהצורך בשמירה על היגיינה אוראלית מתחיל עוד בגיל הינקות והיא מהווה הגנה טובה ביותר מפני התפתחותן של מחלות חניכיים. איך שומרים על היגיינה אוראלית שתמנע התפתחות של דלקת חניכיים? "הדרך הטובה ביותר לטפל בדלקת חניכיים היא למנוע את התרחשותה", משיב ד"ר רצקין ומפרט: "הטיפול המונע חייב להיות מנת חלקם של מי שחווה בחייו התפתחותה של דלקת ומי שלא. כולם ללא יוצא מן הכלל חייבים להקפיד על שגרה היגיינית אדוקה, הכוללת צחצוח שיניים קפדני בוקר וערב, ושימוש בעזרים מתאימים להשלמת הטיפול, דוגמת קיסם וחוט דנטלי. בד בבד, נדרש טיפול משלים אצל שיננית, אחת לתקופה, אשר יושלם לפי הצורך על ידי טיפול של רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים. את השגרה הזו יש להתחיל מגיל צעיר: בדיקת חניכיים תקופתית החל מגיל ההתבגרות הינה דרך נכונה לנטר את מצב החניכיים משום שזיהוי מוקדם של התחלת דלקת חניכיים יתרום למניעת התפרצות והתקדמות המחלה. אם מזוהה קיומה של מחלת חניכיים, הטיפול הופך להיות אינטנסיבי יותר וכולל, נוסף לתחזוקה השוטפת, גם טיפול יסודי יותר.

כאשר המחלה נמצאת כבר בשלביה המתקדמים, תישקל אפשרות להתערבות כירורגית שמטרתה לחזק את התמיכה בשיניים, אם על ידי הקטנת עומק הכיסים הקיימים או שיחזור רקמות תומכות שאבדו".

לסיכום, מי שחש אודם, נפיחות ודימום מהחניכיים, גם אם לא חש כאב, חייב לפנות בהקדם לטיפול אצל רופא שיניים מומחה למחלות חניכיים. מחלת חניכיים ניתנת למניעה, עובדה משמחת במיוחד, לאור העובדה שהחמרתה עלולה להוביל לאובדן שיניים.

בואו לדבר על זה בפורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום