מחיר ההשמנה: עלייה בתמותה

(0)
לדרג

לפי מחקר אמריקאי מקיף, 20% ממקרי המוות קשורים למשקל עודף, נתון הגבוה פי שלושה מהערכות קודמות בנושא. מי נמצא באוכלוסיית הסיכון?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

השמנת יתר קשורה באחד מכל חמישה מקרי תמותה בארה"ב, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Public Health. מהנתונים החדשים עולה כי מחיר ההשמנה באמריקאים גבוה פי שלושה מכפי שהעריכו בעבר.

חוקרים מניו-יורק מדווחים כי עודף משקל והשמנת יתר היו קשורים בכ-18% מכלל מקרי התמותה המבוגרים בשנים 1986-2006 בארה"ב. הערכות קודמות של השפעת השמנת יתר על התמותה, שפורסמו בשנת 2009, קבעו כי שיעורי התמותה הקשורים בהשמנת יתר נעו סביב 5%.

בסך הכל השתתפו במחקר מעל 700 אלף בני אדם בני 40-84.9. הם לא כללו חולים בגילאי 85 שנים ומעלה, במטרה להימנע מהטיות באוכלוסיה זו. הם גם לא כללו את 1% המשתתפים במדגם עם מדד מסת גוף נמוך מ-18.5, דבר העלול להצביע על מצב של מחלה, תשישות או סיכון לתמותה.

החוקרים עקבו אחר ההגדרות המקובלות, לפיהן מדד מסת גוף תקין הינו בטווח 18.5-24.9, עודף משקל מוגדר בטווח 25-29.9 והשמנת יתר מוגדרת כמדד מסת גוף של 30 ק"ג למטר בריבוע ומעלה. השמנת יתר סווגה כהשמנה בדרגה 1 (מדד בטווח 30-34.9 ק"ג למטר בריבוע) והשמנה מדרגה 2 או 3 כשמדד מסת גוף עמד על 35 ויותר.

במחקר הנוכחי, נראה כי להשמנת יתר השפעה משמעותית על נשים ממוצא אפרו-אמריקני, כאשר כרבע (27%) ממקרי התמותה לוו במדדי מסת גוף של 25 ויותר. בנשים לבנות, כ-22% ממקרי התמותה נקשרו עם עודף משקל או השמנת-יתר. בגברים שחורים 5% ממקרי התמותה לווה בעודף משקל או השמנת יתר ובגברים לבנים עמד שיעור זה על 16%.

מהמחקר עולה עוד כי ככל ששנת הלידה הייתה מאוחרת יותר, כלומר בגיל מבוגר יותר, ההשפעה של השמנת יתר על שיעורי התמותה הייתה גבוהה יותר. יתרה מזאת, בניגוד לדיווחים רבים בספרות, השמנה אינה מספקת הגנה לקשישים.

החוקרים כותבים כי הערכות קודמות התעלמו ממספר גורמים, למשל מכך שאנשים שמנים ממעטים להשתתף בבסקרי בריאות הציבור. בנוסף, מחקרים קודמים התבססו לעתים קרובות על שיעורי השמנה ממוצעים, למרות שממוצעים אלו מטשטשים את ההבדלים המשמעותיים בין קבוצות גיל שונות.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום