רפואת מטיילים: מתחסנים וטסים

(0)
לדרג

כשאצלנו הגשם מגיע, בדרום אמריקה ובמזרח השמש זורחת. כיצד נתכונן לטיול ביעדים טרופיים רחוקים, איך בדיוק כדאי להתחסן ואלו תרופות כדאי לארוז בתיק הגב?

מאת: מערכת zap doctors

כאשר אצלנו בישראל, ששוכנת בחצי הכדור הצפוני, מתחיל הסתיו - בחצי הכדור הדרומי מתחיל האביב. לכן בעונת החורף שלנו, גם הציפורים וגם התיירים מתחילים לחפש את האזורים החמים יותר סביב העולם. מסיבה זו ישראלים בוחרים לטייל באזורים כגון דרום-אמריקה, וארצות המזרח בזמן החורף המקומי.

"במזרח קיימת עונה גשומה שנמשכת בערך מחודש מאי עד חודש נובמבר, ועונה 'יבשה' שהיא פחות גשומה בחודשים האחרים. מכאן שבחורף שלנו, המזרח הופך ליעד אטרקטיבי מבחינת מזג האוויר", מסביר ד"ר אבי יצחקי, מנהל מרפאת חיסונים והדרכה למטייל בראשון לציון. "מכל ארצות המזרח, במקום הראשון ניצבת תאילנד עם מספר הנוסעים הרב ביותר שמגיעים אליה מישראל".

להתחסן או לא להתחסן? זאת השאלה

לפני שמטיילים באסיה, דרום אמריקה או המזרח הרחוק - מומלץ לקבל חיסונים. אך על איזה סל חיסונים מדובר בעצם, והאם ניתן לוותר עליו או שמא מדובר בחיסונים נגד מחלות מסכנות חיים? ד"ר יצחקי מסביר: "כמעט לכל הנוסעים לטייל בארצות העולם השלישי מומלץ לוודא שהם מחוסנים כנגד וירוס צהבת A וכנגד חיידקי הסלמונלה בחיסון של טיפוס. לנוסעים לתקופות ארוכות או לכאלו שרמת הסיכון שלהם מוגברת מהיבטים אחרים, אני ממליץ להתחסן גם נגד צהבת B.

למטיילים במזרח בפרט, ולמשך תקופות ארוכות, מומלץ להתחסן גם נגד קדחת המוח היפאנית, למרות שזהו חיסון יקר. כמו כן מומלץ להתחסן כנגד וירוס הכלבת, עקב התמותה הכרוכה במחלה שעומדת על מאה אחוזים.

למי שנוסע לטייל בדרום-אמריקה או באפריקה, מומלץ להתחסן נגד מחלת הקדחת הצהובה. לעתים מוסיפים לסל החיסונים של המטיילים גם חיסונים אחרים כמו נגד מחלת הפוליו, ששכיחה בארצות הודו, נפאל ואפריקה. כמו כן, חיסון נגד דלקת קרום המוח, מומלץ גם למטיילים בחלקים ספציפיים מאוד של אפריקה ולכן הרכבת סל החיסונים נובעת מהארצות בהם נמצא כל מטייל ומטייל. כך או כך, מומלץ לכולם ככלל להשלים את חיסוני השגרה אצלנו, כמו טטנוס, דיפטריה ושעלת, טרם הם נוסעים לטייל במדינה שאינה מערבית".

ארזת לבד?

גם בלי לחלות במחלות קשות, הנסיעות למדינות עולם שלישי, שהינן אטרקטיביות למטייל הישראלי בזמן החורף הישראלי, כוללות בתוכן סכנות כמו עקיצות ובעיות בעיכול. אלו תרופות מומלץ לשים בתיק לפני שנוסעים? "לפני כל נסיעה למדינה מהסוג הזה, אני ממליץ לכל מטייל לעבור במרפאת המטיילים הקרובה לביתו, לצורך קבלת הדרכה וחיסונים. במרפאה המטייל יקבל את החיסונים הדרושים לשהייה ביעד שלו, פנקס חיסונים בינלאומי, ייעוץ והדרכה לגבי דרכים למניעת מחלות, ומרשמים לכדורים לטיפול עצמי בשלשולים, למשל, או למניעת תופעות לוואי של מחלת גבהים. כמו כן, ניתן לקבל גם מרשם לתרופות למניעת מלריה, באזורים המועדים לכך. בנוסף, חשוב מאוד להצטייד בחומרים דוחי יתושים, ולהרבות בשימוש בהם".

דוקטור, אני רק שאלה

כשאנחנו נמצאים בטיול, הדבר האחרון שמתחשק לנו הוא ללכת לרופא, גם אם נעקצנו או נחבלנו. באלו מקרים נוכל לטפל בעצמנו על ידי ערכת עזרה ראשונה, ובאלו מקרים חייבים לפנות לטיפול רפואי מקומי מוסמך? "רוב המחלות שמאופיינות בשלשול או בחום חולפות באופן עצמאי תוך מספר ימים. אך אם המחלה לא חולפת, יש לפנות לרופא באזור בו אנו מטיילים כדי לוודא שלא מדובר בבעיה רצינית", מייעץ ד"ר יצחקי.

לצד המחלות המזדמנות, אנשים בעלי מחלות כרוניות חושבים פעמיים לפני שהם עולים על טיסה למקום רחוק שאינו מערבי. עם אלו מחלות כרוניות שגרתיות אפשר להתמודד גם בתנאים של עולם שלישי, ועם אלו מחלות אסור בכלל לטוס? "באופן עקרוני כולם יכולים לטייל, גם אנשים שסובלים ממחלות כרוניות או טרופיות. אך בכל הנוגע לחולים כרוניים, רצוי שיצאו מהארץ לטיול במצבי מיטבי כאשר המחלה שלהם מאוזנת. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, או אם יש צורך, גם עם הרופא המומחה בתחום הספציפי של המחלה הכרונית, וכן לקבל ייעוץ גם ממרפאת מטיילים, בנוגע לאיך להתמודד עם מחלתם בזמן הטיול".

איך נשמור על אורח חיים בריא בזמן הטיול?

"מבחינת התזונה, ברוב המקרים יש להעדיף צריכת מזון חם על פני מזון קר. מזון שעבר תהליך של חימום מכיל פחות חיידקים מאשר מזון שלא עבר תהליך שכזה. רק לעתים רחוקות יש המלצה כללית להימנע מאכילת בשר, כמו למשל בעת התפרצות של שפעת עופות במקום, וכדומה. כשאנחנו נמצאים במדינת עולם שלישי יש להימנע משתיית מי ברז או משימוש בקרח שבדרך כלל מיוצר ממי ברז. מומלץ לשטוף וגם לקלף ירקות ופירות, לפני שאוכלים אותם.

לצד התזונה, על מנת לשמור על אורח חיים בריא יש לשמור על ההרגלים הבריאים שמלווים אותנו גם כשאנחנו לא מטיילים: להקפיד על שתייה מספקת, על שעות שינה טובות, להימנע מהתנהגות מסכנת בריאות כמו יחסי מין לא מוגנים, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או שימוש בסמים, וכן להימנע ממגע עם בעלי חיים כמו כלבים משוטטים או קופים, ובגדול - לא לעשות שטויות. יחד עם זאת, יש לזכור תמיד שהסיבה העיקרית לפציעות ולתמותה בקרב תיירים היא בדיוק כמו בארץ: תאונות דרכים לצד תאונות אחרות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום