אנמיה סיכון לדמנציה

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, אצל מבוגרים הסובלים מאנמיה הסיכון לשיטיון עולה עד 60%. הסבר אפשרי: המוגלובין נמוך מוביל לרמת חמצן נמוכה בדם ולכן לפגיעה מוחית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אנמיה בקרב קשישים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Neurology.

החוקרים מצאו כי בנוכחות אנמיה, הסיכון לדמנציה (שיטיון) עלה בשיעור חד של עד כ-60%. סיכון זה היה מעט נמוך יותר לאחר שנלקחו בחשבון גורמים אחרים, אך עדיין תוארה עלייה של 40-50% בסיכון.

אנמיה היא סימן לתשישות כללית, הקשורה כמובן גם לדמנציה, אך החוקרים ניסו לקחת גם את זה בחשבון. החוקרים גם ניסו לבודד מהמשוואה את העובדה שחולים עם דמנציה לרוב אינם אוכלים היטב, אינם נוטלים היטב את הטיפול התרופתי ואינם דואגים לעצמם כראוי, ולכן אנמיה נפוצה יותר בקרב אנשים אלה.

מדגם המחקר כלל כ-2,500 מבוגרים, בגיל ממוצע של 76. שכיחות אנמיה בעמדה על 15.4% בתחילת המחקר, ו-17.8% מהמשתתפים פיתחו דמנציה במהלך המעקב. בקרב מי שסבלו מאנמיה בתחילת המחקר נרשמה עלייה של 64% בסיכון לדמנציה. הקשר נותר משמעותי לאחר שנלקחו בחשבון נתונים דמוגרפיים, מדדים קוגניטיביים בתחילת המחקר, מחלות רקע ותפקוד כלייתי. החוקרים לא זיהו קשר בין מין או מוצא לסיכון להתפתחות דמנציה.

החוקרים מציעים הסבר לקשר שתואר, והוא שרמות נמוכות של המוגלובין מובילות לרמה נמוכה של חמצן בדם ומכאן ההשפעה על המוח לאורך שנים רבות. הם ממליצים לערוך מחקר נוסף במטרה לבחון את הקשר לאחר טיפול באנמיה, אך ניתן לטעון כי זוהי סיבה נוספת לערוך בירור לאנמיה לעתים קרובות יותר בחולים מבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום