כשנוהגים לא מסמסים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי מתבגרים, שנוהגים לדבר בטלפון הנייד או לשלוח מסרונים בזמן נהיגה, נוטים לסטות מנתיב הנסיעה, לנהוג מהר יותר ועלולים להיקלע לתאונת דרכים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במחקר ראשון מסוגו שפורסם במגזין JAMA נמצא כי הסחת דעת (שיחה בטלפון נייד או שליחת הודעות טקסט) בזמן נהיגה בקרב מתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) מעלה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. יתרה מזאת, שליחת הודעות טקסט פוגעת משמעותית ביכולת הנהיגה של כל המתבגרים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכונים המשולבים של שלושת הגורמים: מתבגרים בגילאי 16-17, הפרעת קשב וריכוז, והסחת דעת (שיחה בטלפון הנייד ושליחת הודעות טקסט) עם יכולת הנהיגה. לשם כך הם כללו במחקר 28 מתבגרים עם הפרעות קשב ו-33 משתתפים ללא הפרעות קשב, שהשתתפו בסימולציית נהיגה בשלושה מצבים (ללא הסחת דעת, שיחה בטלפון נייד ושליחת הודעות טקסט). במהלך כל סימולציה אירע אירוע לא-צפוי אחד (למשל, מכונית אחרת הופיעה פתאום בנתיב של הנבדק).

החוקרים בחנו את הדיווחים העצמיים על היסטוריית נהיגה, המהירות הממוצעת, המהירות וזמן התגובה עד לעצירת המכונית במהלך הסימולציות.

במתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות תועדה השפעה גדולה יותר בעת שימוש בטלפון נייד על מהירות נסיעה וסטייה מנתיב הנסיעה, לעומת הקבוצות האחרות. לעומת זאת, החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות הנבדקות בזמני התגובה עד לעצירת המכונית.

יתרה מזאת, שליחת הודעות טקסט השפיעה לרעה על יכולת הנהיגה של כל המשתתפים, כפי שבא לידי ביטוי בשונות גדולה יותר במהירות ובמיקום בנתיב הנסיעה.

ממצאי המחקר מעידים על ההשפעה השלילית של הסחת דעת בזמן נהיגה על מתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ומחזקים את הסיכונים שבשליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה בכל המתבגרים. לאור זאת, החוקרים מדגישים את הצורך במתן דגש על הדרכה וחיזוק הבקרה כנגד שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה בקרב מתבגרים.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום