הומאופתיה: תשמרו על החום

(0)
לדרג

עליית חום במהלך מחלה היא תופעה טבעית המסייעת להחלמה, ולכן לא תמיד כדאי לפעול להורדת החום. לפי ההומאפתיה יש לחזק את המערכת החיסונית להליך ריפוי עצמי

מאת: שמואל אלפי

אחת התופעות הנפוצות בעת מחלה אצל תינוקות ילדים ומבוגרים היא עלייה בחום הגוף.

חום גוף מעל 37.5 מעלות מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך ההתמודדות של הגוף מול הגורם מחולל המחלה, ומאפשר לפי ההומאופתיה לייצר תהליכי הבראה על-ידי מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף. ראיות מדעיות אף מראות כי במהלך חום גבוה מופרשים בגוף חומרים הקרויים ציטוקינים, והם מסייעים לגוף באופן טבעי מול מחולל המחלה.

יחד עם זאת מחלות עונתיות שכיחות, המאופיינות בחום גבוה למשך למעלה מ-72 שעות, עלולות להצביע על התקדמות המחלה, או על תהליך ריפוי איטי של הגוף, והדבר נובע ממגוון סיבות שונות ואינדיבידואליות. טיפול הומאופתי מתאים מסייע בצורה משמעותית ליצירת תהליכי ריפוי, קיצור משך זמן המחלה, ואף חיזוק מנגנוני הריפוי העצמיים של הגוף, כדי להתמודד עם עליית חום עתידית.

מחלות חום בגישה הומאופתית (אילוסטרציה)
מחלות חום בגישה הומאופתית (אילוסטרציה)

למה החום עולה?

תינוקות וילדים מפתחים את מערכת החיסון שלהם עוד בהיותם עוברים בבטן אימם. עם זאת, ישנן תחנות שונות לאורך שלבי ההתפתחות של התינוק בהן היכולת החיסונית והעמידות שלו בפני מחוללי מחלה נחלשת. לדוגמה, בעת בקיעת שיני חלב, בכניסה ראשונית לגן ילדים, בחשיפה לאזור מגורים חדש, במהלך שינויים התפתחותיים, שינויים רגשיים ועוד.

העלייה בחום הגוף הינה חלק ממנגנון הריפוי של הגוף, מאחר ובאמצעות יצירת סביבה חמה, קצב התרבות החיידקים יורד בצורה משמעותית וכן משתפר תפקודם של תאי המערכת החיסונית במלחמה במחוללי המחלה. החום הגבוה גם מצמצם את זמינותם של מרכיבים חשובים להתרבות מיקרואורגניזמים, ומחבל בסביבה הנוחה בה החיידקים מתרבים ומתפשטים.

האם חום הוא מצב מסוכן?

חום הוא אינו מחלה והורדת החום לא מרפאת את המצב, אשר בגללו החום הופיע מלכתחילה.

במרבית המקרים החום אינו מצב מסוכן, שכן במצב מחלה הוא מסייע להשבת האיזון בגוף על-פי עיקרון ההומיאוסטאזיס (שמירה על סביבה פנימית תקינה בתאי הגוף ובמערכותיו השונות).

מחקרים בתחום החום ומחלות ילדים מראים כי אין קשר בין גובה החום לבין מצבו הרפואי של הילד וחומרת המחלה שלו, ולפיכך זו טעות נפוצה לבצע השוואה בין גובה החום לחומרת המחלה. כמובן שחשוב לבצע הפרדה בין חום גבוה למשך זמן קצר, אשר יכול לעזור בהתמודדות עם המחלה ועם גורמיה, ובין חום גבוה לפרק זמן ארוך אשר לו משמעות רפואית שונה, במיוחד אצל תינוקות וילדים.

איך מטפלים?

אצל תינוקות וילדים השאיפה היא כמובן להמעיט בטיפולים המכילים חומרים כימיים ותרופתיים כאלה ואחרים שונים, כדי לא לגרום לדיכוי ולהחלשת התפקוד התקין של תהליכים במערכות שונות בגוף ובהן המערכת החיסונית, מערכת העיכול, תהליך ההתפתחות והגדילה ועוד.

על כן ננסה להתמודד עם הבעיות השונות, באמצעות דרכים הפועלות בסינרגיה עם הגוף ומערכותיו, כגון הומאופתיה וטיפולים טבעיים אחרים.

בייעוץ עם הומאופת, ניתן להתאים באופן אישי עבור התינוק או הילד, טיפול הומאופתי הנותן מענה למצבו ומסייע ליצירת תהליכי ריפוי ומסייע למנוע הישנות של מחלת חום בעתיד.

כמו כן ניתן למצוא על המדף בבתי המרקחת טיפולים טבעיים המסייעים לחיזוק המערכת החיסונית, דוגמת פרוביוטיקה, סופרקינד, תכשיר הומאופתי מסדרת מאמא נטורה, המתאים לתינוקות מגיל 3 חודשים ועד ילדים בגיל 6.

תכשיר הומאופתי זה, לצד תכשירים טבעיים ותכשירים הומאופתיים נוספים עוזר להמריץ את המערכת החיסונית של הילד בצורה בטוחה, יעילה וללא תופעות לוואי. דרך חיזוק פעולת המערכת החיסונית, יכול הילד להתמודד טוב יותר עם מצבים של מחלות חוזרות ונשנות ובכך לשמור על מצב בריאותי תקין.

לעומת שיטות טיפול קונבנציונאליות, השיטה ההומאופתית פועלת באופן עדין, ללא תופעות לוואי, מטפלת בשורש הבעיה ואף מחזקת את יכולתו הטבעית של הילד להילחם בחיידקים, וירוסים ופרזיטים שונים. להומאופתיה יתרון נוסף: אופן פעילותה מותאם לתינוקות ולילדים ותומך בתהליכי ההתפתחות הגופניים והמנטאליים, שכה חיוניים ליכולת החיסונית ולעמידות איתנה בפני מחוללי מחלה נפוצים.

הכותב הוא הומאופת מוסמך והיועץ המקצועי של יבואנית DHU בישראל, בעל קליניקה בהרצליה ומורה בביה"ס להומאופתיה "מסלול ודרך"

בואו לדבר על זה בפורום הומאופתיה לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום