ויטמין D ומחלות נפשיות

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי אצל מאושפזים במחלקה פסיכיאטרית רמות ויטמין D נמוכות מהדרוש. השאלה היא אם יש קשר ישירות למחלה או לבידוד שהאשפוז כרוך בו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לפי מחקר חדש, יותר מ-70% מהמאושפזים עם מחלות פסיכיאטריות סובלים ממחסור או רמה לא-מספקת של ויטמין D. עם זאת להערכת החוקרים, סביר כי מדובר בתוצאה של המחלה הפסיכיאטרית הכרונית שהובילה להסתגרות מאור השמש ולאשפוז, ולא בסיבה למחלה.

בסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Journal of Psychiatric Practice, נבחנו רשומות רפואיות של 544 חולים שאושפזו במחלקה הפסיכיאטרית בין דצמבר 2010 ליוני 2011. מבין החולים, ב-75% רמות ויטמין D היו נמוכות מ-30 ננוגרם למ"ל, רמה הנחשבת לרוב כלא מספקת.

החוקרים לקחו בחשבון משתנים שונים דוגמת גיל, מין, חודש אשפוז, משך האשפוז במחלקה, טיפול תרופתי ומדדי תפקוד בעת האשפוז ולא מצאו קשר עם רמות לא מספקות של ויטמין D. מנגד, רמות לא מספקות של הוויטמין עלולות להעיד על היבטים כלליים יותר של מחלה פסיכיאטרית כרונית.

החוקרים אינם שוללים את האפשרות כי קיים קשר סיבתי בין רמות לא מספקות של ויטמין D למחלה הפסיכיאטרית, אך מפקפקים בחשיבות הדבר במנגון היווצרות המחלה. לדבריהם, רמות לא מספקות של הוויטמין עלולות להוות גורם סיבתי במנגנון התפתחות של המחלה הפסיכיאטרית בעקבות אינטראקציה עם מנגנונים תאיים, שעלולים להוביל בסופו של דבר להתפתחות המחלה. בכל מקרה, יש להתייחס למצבים של רמות לא מספקות של ויטמין D, כאשר החוקרים מצאו כי 63% מהחולים עם רמות לא מספקות של הוויטמין לא קיבלו טיפול בתוספים.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים ומעידים כי רמות נמוכות של ויטמין D נפוצות מאוד בחולים פסיכיאטרים מאושפזים, עם שכיחות גבוהה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום