אקזמה: מה אומרות ידייך?

(0)
לדרג

החשיפה לחומרים שבחומרי הניקוי והמתח שלפני החגים עלולים להביא להתפרצות המחלה, הגורמת לכאבים ולנגעים בעור, ובכך לפגיעה באיכות החיים. כך מתמודדים

מאת: מערכת zap doctors

תקופת החגים הבאה עלינו לטובה, מביאה עימה התרגשות של חופש, קניות, בישולים והרבה בילויים בקרב המשפחה. אולם, לחלק גדול באוכלוסיה, גורמת תקופה זו לחששות ומחשבות על ההתמודדות עם ההכנות והניקיונות.

אקזמה של כפות הידיים היא מחלת עור נפוצה מאוד וכמעט בלתי מדוברת, אשר בצורת התפרצותה הקשה יכולה לערער את איכות החיים וההתנהלות היומית של הלוקים בה.

אבחון וטיפול אקזמה (אילוסטרציה)
אבחון וטיפול אקזמה (אילוסטרציה)

הרבה סיבות לאקזמה

פרופ' אבנר שמר, רופא עור בכיר במרכז הרפואי "שיבא", מסביר כי אין גורם רשמי להתפרצות המחלה, אך היא עלולה להתפרץ על רקע חשיפה לחומרים מגרים המצויים בין היתר בחומרי הניקוי, בגלל אלרגיה או מצבי לחץ. עוד לדבריו, התסמינים האופיינים להתפרצות קשה של המחלה, הם יובש קשה של העור, אדמומיות, שלפוחיות, גרד עז, עור מחוספס/קשה, סדקים, חתכים עמוקים וכואבים בעור כף היד.

רבים מהחולים סובלים מתת אבחון של המחלה והתייאשו מלנסות ולטפל בדלקת הקשה שמשפיעה באופן משמעותי על אורח חייהם. אותם אנשים חווים מדי יום בושה גדולה ומגבלות פיזיות אמיתיות. הידע הנמצא ברשות הרפואה כיום, מאפשר אבחון מדויק של המחלה ואפשרויות הטיפול יכולות להביא להקלה משמעותית בסימפטומים ולהפוגה ממושכת.

מהם תסמיני המחלה?

מחלת האקזמה של כפות הידיים בצורתה הכרונית גורמת לנגעים עמוקים בכף היד, אלה גורמים לגרד וכאבים עזים כאשר בעת מגע עם בכלל ועם מים בפרט, מתעצמים עד למצב של חוסר תפקוד וקושי לבצע פעולות בסיסיות כמו כיפתור כפתורים, שריכת שרוכים כמו גם פעולות הדרושות לטיפול שוטף בבית ובמשפחה.

כפות הידיים הן שני האיברים הפעילים ביותר בגוף האדם ולכן הסובלים מאקזמה של כפות הידיים מדווחים על צורך בשינוי תחום העיסוק, כדי להקל הכאבים בידיים.

חלק מהסובלים מהמחלה עלולים לפתח תסמיני דכאון בעקבות המגבלות הקשות המשפיעות על תפקוד חיי היום יום.

לוקחים לידיים: איך מטפלים באקזמה?

הטיפול במחלת האקזמה של כפות הידיים דורש, בראש ובראשונה, זיהוי ומניעה של גורמים חיצוניים

השלב הראשון של הטיפול הוא באמצעות משחות משמנות, שמטרתן לרכך את העור ולהפחית את המגע עם גורמים חיצוניים ובנוסף, מניעת יובש של העור שגורם לגרד ולפצעים.

אם המצב מחריף, מטפלים במשחות המכילות קרוטיזון להקלה על הסימפטומים, אולם אלה מוגבלות בזמן השימוש שכן יעילותן פוחתת עם הזמן. סיבה נוספת שבגללה מגבילים את השימוש בקורטיזון היא הידקקות העור ההופך לרגיש והסבל מהמחלה עלול להחריף.

למצבים שבהם המשחות הסטרואידיות לא עוזרות לטפל במחלה, ישנה תרופה, הנלקחת ככדור דרך הפה. התרופה, מבוססת על נגזרת של ויטמין A ומיועדת לטיפול ממוקד במחלה. לרוב, תוצאות טיפול זה מביאות להקלה משמעותית בתופעות המחלה, ולהפוגה ממושכת מתסמיניה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום