פרוביוטיקה להריונית ולרך הנולד

(0)
לדרג

לפי סקירה חדשה, מתן פרוביוטיקה לאם ההריוניות וליילודים עשוי להפחית את הסיכון לאלרגיות בילדים עם היסטוריה משפחתית. אז מתי מומלץ להסתייע בחיידקים הידידותיים?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתן פרוביוטיקה לפני הלידה ואחריה עשוי להביא לירידה ברמות נוגדנים בתינוקות, ולספק הגנה מפני התפתחות אלרגיות תורשתיות. כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שיפורסמו בספטמבר בכתב העת Pediatrics. למרות התועלת בפרוביוטיקה, הטיפול לא נמצא מספק הגנה מפני אסתמה או צפצופים.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים מעל אלף מחקרים שפורסמו בין השנים 2001-2012. הם זיהו 25 מחקרים רלוונטיים, עם סך כולל של כארבעת אלפים משתתפים. במסגרת הסקירה הם ביקשו להעריך את ההשפעה של פרוביוטיקה כנגד אלרגיה ואסתמה בתינוקות, בהשוואה לפלסבו.

מהנתונים עולה כי טיפול פרוביוטי הביא להפחתת רמות הנוגדנים בדם, כאשר ההשפעה הייתה משמעותית בילדים עם אלרגיות, אך לא בילדים ללא אלרגיה עם היסטוריה משפחתית. כאשר החוקרים בחנו תתי קבוצות לפי גיל, הם מצאו כי ההשפעה של פרוביוטיקה הייתה משמעותית בילדים בגילאי שנתיים ומעלה.

בנוסף, ההשפעה המגנה של פרוביוטיקה הייתה בולטת יותר עם תקופת מעקב ארוכה יותר, כך לפי ניתוח הנתונים שכלל את גיל המשתתפים בתחילת המחקר, הגיל בעת המעקב, מין, משך טיפול, מינון יומי ומינון כולל ומשך המעקב.

לפני הלידה ואחריה

בסיכומו של דבר, נראה כי עם פרוביוטיקה ישנה מגמה של הפחתת הסיכון לריגוש אלרגי, המוגדר כתבחין עורי חיובי ו/או עלייה ברמות נוגדנים ספציפיים. עם זאת, ישנה חשיבות למועד מתן פרוביוטיקה. מתן כפול, לפני לידה ולאחר הלידה הביא להפחתה משמעותית בסיכון לאלרגיה, אך מתן לאחר הלידה בלבד לא הביא לשינוי משמעותי.

בנוסף, מניתוח לפי תת-קבוצות עלה כי מתן פרוביוטיקה לפני הלידה ולאחר הלידה הביא להפחה משמעותית של הסיכון לאלרגנים נפוצים על בסיס תוצאות תבחינים עוריים.

החוקרים מצאו עוד קשר בין חיידק המצוי בפרוביוטיקה Lactobacillus acidophilus לסיכון מוגבר לנטייה לאלרגיות. עם זאת, פרוביוטיקה לא הפחיתה משמעותית את הסיכון לאסתמה וצפצופים. חוקרים משערים כי היעדר השפעה זו נובע משילובים ספציפיים של זנים או משך מעקב לא מספק.

לדברי החוקרים, בחירה זהירה של הפרוביוטיקה בשימוש במהלך ההריון והינקות המוקדמת עשויה לסייע במניעה ראשונית של מחלות אלרגיות, בעיקר בתינוקות בסיכון גבוה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום