לחץ הדם האופטימלי למוח

(0)
לדרג

מחקר שבדק את הקשר בין לחץ דם ליכולות קוגנטיביות בבני 65 ומעלה מגלה מהם המדדים המיטביים; גורמים נוספים שמשפיעים דיכאון, אלכוהול, עישון ותרופות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לחץ דם סיסטולי של כ-135 מ"מ כספית ולחץ דם דיאסטולי של כ-80 מ"מ כספית אלו המדדים שבהם המוח שלנו עובד הכי טוב שאפשר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the American Geriatric Society. במחקר נמצא גם קשר בין ערכי לחץ דם גבוהים ונמוכים יותר לתפקוד קוגניטיבי גרוע יותר.

המחקר נערך בין השנים 1997-2009 וכלל אפרו-אמריקנים בני 65 שנים ומעלה. כ-3,150 משתתפים עברו בדיקות להערכת התפקוד הקוגניטיבי וכן מדידות להערכת לחץ הדם, גובה, משקל, רמת השכלה, טיפול בתרופות לאיזון לחץ הדם, צריכת אלכוהול, עישון והיסטוריה של מחלות כרוניות.

החוקרים אספו נתונים מלאים אודות כ-2,700 משתתפים ודיווחו כי התפקוד הקוגניטיבי האופטימלי תועד בנוכחות לחץ דם סיסטולי של כ-135 מ"מ כספית ולחץ דם דיאסטולי של כ-80 מ"מ כספית. במקרים של ירידה במשקל עם מדד מסת גוף (BMI) נמוכה מ-30 נרשם תפקוד קוגניטיבי גרוע יותר. גיל מבוגר בעת ההערכה הראשונה, רמת השכלה נמוכה יותר, עישון והיסטוריה של דיכאון, אירוע מוחי וסוכרת נקשרו גם הם עם תפקוד קוגניטיבי גרוע יותר; מנגד, נטילת תרופות לאיזון לחץ הדם ושתיית אלכוהול נקשרו עם תפקוד קוגניטיבי טוב יותר.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר עשויים לסייע בהגדרת טווח לחץ דם אופטימלי ולסייע באיזון לחץ הדם לשמירה על התפקוד הקוגניטיבי ולמתן טיפול באיכות טובה יותר בקשישים.

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום