פוליו: מי לא יחזור לבית הספר?

(0)
לדרג

תינוקת בת 8 חודשים שנפטרה ממום בלב נמצאה כנשאית פוליו. במשרד הבריאות מחדדים את הנחיות החיסון לילדים ובני משפחה מדוכאי חיסון בתחילת שנת הלימודים

מאת: מערכת zap doctors

ביום השני למבצע הארצי 2 טיפות התחסנו 40 אלף ילדים בחיסון חי מוחלש נגד נגיף הפוליו. ממשרד הבריאות נמסר כי בסך הכל התחסנו בכל הארץ 134 אלף ילדים מתחילת המבצע.

במקביל, דווח על תינוקת בת 8 חודשים שנפטרה לפני כחודש ממחלת לב קשה על רקע מום מורכב בלב. בדיעבד התברר כי במסגרת בדיקות הצואה שנלקחו בדרום התגלה כי הייתה גם נשאית פוליו. במשרד הבריאות הדגישו כי המוות נבע ככל הנראה מהסיבוך הקשה בלב, ולא כתוצאה מהפוליו.

לצד הרחבת המבצע עולות שאלות מורכבות בנוגע לילדים או בני משפחה בעלי מערכת חיסון מדוכאת, וכן על החזרה למסגרות הלימוד. במשרד הבריאות מדגישים מכל מקום כי נגיף הפוליו הפראי מסוכן למדוכאי חיסון הרבה יותר מחיסון חי מוחלש.

לשם זהירות מונעת, ההנחיות הן לא לחסן בחיסון החי המוחלש את הילד אם קרוב משפחה שמתגורר עמו באותו בית, סובל מדיכוי חיסוני (בתקופה המוגדרת של דיכוי חיסוני). יודגש כי מי שבעבר סבל מדיכוי חיסוני אינו נחשב למדוכא חיסון כיום. אחיות טיפות חלב תודרכו לבצע תשאול ולאתר ילדים בקבוצה זו ולהימנע מחיסונם.

הנחיות להתנהגות של ילדים ומבוגרים עם דיכוי חיסוני

ניתן לחלק את הסובלים מדיכוי חיסוני לשלוש קבוצות:

הקבוצה הראשונה כוללת את רוב הילדים והמבוגרים עם דיכוי חיסוני אינם מצויים בסיכון יתר כתוצאה מחשיפה אפשרית לחיסון החי המוחלש, שכן ברוב המקרים של דיכוי חיסוני, הזיכרון החיסוני של גופם, מספק כדי להתמודד עם נגיף חי מוחלש.

בקבוצה השנייה, ילדים או מבוגרים לאחר השתלת מח עצם או חולים בלוקמיה פעילה או מחלת סרטן ומטופלים בכימותרפיה לתקופה של עד 6 חודשים מתום הטיפול.

קבוצה נוספת היא של חולים עם חסר גאמא גלובולין בדם, או תת גאמא גלובולין משמעותית נחשבים למדוכאי חיסון, גם אם מקבלים טיפול קבוע ב-IVIG.

בכל מקרה של ספק לגבי חומרת הדיכוי החיסוני יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

הנחיות לכל הקבוצות, ובמיוחד לשתיים האחרונות

מומלץ להימנע ממגע עם הפרשות (צואה, רוק) של ילדים שקיבלו את החיסון החי מוחלש לתקופה של עד 6 שבועות ממועד קבלת החיסון.

בנוסף, יש להקפיד ביתר שאת על רחיצת ידיים (לפני מגע עם אוכל, לאחר יציאה מהשירותים והחלפת חיתולים) כפי שמומלץ לכלל הציבור.

יודגש כי בשל העבודה שהחיסון החי המחולש אינו מועבר באמצעות אוויר, מים או מזון אין מניעה ללכת למסעדות, ואין כל סיבה שלא לקיים ארוחות חג משפחתיות. טיפול בכלור משמיד את החיסון החי מוחלש ולכן אין מניעה מלרחוץ בבריכות שחיה המאושרות על ידי משרד הבריאות.

שילוב ילדים במסגרות לקראת פתיחת שנת הלימודים

אין מניעה שילדים עם דיכוי חיסוני ישתתפו במסגרות חינוכיות (גנים ובתי ספר) אם הם קיבלו בעברם לפחות 3 מנות של חיסון מומת, למעט ילדים מקבוצה 3, שלא ניתן לשלוח לבתי ספר וגני ילדים בתקופת מבצע החיסון ועד 6 שבועות אחרי סיומו.

אין מניעה שגננות, מורות, מטפלות ואנשי צוות עם דיכוי חיסוני ימשיכו בעבודה כסדרם, תוך הקפדה על ההנחיות שפורטו לעיל.

בואו לדבר על זה בפורום חיסון ילדים נגד פוליו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום