שנה טובה, אבל לא מתוקה מדי

(0)
לדרג

ארוחות חג עמוסות הן אתגר לחולי סוכרת בכלל, ולנשים הסובלות מסוכרת הריון בפרט. היערכות נכונה תאפשר הנאה מהארוחות, תוך שמירה על ערכי סוכר תקינים

מאת: בתיה אלימלך

כל חייך היית בריאה ובמשקל תקין ופתאום ביום אחד בהיר, את מגלה שיש לך סוכרת הריון. לראשונה, את נאלצת להפנים שיחד עם השמחה והציפייה להרחבת התא המשפחתי שלך, מעורבת גם עבודה על ניהול הסוכרת, עבודה בלתי פשוטה ביום-יום בכלל, ובתקופת החגים רווית הארוחות בפרט.

ככלל, כל אישה בהריון צריכה לעבור בדיקת העמסת סוכר בין שבועות 24-28 של ההריון, על מנת לאתר סוכרת. במידה והערכים חורגים מהיעדים, יש לעבור בדיקה נוספת לאשרור התוצאה. לאחר האבחון, מתחילה ההתמודדות עם המצב החדש, הטומן בחובו אתגרים רבים, אך במידה ונעזרים בכלים הנכונים, ההתמודדות הזו אף עשויה להיות חוויה חיובית.

גילו לך סוכרת הריון? מה עושים?

ראשית, עם גילוי המחלה, רצוי לעבור למעקב מרפאת הריון בסיכון גבוה. השלב השני הוא לימוד כיצד לנטר את ערכי הסוכר, והשלב השלישי והעיקרי הוא לימוד מרכיבי המזון והשפעתם על ערכי הסוכר. לרוב, בדיקות הסוכר בהריון נערכות בצום, ושעה או שעתיים לאחר תחילת הארוחה. יעדי האיזון הרצויים בצום הינם 90-95 מ"ג לד"ל. שעה לאחר האוכל עד 130 מ"ג לד"ל, ושעתיים לאחר הארוחה עד 120 מ"ג לד"ל, כאשר יש לקחת בחשבון שיעדי האיזון וזמני המדידה עשויים להשתנות על פי החלטת הרופא המטפל.
חשיבות ניכרת יש להיערכות נכונה מראש, לתקופת החגים, המרובה ארוחות משפחתיות מלאות בכל טוב. במקרים אלה, יש ללמוד בצורה יסודית את מרכיבי המזון המשפיעים על ערכי הסוכר ולנטר בצורה שוטפת ועקבית את ערכי הסוכר, לאחר הארוחות.

מהם המזונות המשפיעים על ערכי הסוכר?

המרכיב העיקרי במזון, המשפיע על עלייה בערכי הסוכר, הוא הפחמימות. הפחמימות מגיעות בצורתן האפויה בלחמים, קרקרים ומאפים אחרים. הכוונה היא גם ללחמים הנחשבים לבריאים ומזינים יותר, כגון: לחם כוסמין ושיפון. ועל כן יש לצרוך גם מהם במתינות ובמידה סבירה.

הפחמימות המבושלות כוללות אורז, פסטה, תפוחי אדמה, קוסקוס ופתיתים. הפחמימות המומלצות יותר לחולי סוכרת, המשמשות כתוספות לארוחה, הינן בורגול, כוסמת, קינואה, אורז ופסטה מלאים והקטניות-אפונה, עדשים, שעועית לבנה או אדומה, גרגירי חומוס, פול ומש.

כמו כן, מוצרי חלב נוזליים כגון חלב, יוגורט, לבן ואשל מכילים גם הם פחמימות. לעומתם, הגבינות מכילות כמות קטנה יותר של פחמימות ולכן משפיעות בצורה מועטה יותר על ערכי הסוכר.

פירות ומוצרים המכילים סוכרים: עוגות, עוגיות, גלידה, דבש וריבה, מכילים פחמימות פשוטות וצריכים להיאכל במידה מועטה מאוד, שכן הם מעלים בצורה משמעותית את ערכי הסוכר.

מוצרים נוספים שכדאי לדעת כי הם מכילים פחמימות ונאכלים בחגים: דבש, חלה, רימון, פירות יבשים, תירוש או מיצים אחרים, תאנים, סלק, דלעת, תמר, גפילטע פיש, צימעס ועוד. זכרו שדבש, סילאן וריבה אמנם מסמלים לנו את השנה החדשה והמתוקה, אך יחד עם זאת, הם מכילים פחמימות פשוטות, שוות ערך לסוכר. ב- 2 חתיכות גפילטע פיש ישנן כ-15 גרם פחמימות, שווה ערך לפרוסת לחם. הפירות היבשים מכילים גם הם כמות גדולה של סוכרים. והרימון, אם נאכל בשלמותו, שווה ערך לכ-4 מנות פרי.

תנהלי את הסוכרת, ולא היא אותך

אחת ההמלצות המרכזיות בניהול הסוכרת היא מציאת האיזון הטוב ביותר בין אספקת כל רכיבי המזון בתפריט היומי: חלבונים, שומנים וכמובן פחמימות, תוך כדי שמירה על ערכי היעד של הסוכר. משימה זו מתאפשרת על ידי חלוקה נכונה של כמות וסוג הפחמימות ביום ואכילת מספר גדול של ארוחות קטנות, בכל כמה שעות.

במקרים רבים, מדידת הסוכר שעה לאחר האכילה, מצביעה על מדדים תקינים, אך חשוב לזכור שההשפעה של מאכלים אלה יכולה להיות אינדיבידואלית ושונה מאישה לאישה. לא כדאי להסתמך על המלצות של חברה או שכנה לגבי כדאיות אכילתם, אלא לבצע מדידה עצמאית לאחר אכילת מזונות לא מוכרים.

לאחר שזיהינו את המרכיב הפחמימתי בארוחה, ניתן להחליט מראש איזה פחמימות נבחר לאכול בארוחה ונתמקד בהן. דווקא השפע הגדול שמוצג בארוחות החג, מאפשר להרכיב ארוחה משביעה גם ממזונות אחרים, שאינם מכילים כמות גדולה של פחמימות, כגון עוף, בשר והודו, העשירים בברזל, או דגים וירקות. קרוב לוודאי שאכילת מזונות אלה לא תשפיע בצורה דרסטית על ערכי הסוכר והם מומלצים יותר מאשר אכילת כמות גדולה של פחמימות.

למעשה יש לשלב בין השניים. במידה ואוכלים פחמימות למנה ראשונה, נניח: חלה וגפילטע-פיש, אז ניתן לאזן זאת במנה השנייה, ולהתמקד בבשר, עוף ודגים, על פני תוספות עשירות בפחמימות, כמו אורז ותפוחי-אדמה. כמובן, חשוב להקפיד על שתיית מים והימנעות ממיצים ומשקאות ממותקים אחרים.

יש להקפיד על מרווחי זמן סבירים בין ארוחה אחת לשנייה, זאת כאשר ידוע שלעתים בימי החגים אנו קופצים מארוחה משפחתית אחת לאחרת. יש להקפיד על לפחות שעתיים בין ארוחה אחת לשנייה.

השיטה הטובה ביותר לסיים את ארוחת החג בערכים תקינים של סוכר, היא באמצעות בחירה מראש של סוג וכמות הפחמימות הנאכלת, בהעדפה למזונות מוכרים שכבר נערכו אחריהם מדידות סוכר, שנמצאו תקינות. והכי חשוב: נצלי תקופה זו למנוחה והקשבה לגופך, וגם לספירת פחמימות
וניטור ערכי הסוכר.

הכותבת היא דיאטנית מומחית לסוכרת וסוכרת הריון, האגודה הישראלית לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום