הבהלה להורמונים

(0)
לדרג

למה הבהלה היתה מוגזמת ולמה השימוש בהורמונים בגיל המעבר עדיין מומלץ במקרים מסויימים, על הכללות ועל מקרים פרטיים

מאת: מהיום משרד הבריאות מרגיע ומוסר כי אכן אין להשתמש בתחליפי הורמונים כדי למנוע מחלות, אך הטיפול עדיין מומלץ לנשים הסובלות מתופעות גיל המעבר. נשים אפשר לחזור לישון בשקט... סדנה חדשה : נשים במעגלי החיים

בימים האחרונים נשות ישראל התעוררו למציאות שונה ממה שהורגלו עד כה. מחקר אמריקאי קבע, ששימוש בתחליפי הורמונים לנשים מעלה את הסיכוי ללקות בסרטן ומחלות לב.

משרד הבריאות מרגיע מהיום את ציבור הנשים ומוסר כי הבהלה הגדולה שיצר המחקר האמריקאי על טיפול הורמונלי בגיל המעבר אכן היתה מוגזמת.

פרופ' אמנון בז'ז'ינסקי, מנהל המרכז לבריאות האישה בבית החולים "הדסה עין -כרם" בירושלים ומנהל פורום גיל המעבר באתר המידע הרפואי לקהל הרחב DOCTORS.CO.IL גם מרגיע ומוסר כי אין להיכנס לבהלה ו"לאבד את הראש"- כהגדרתו, אך אכן עדיין יש צורך להתייעץ ולחזור על הרופא המטפל בקשר להמשך טיפול.

מספר ימים אחרי שפורסמו תוצאות המחקר האמריקאי, שגילה כי תחליפי הורמונים לנשים בגיל המעבר מגבירים את הסיכון ללקות בסרטן השד, פירסם היום משרד הבריאות חוות דעת ראשונה בנושא. הודעת המשרד, שפורסמה על דעת האיגודים הרפואיים והמועצות הלאומיות הקשורות לתחום, קובעת כי אין להשתמש בטיפול הורמונלי חילופי למניעת מחלות לב, כלי דם ובריחת סידן ( אוסטיאופורוזיס) לעומת זאת, המשרד קובע כי נשים הסובלות מתופעות של גיל המעבר יכולות להמשיך לקחת את הטיפול, לאחר שהתייעצו ברופא שלהן.

משרד הבריאות וועדות המדע ומעמד האישה בכנסת כינסו אתמול דיון דחוף וסוער בנושא אליו הוזמנו מומחים שונים נציגי וראשי מועצות לאומיות רפואיות,וראשי איגודיים מקצועיים רפואיים.
הדיון סבב סביב הנושא של מתן טיפול הורמונלי משולב הכולל תכשירים מסוג אסטרוגו ודמויי פרוגסטרון לנשים בגיל המעבר.

בין החלטות הדיון שסוכמו על דעת כל המשתתפים הוחלט כי הטיפול ההורמונלי המשולב הכולל תכשירים מסוג אסטרוגן ודמויי פרוגסטרון מהווים טיפול רפואי לכל דבר ויש להתאים את הטיפול בהתאם למצב הרפואי של המטפלת. כלומר מומלץ להשתמש בטיפול זה רק לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר הפוגעים באופן משמעותי באיכות חייהן. ( יש לציין כי עוד היום לא נמצאה הוכחה מדעית ליעילותן של חלופות טיפוליות בתסמיני גיל המעבר.) .

בנוסף הטיפול חייב להינתן ע"י רופא בהתייעצות עם האישה ולאחר הסבר מפורט לגבי היתרונות והחסרונות של הטיפול כפי שעולה מממצאי המחקרים שפורסמו לאחרונה. עוד הוחלט בדיון כי הטיפול איננו מהווה טיפול מונע למחלות לב וכלי דם, ואינו מהווה טיפול ראשוני למניעת אוסטאופורוזיס.

מומלץ כי נשים המקבלות טיפול זה תיפננה להתייעצות עם הרופא המטפל. במהלך הביקור הרופא והאישה ישקלו את המשך הטיפול או הפסקתו וזאת בהתחשב בגילה של של האישה, במשך הטיפול, בהיסטוריה הרפואית של האישה ומשפחתה ובאורח חייה.

בכל מקרה אין להפסיק את הטיפול ללא התייעצות עם רופא. סוכם כי צוות רפואי רב תחומי יערוך דיון מעמיק בהתבסס על החומר המדעי הרב הקיים בנושא, וינסח הנחיות קליניות לרופאים.

יו"ר המועצה הלאומית לבריאות האישה , ד"ר רחל אדטו- לוי שהשתתפה בדיון ציינה כי למעשה אם 10,000 נשים הנוטלות במשך שנה כדור אחד של הורמונים ביום, העלייה בשכיחות סרטן השד תהיה מ - 30 ל -38 נשים. המשמעות של הנתון הזה לגבי כלל הנשים הוא פחות מפרומיל.

ד"ר אדטו לוי הבהירה עוד כי המחקר האמור מתייחס להרכב מסוים של תרופה הורמונלית ולא להרכבים אחרים, ואינו מתייחס למטרה הראשונית של הטיפול ההורמונלי: לשיפור ולהטבה באיכות חייהן של נשים ובמניעת מחלות,כאשר שוב למעשה מדובר, יש להבהיר, בנשים בריאות המבקשות לשמור על בריאותן והלקות בתסמונות חריפות שונות של גיל המעבר, החל בחוסר שינה, גלי חום, דיכאון ועצבנות ועד לפגיעה בזיכרון.

כל המומחים מוסרים כי אין סיבה לפאניקה .האיגוד האמריקאי לגניקולוגיה פירסם בימים האחרונים נייר עמדה, הקובע כי יש להוסיף ולבחון את ממצאי המחקר, אולם אין להפסיק באופן אוטומטי כל שימוש בטיפול החלופי.

פרופ' אמנון בז'זינסקי מנהל פורום גיל המעבר באתר המידע הרפואי לקהל הרחב - DOCTORS.CO.IL שאף הוא השתתף בכל הדיונים השבוע בכנסת ובמשרד הבריאות מסר כי אכן אין צורך להיכנס לבהלה , וכל הנשים צריכות להמשיך בטיפולים אך לבוא ולבקר את הרופא שלהן שהמליץ להן על הטיפול .

פרופ' בז'זינסקי הוסיף כי הסיכונים שהועלו במחקר חשוב זה הם משמעותיים, אך עדיין הסיכון הוא קטן ביותר ולכן יש בהחלט לשקול את התועלת לעומת הסיכון בטיפול. קרוב לוודאי שהאינדיקציות לטיפול בזמן הקרוב ישתנו במידה מסויימת והטיפול יומלץ בעיקר לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר ופחות כטיפול מניעתי לתחלואה .

הייה אכן בסיכום הכללי להתייחס לממצאי המחקר בכובד ראש, מסר פרופ' בז'זינסקי, אבל לא לאבד את הראש כהגדרתו . יש להיועץ ברופא להמשך הטיפול. קרוב לוודאי שהטיפול יומלץ שוב, הוא מדגיש, כטיפול בתסמיני גיל המעבר ולא בטיפול מונע תחלואה. בכל מקרה צריך להתייעץ עם הרופא בקשר להמשך הטיפול . בחלק מהמקרים הטיפול אכן יופסק או בחלק ימשך בשינויים מסויימים כגון הפחתת המינונים.

לעוד פרטים ולשאלות ותשובות כן או לא הורמונים בגיל המעבר ניתן לפנות לפרופ' אמנון בז'זינסקי בפורום גיל המעבר באתר DOCTORS.CO.IL - אתר המידע הרפואי לקהל הרחב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום