פונדקאות: אפליית חד-מיניים

(0)
לדרג

חוק הפונדקאות מפלה בין בני-זוג שהם גבר ואישה, היכולים להביא ילדים בישראל באמצעות פונדקאות, לבין זוגות חד-מיניים הנאלצים לחפש פתרונות בחו"ל. קריאה לשינוי

מאת: ~~ חבצלת שוורץ, כתבת Zap Doctors~~

זוגות חד-מיניים, הרוצים להביא ילד לעולם, או אדם שרוצה להביא ילד לעולם במסגרת משפחה חד-הורית, נתקלים באופן קבוע בקשיים רבים. למעשה, "חוק הפונדקאות" שנחקק בישראל ב-1996, מקשה על זוגות ממגזרים אלה להביא לעולם ילדים דרך אם פונדקאית. הם אינם מורשים להשתמש בתהליך זה באופן חוקי בישראל.

על מנת לממש את חלום הקמת המשפחה, זוגות אלה, או אנשים החפצים במשפחה חד הורית, פונים למדינות זרות, בהן הליך הפונדקאות חוקי גם עבורם, ומולידים ילדים מעבר לים. המדינות המספקות שירותי פונדקאות לישראלים הן הודו, גיאורגיה וארצות הברית. השתיים הראשונות הן מדינות עולם שלישי, ולכן מראש הסטנדרט הרפואי בהן נמוך.

"הליך הפונדקאות בחוץ לארץ עמוס בחסרונות", מספרת סיגל רוסק-גיסין, עורכת דין, מגשרת ומפעילת המרכז "חיים חדשים תמר וסיגל", מרכז המלווה את תהליך הפונדקאות. "ההליך, מראש, יקר מאוד, אין לזוגות יכולת להיות בקשר עם הפונדקאית שלהם וללוות אותה ואת ההריון, ולכל זה מצטרפת העובדה שמערכות הרפואה במדינות אלו, אינן משתוות למערכות הבריאות בארץ".

פונדקאות לחד מיניים (אילסוטרציה)
פונדקאות לחד מיניים (אילסוטרציה)

לא מוותרים על החלום

זוגות רבים מתגברים על קשיים כמו מרחק או כסף, כדי להגשים את חלומם ולהקים למשפחה, אך לאחר הלידה, הקשיים לא נגמרים, והם עלולים למצוא את עצמם "תקועים" במדינה זרה עם התינוק החדש, בלי אישור רשמי ממשרד הפנים להכניס אותו לארץ. ההליך לרישום בישראל של ילד שנולד דרך אם פונדקאית זרה, הוא הליך מסורבל מאוד מבחינה בירוקרטית, וגם אם חד-הורית שהולידה ילד דרך פונדקאית מביצית שלה, לא נחשבת לאמו הביולוגית של הילד מבחינת מדינת ישראל, וצריכה לעבור הליך אימוץ מלא.

"זוגות חד-מיניים בארץ מופלים אפליה קשה", מסבירה רוסק-גיסין, "אך בימים אלה עולה תקווה גדולה מצד שרת הבריאות יעל גרמן, מרשימת 'יש עתיד', שאחד מיסודות המצע שלה הוא תמיכה בקהילה הגאה. גרמן היא התקווה לשנות את המצב ולתת לזוגות חד-מיניים, ובנוסף, לחד-הוריים, להיכנס להליך הפונדקאות באופן שוויוני, על ידי כך שמדינת ישראל תאפשר להם לבצע את ההליך בארץ, תמורת תשלום, בדיוק כפי שהיא מאפשרת לזוגות סטרייטים.

לאפשר להומוסקסואלים פונדקאות אלטרואיסטית, זה כמו לא לאפשר פונדקאות בכלל. למעשה, זוגות אלו לא מקבלים שום תמיכה מהמדינה, כשהם רוצים להביא ילדים לעולם".

חקיקה חדשה: עתיד חדש

כעת האפשרות היחידה העומדת בפני זוגות אלו, היא לאתר לבדם או דרך מרכזים בארץ שעובדים בשיתוף עם מרכזי פונדקאות ברחבי העולם, פונדקאית זרה, ולשאת את המחיר הפיזי והנפשי שעולה בעקבות המרחק ממנה ומההיריון בפועל.

מהם השינויים הפרקטיים הנדרשים בחוק, כדי לאפשר לזוגות חד-מיניים להקים משפחה באמצעות פונדקאות בארץ?

רוסק-גיסין מסבירה: "כמו שהחוק כולל בתוכו אפשרות להליך פונדקאות לגבר ואישה, לנשואים או ידועים בציבור, כפי שמנוסח כיום, הוא צריך לכלול בתוכו גם זוגות חד-מיניים ואנשים חד-הוריים. בנוסף, החוק האידיאלי צריך להרחיב את הקריטריונים של מי שיכולה להיות פונדקאית ולשאת עבור הזוגות את הילדים. זאת, כדי שיהיה יותר היצע, לביקוש שמן הסתם יגדל, אם וכאשר בני הקהילה הגאה ייכללו בחוק. אחד השינויים הנדרשים הוא לאפשר לנשים שעברו ארבע לידות להיות פונדקאיות. כיום, החוק בישראל מאפשר זאת לאישה שעברה לא יותר משלוש לידות, אבל אין להגבלה זו סיבה רפואית ממשית".

כדי ללמוד ממדינות אחרות כיצד לתקן את המצב, ניתן להביט על המצב בחלק ממדינות ארצות הברית, המאפשרות הליכי פונדקאות במידה שווה לזוגות סטרייטים וכן לזוגות חד-מיניים. "רבים מהזוגות פונים אלינו, כדי לעקוב אחרי שינוי החקיקה במדינה, על פי המלצות ועדת מור יוסף, ומקווים ביחד איתנו שהשינוי קרוב".

בואו לדבר על זה עכשיו בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום