שינה גרועה, ציונים נמוכים

(0)
לדרג

מחקר חדש מאשש את מה שכל הורה יודע שינה לא איכותית אצל הילד פוגעת בהישגים בבית הספר. חלק גדול מהפרעות השינה כלל לא מאובחנות

מאת: מערכת zap doctors

לילדים הסובלים מקשיי שינה ציונים נמוכים יותר בלימודים, בהשוואה לאלו הישנים היטב בלילה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Sleep Medicine.

בין השנים 1999-2001, חילקו החוקרים כ-5,400 שאלונים בנוגע לתסמיני הפרעות שינה והפרעות נשימה בשינה, לילדים בני 7-10 בבתי ספר ציבוריים בסאו פאולו, ברזיל. לאחר מכן הם בחנו את הציונים במתמטיקה ופורטוגזית של כ-2,300 ילדים שהוריהם מילאו את השאלונים.

מהנתונים עולה כי 31% מהילדים סבלו מתסמינים של הפרעות שינה דוגמת קשיי הירדמות או המשך שינה, או תחושת ישנוניות כל הזמן וקרוב ל-27% סבלו מהפרעות נשימה בשינה. הציונים של תלמידים אלו היו נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לציונים של ילדים ללא הפרעות שינה.

בברזיל, הציונים מבוססים על טווח של 0-10, כאשר ציון עובר מוגדר כ-5. הציונים ממוצעים במקצוע פורטוגזית עמדו על 6.6 בילדים עם הפרעות שינה, לעומת 7.1 באלו ללא הפרעות שינה. בדומה, הציונים במתמטיקה עמדו על 6.3 ו-7.1, בהתאמה.

מהתוצאות עולה כי 13% מהילדים עם קשיי שינה נכשלו בבחינות בלשון הפורטוגזית, בהשוואה ל-9% מאלו ללא בעיות שינה. בדומה, 25% מהילדים עם הפרעות שינה נכשלו במתמטיקה, זאת בהשוואה ל-8% בלבד מהילדים ללא הפרעות שינה.

החוקרים משערים כי כרבע מהילדים בארה"ב סובלים מהפרעות שינה בשלב מסוים במהלך תקופת הילדות. שעת שינה לא-סדירה וחרדה, בין אם בבית הספר או בבית, עשויים לתרום להפרעות אלו. בילדים אחרים ייתכנו הפרעות שינה שאינן מזוהות, דוגמת הליכה בשינה, סיוטים או נדודי שינה, או הפרעות נשימה בשינה. חלק מהתרופות, כולל אלו לאסתמה או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, יכולות להשפיע על השינה. הבעיות הרפואיות ברקע עלולות לתרום להפרעות שינה.

בנוסף, איכות שינה ירודה בילדים נקשרה עם השמנת יתר, המביאה עם הזמן לעלייה בסיכון למחלות לב וסוכרת. ותפקוד ירוד בבית הספר נקשר עם פרישה מוקדמת מהלימודים, ומכאן החשיבות הרבה של הממצאים הללו. מאחר שהתסמינים של הפרעות שינה, ובעיקר הפרעות נשימה בשינה, הם נפוצים מאוד, החוקרים מציעים כי כל הצוותים הרפואיים והמחנכים יהיו מודעים להשפעה הבולטת ויקפידו על נקיטת אמצעים מתאימים לפתרון הפרעות שלו, להן עשויות להיות השפעה משמעותית על בריאות הציבור כולו.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום