המדריך ללימודי רפואה בחו"ל: חלק א'

(0)
לדרג

אמא תמיד רצתה שתהיו רופאים, אבל לא התקבלתם ללימודי רפואה בארץ? אל דאגה, תוכלו להסב לה נחת וללמוד רפואה ברמה גבוהה, באחת ממדינות אירופה. חלק ראשון

מאת: מערכת zap doctors

לא הצלחתם להתקבל ללימודי רפואה שתמיד חלמתם עליהם? אתם לא מהטיפוסים שמוותרים לעצמם? מסתבר שהעולם הגדול פתוח בפניכם. ובמדינות אירופה תוכלו למצוא פתרון למצב. לימודי רפואה בחו"ל הפכו לפופולאריים ביותר בשנים האחרונות. ישראלים רבים נוהרים לצ'כיה, סלובקיה, רומניה, איטליה, מולדובה והונגריה, על מנת להגשים את חלום החלוק הלבן. איך צריך להתכונן לפרויקט הלימודים בחו"ל? מה חשוב לדעת לפני שניגשים להליך הקבלה? כמה זמן נמשכים הלימודים? כל התשובות במדריך שלפניכם.

כמה זה עולה לנו?

לפני שניגשים לתוכנית לימודי רפואה בחו"ל, כדאי להיערך להגשמת החלום מבחינה כלכלית. עלות הלימודים נעה בין 8,500 ל-13,000 אירו לשנה. הפער בין המחירים נובע מהשאלה היכן רוצים ללמוד. בנוסף, לימודי רפואת שיניים עולים כ-20 אחוז יותר מלימודי הרפואה הכלליים. מעבר לשכר הלימוד עצמו, נוכח האינטנסיביות של הלימודים, חייבים להכין מבעוד מועד דמי מחייה למשך כל התקופה. עלות המחייה המשוערת לסטודנט הישראלי משתנה בין מדינה למדינה (מדינות מזרח אירופה, לדוגמא, זולות יותר מאיטליה). כדאי לקחת בחשבון שכר דירה, אוכל, תחבורה ציבורית, הוצאות תקשורת ועוד. סך העלות: בין 700 לבין 1,200 דולר לחודש, תלוי בשאלה איפה רוצים לגור וללמוד.

אנגלית שפה קשה

סביר להניח שגם אם אתם הולכים ללמוד רפואה בסלובקיה, אתם לא בהכרח דוברי סלובקית שוטפת... מרבית לימודי הרפואה במדינות אירופה השונות מתקיימים בשפה האנגלית. "בהונגריה, החלו לימודי הרפואה באנגלית כבר בסוף שנות ה-80", מסביר רוני פריד, מנכ"ל חברת "יוניברסיטי", המעניקה ייעוץ אקדמי להשכלה גבוהה בהונגריה. "כל סטודנט שאינו הונגרי, אינו נדרש לדעת את השפה. מבחנים מתקיימים בשפה האנגלית בלבד". השליטה באנגלית, כך מסתבר, הולכת יד ביד עם הספרות המקצועית הנדרשת מהסטודנטים לרפואה, הכתובה, רובה ככולה, באנגלית.

במקרים רבים, הסטודנטים לומדים את שפת המקום, על מנת להשתלב בארץ החדשה, לה הם מקדישים כמה מהשנים היפות ביותר בחייהם, ומרוויחים "על הדרך", בנוסף לתואר הדוקטור, גם שפה זרה שלישית, העשויה להיות חלק מתוכנית הלימודים, כמו בסלובקיה.

האם הלימודים בחו"ל זהים ללימודים בישראל?

תוכנית לימודי הרפואה בחו"ל משתנה מעט, בין מדינה למדינה. ד"ר אריק אלחלל, מנכ"ל חברת Medstudy המייצגת בארץ פקולטות לרפואה צ'כיות, מסביר: "הלימודים בצ'כיה זהים ברובם ללימודי הרפואה בארץ. בנוסף לכך, הלימודים מוכרים במדינות האיחוד האירופי".

על כך מוסיף רוני פריד: "בשנים הראשונות, לומדים לימודים פרא-רפואיים, ובהם כל היסודות, כגון אנטומיה, כימיה, פיזיולוגיה וביוכימיה. החל משנה שלישית ועד לחמישית, לומדים לימודים קליניים הכוללים, במקרה של לימודי הרפואה בהונגריה, למשל, סבבים בבתי חולים בהונגריה וכן בישראל. הסבבים בבתי החולים בישראל מתקיימים בשנה האחרונה ללימודים, על פי תחום הלימודים הנלמד, ומשתייכים לחלק הקליני של תוכנית הלימודים, בו הסטודנטים חייבים לבצע סבבים שונים במחלקות סיעוד, פנימית, כירורגיה וכו '- אך עדיין את הבחינות הסופיות על הסטודנטים לעבור בהונגריה. בסוף הלימודים, הסטודנט יכול לבחור אם ברצונו להמשיך בסופם להתמחות באירופה, או לחזור לארץ לצורך ביצוע ההתמחות".

מכאן נובע שכמו במתכונת לימודי הרפואה בישראל, הלימודים באירופה מתקיימים שש שנים, שלוש שנים פרא-קליניות, ועוד שלוש קליניות והתמחות - אך אלו אינם זהים בתוכניתם. בלימודי הרפואה בחו"ל ישנה הפרדה מוחלטת בין השנתיים הראשונות בהם לומד הסטודנט את המקצועות הפרה-קליניים, לבין השנים הבאות בהם לצד הלימודים העיוניים, נכנס הסטודנט לבתי חולים בעבור הלימודים הקליניים. החומר הנלמד הוא זהה לחלוטין לזה שבישראל, אך דרך ההעברה שלו וכן בניית התוכנית עצמה היא שונה, ולמעשה, חלק נרחב יותר מלימודי הרפואה בחו"ל מוקדש ללימודים הקליניים.

ואיך מתקבלים ללימודים?

דרישות הקבלה ללימודי רפואה בחו"ל כוללות בגרות מלאה, ובחינת כניסה בכתב באנגלית בשלושה נושאים: ביולוגיה, כימיה, וכן בחינה נוספת בפיזיקה או במתמטיקה, על פי בחירת המועמד. בחלק מהפקולטות מתקיימת בחינה בעל פה, בנוסף לזו שבכתב. בעבור לימודי הרפואה בחו"ל אין מבחן פסיכומטרי או טכני אחר, פרט למבחני הפקולטה עצמם - שאינם קלים במיוחד, אך נחשבים לקלים יותר מאשר אלו הישראליים. הליך הקבלה מתקיים עוד מהארץ, ולמתעניינים מומלץ מאוד להיעזר ביועצים ישראלים, שמשמשים כנציגי האוניברסיטאות הזרות בארץ, שיתנו לכם ייעוץ פרטני, וילוו אותם בכל שלב ושלב עד לטיסה המיוחלת.

אירופה כן מחכה לי: למה זה כדאי?

אבל מעבר לנורמה החברתית היהודית הוותיקה, לפיה ילד-רופא מביא גאווה הביתה להוריו, ללימודי הרפואה בחו"ל יש יתרונות נוספים. על כך מסביר פריד: "הסיבה המרכזית לפופולריות של האוניברסיטאות ההונגריות בקרב ישראלים, הינה רמת הלימודים הגבוהה והקפדנית, יחד עם שיתוף פעולה חלקי עם מערכת הבריאות בארץ, המארחת את הסטודנטים הישראלים בכל קיץ לחודש, וכן לסבבי מחלקות בזמן השנה השישית. בנוסף, לאוניברסיטאות אלה יש אחוזי מעבר גבוהים באופן יחסי בבחינות הרישוי הישראליות , שחייבים לעשות בתום הלימודים, וזה מעלה את הסיכוי להשתלבות מהירה במערכת הבריאות הישראלית ותעסוקה מיידית, ללא עיכובים".

ד"ר אלחלל מסביר מדוע צ'כיה מהווה אף היא יעד לימודים מרכזי לישראלים: "האוניברסיטאות הצ'כיות בפראג ובברנו נחשבות לטובות מאוד בדירוג הפקולטאות העולמי". חשוב להבין כי מדדים אלו נקבעים על ידי פרמטרים שונים ומתייחסים לפקולטות ספציפיות, כך שבחלק מהסקרים האוניברסיטאות הישראליות נחשבות לטובות יותר מאלו האירופאיות, ובחלק אחר - לנמוכות מהן ברמתן. "ממשלת צ'כיה, האיחוד האירופי וחברות ביו-טכנולוגיות אירופאיות, משקיעות סכומי עתק במחקר ובפיתוח בפקולטה לרפואה, וכן בבניית מבנים חדישים וברכישת ציוד ועזרי לימוד מהמתקדמים ביותר בתחום", מסביר אלחלל. "בנוסף לרמת הלימודים המאתגרת, הסטודנטים נהנים מחוויה של לימודים במדינה בעלת תרבות עשירה ונופים מרהיבים, בלב לבה של אירופה". ואם ממש מתחשק לכם, למרות הניחוח האירופאי, לקצר בשנה את הלימודים בחו"ל, כדאי לשמוע גם על אפשרות לימודי הרפואה בסלובקיה. "תוכנית הלימודים בסלובקיה היא הבלעדית בישראל שמאפשרת לסטודנטים לקצר את שהותם בחו"ל, וללמוד את השנה הראשונה והאחרונה בארץ", מסביר קובי מונוביץ, יועץ לתוכנית הלימודים המשולבת בארץ ובסלובקיה. "בחודש אוקטובר 2013 ייפתח המסלול הרביעי בתוכנית הייחודית, ובה 50 סטודנטים העתידים ללמוד את שנה א' בפקולטה לרפואה בישראל, לצבור קרדיטים, ולהתחיל את הלימודים בסלובקיה משנה ב', וכן לחזור בשנה האחרונה שוב לסיומת הלימודים בישראל".

גם בחו"ל: לשקוד על הספרים

אם בחרתם להצטרף לאחת מתוכניות לימודי הרפואה בחו"ל, זה לא אומר שהלימודים יהיו קלים יותר עבורכם. הלימודים באירופה נחשבים לאינטנסיביים מאוד, בעיקר בשנתיים הראשונות. "בשונה מהליך הקבלה בישראל, שהוא קשה, ארוך ובעל אחוז קבלה נמוך, בהונגריה למשל, התהליך שונה וכולל מבחני כניסה בעלי סיכויי התקבלות ריאליים יותר. אך למרות זאת, השנתיים הראשונות של הלימודים הן קפדניות מאוד מבחינה דידקטית, והמבחנים מאוד קשים. סטודנטים שנמצאים בשנים הראשונות, מספרים על ייסורי מצפון ללכת לשירותים באמצע השיעור, ולהפסיד אפילו דקות של לימודים".

הסטודנטים בתוכניות אלה לומדים לפחות עשר שעות ביום, לאורך כל הסמסטרים הראשונים, ולפחות עשרה אחוזים מהם נושרים. "בנוסף לקורסי החובה, להשתתפות בהרצאות ובתרגולים השונים, לשיעורי הבית ולמטלות היומיות, בצ'כיה מוצע לסטודנטים להשתתף כעוזרי מחקר, ולמצטיינים אף מתאפשר ללמד תרגול את הסטודנטים בשנותיהם הראשונות. בנוסף, ברוב הפקולטות קיים ארגון סטודנטים של תלמידי התוכנית הבינלאומית לרפואה, שפועל בשיתוף ובתמיכת הפקולטות, ומארגן סמינרים לימודיים וכן מסייע בהליך הקליטה".

בחלק ב' של הכתבה - שיפורסם בימים הקרובים - תוכלו ללמוד מה קורה אחרי שסיימתם את לימודי הרפואה בחו"ל? איך באמת משתלבים במערכת הבריאות הישראלית? האם סיכויי ההשתלבות של בוגרי רפואה בחו"ל זהים לסיכויים של הבוגרים מישראל?

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה באתר ilimudim - המרכז הארצי ללימודים, שותף בהכנת הכתבה

לכתבות נוספות בנושא לימודי רפואה בחו"ל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום