הפסקת לעשן? הגוף עדיין זוכר

(0)
לדרג

מחקר: למעשנים ומעשנים לשעבר סיכון גבוה יותר להיצרות עורקים, אך החדשות הטובות הן שגמילה מסיגריות מצמצמת את הסיכון להתקף לב

מאת: מערכת zap doctors

שימו לב, לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן. הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להתקפי לב, גם בנוכחות עורקי לב חולים במעשנים לשעבר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו לאחרונה בכנס איגוד הקרדיולוגיה האירופי (ESC).

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים של כ-13,000 משתתפים משש מדינות באירופה, צפון אמריקה ומזרח אסיה. מאגר הנתונים כלל כ-2,900 מעשנים, 3,200 מעשנים לשעבר, ו-7,300 משתתפים שלא עישנו מעולם.

החוקרים מצאו כי בקרב מעשנים בהווה ובעבר נרשמה עלייה של פי 1.5 בסיכויים להיצרות חמורה (היצרות של יותר מ-50%) בעורק כלילי מג'ורי אחד או שניים, ועלייה כפולה בסיכון להיצרות חמורה בכל שלושת העורקים הכליליים המג'וריים.

למרות שהבדיקות הדגימו היקף דומה של היצרות בעורקים בקרב מעשנים בהווה ובעבר, בקרב מעשנים פעילים או מעשנים לשעבר הודגם פרופיל שונה מאוד לאחר שנתיים. בהשוואה למי שלא עישנו מעולם, אצל מעשנים פעילים תועד שיעור גבוה הרבה יותר של סיבוכים כליליים משמעותיים, שהוגדרו כתמותה או אוטם לבבי לא-פטאלי. עם זאת, הסיכון לסיבוכים כליליים מג'וריים לא היה שונה בין אלו שלא עישנו מעולם לאלו שהפסיקו לעשן.

מהתוצאות עולה כי הפסקת עישון אינה מפחיתה את היקף הפגיעה בעורקים הכליליים, אך מביאה לירידה בסיכון להתקפי לב ותמותה, לרמה של הלא מעשנים. במילים אחרות - לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן.

החוקרים הוסיפו כי הם עורכים מחקר שנועד לבחון את התקדמות המחלה עם הזמן, וכן מתכננים מחקרים נוספים בעתיד להערכת ההשפעה המגנה מפני אוטם לבבי בשלב מאוחר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום