דיכאון: הגברים בוכים בלילה

(0)
לדרג

חוקרים שביקשו לבדוק את המיתוס לפיו לנשים נטייה גבוהה יותר לדיכאון, הופתעו לגלות שכשבוחנים תסמינים פחות קלאסיים ההבדלים בין המינים נעלמים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במשך שנים סברו רבים כי נשים דיכאוניות יותר בהשוואה לגברים, אך כאשר לוקחים בחשבון את כל התסמינים של דיכאון, ולא רק את המסורתיים שבהם, ההבדלים בין המינים נעלמים. כך לפי תוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה באתר של כתב העת הרפואי JAMA Psychiatry.

החוקרים התבססו על נתונים מסקר אמריקאי ארצי להערכת הפרעות פסיכיאטריות שכלל כ-3,300 נשים וכ-2,400 גברים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 45. הנתונים נבחנו על פי שני מדדים; הראשון, MSS, שכלל תסמינים חלופיים לדיכאון בגברים, כולל אי-שקט, התקפי כעס/אגרסיביות, הפרעות שינה, שימוש לרעה באלכוהול או סמים, התנהגות של נטילת סיכונים, היפראקטיביות, מתח ואובדן עניין בפעילויות דוגמת עבודה, תחביבים ומערכות יחסים. המדד השני, GIDS, כלל את כל תסמיני MSS, עם שבעה תסמינים מסורתיים נוספים של דיכאון, כולל מצב רוח עצוב/דיכאון, אובדן חיוניות, עייפות, אמביוולנטיות, חרדה/תחושת אי-נוחות ותחושת אומללות.

גברים - כועסים, נשים - מתקשות לישון

על פי המדד הראשון מצאו החוקרים שכיחות גבוהה יותר של דיכאון בגברים (26.3%), בהשוואה לנשים (21.9%). כמו כן, הם מצאו כי בגברים דווח על שיעור גבוה יותר משמעותית של התקפי כעס/אגרסיביות, שימוש לרעה בחומרים אסורים והתנהגות של נטילת סיכונים, בהשוואה לנשים. מנגד, בקרב נשים תועדו שיעורים גבוהים יותר משמעותית של דחק, אי-שקט, הפרעות שינה ואובדן עניין בנושאים המביאים סיפוק והנאה. במדד השני לא זוהו הבדלים משמעותיים בין המינים: 30.6% מהגברים ו-33.3% מהנשים ענו על הקריטריונים של דיכאון.

באשר לחומרת דיכאון, החוקרים מצאו כי 63% מהגברים ו-62% מהנשים סבלו מדיכאון קל שהתבטא בתסמין אחד עד ארבעה. 28% מהגברים ו-29% מהנשים סבלו מדיכאון ברמה בינונית עם 5-9 תסמינים, ו-8.5% מהגברים ו-9% מהנשים סבלו מדיכאון חמור עם 10-15 תסמינים. לא זוהו הבדלים משמעותיים בין המינים בכל דרגת חומרה.

מתוצאות אלו עולה כי התבססות על תסמינים מסורתיים בלבד של דיכאון בגברים מובילה לעתים לחוסר אבחון של דיכאון בגברים וכי על רופאים לקחת בחשבון רמזים אחרים על מנת להעריך דיכאון בגברים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום