לאכול את החופש הגדול

(0)
לדרג

רביצה מול הטלוויזיה, בילויים מחוץ לבית וסדר יום מבולגן, עלולים להפוך את תזונת ילדיכם לבעייתית בימי החופש הגדול. כיצד ניתן לשמור על שגרת אכילה בריאה?

מאת: מערכת zap doctors

החופש הגדול, כפי שחווים אותו הורים רבים, עשוי להיות מועד לפורענות, עבור ילדים שלא נמצאים במסגרת מסודרת. מחוץ לבית הספר, למטלות שיעורי הבית, לחוגים ולשגרת החיים: התלמידים שבחופשה עלולים להשתעמם ולאבד את סדר היום שלהם, עד כדי מצב של חוסר שליטה. החופש הגדול מוציא לעתים גם את הסדר מאכילת ארוחות מסודרות ומצריכת מזון בריא. כשאין הפסקת עשר, כשארוחת הצהריים הופכת להיות צ'יפס בלונה-פארק וכשלא בדיוק ברור מה הילדים אוכלים בקייטנה, הסיכוי שהילדים יתקיימו בעיקר מג'אנק-פוד גדל בצורה משמעותית. מה הם הסיכונים באכילה בלתי מבוקרת וכיצד כדאי להתמודד עם התזונה בימי החופש הגדול? חורש דור-חיים, פיזיולוג של המאמץ, מנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בחסות הדסה ירושלים, מסביר כיצד לעבור את החופש בשלום.

"מחקרים רבים מלמדים על הקשר בין הרגלי אכילה בילדות לבין הנטייה להשמנה, לסוכרת, למחלות לב ולבעיות כלי דם בבגרות. ילדים שמנים יגדלו להיות מתבגרים ומבוגרים שמנים, ומגפת ההשמנה היא תוצאה של הקושי להחליט ולשלוט על מה וכמה אנחנו אוכלים", אומר דור-חיים.

תזונת ילדים בחופש הגדול (אילוסטרציה)
תזונת ילדים בחופש הגדול (אילוסטרציה)

שורדים עם המתוק

על פי דור-חיים, מנגנוני ההישרדות הראשוניים שלנו בנויים כדי לאגור כמה שיותר שומנים ולצרוך כמה שיותר סוכרים. "גם לנו, כמבוגרים, קשה מאוד לשלוט ולבלום את עצמנו כאשר הפיתוי זמין על הצלחת, אז על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על ילדים. להם צריך להציב גבולות, להסביר את החשיבות ולחנך אותם לתזונה ולאורח חיים בריא".

האם למרות החשיבות של נושא התזונה, כדאי בכל זאת לתת לילדים "דרור" בימי החופש, ודווקא להרשות להם לאכול מה שהם רוצים מחוץ לשגרה, כדי שירגישו שהם בחופש גדול "אמיתי"? דור-חיים ממליץ: "נכון שבחופש הגדול יש לילדים רצון לפרוק כל עול - וגם בתחום התזונה. אני ממליץ פשוט לא להכניס ג'אנק הביתה, ולסכם עם הילדים שפעם בשבוע יתאפשר שסתום של שחרור לחץ, בצורת יציאה לדוכן הפלאפל, השווארמה או הפיצה".

האם בזמן החופשה, כשרובצים ופחות זזים, המטבוליזם הטבעי של הילדים משתנה? דור-חיים מסביר: "פעילות גופנית מעודדת הפרשה של הורמוני גדילה, המגבירים את בניית השרירים ומעלים את קצב חילוף החומרים. 'מסת הגוף היבשה' (המסה הלא שומנית), לצד חוסר בפעילות גופנית ולצד תזונה רוויה בסוכרים ושומנים, תעודד הפרשת יתר של אינסולין ותגרום ליצירה של חומצות שומן בגוף. לכן, ישנה חשיבות מכרעת לתזונת הילדים לאורך כל השנה, וגם בימי החופש הגדול".

לא לשכוח לזוז

לצד הרחקת הג'אנק-פוד ושמירה על ארוחות מסודרות ומזינות, כדאי לעודד את הילדים לבצע פעילות גופנית בימי החופש הגדול. פעילות ספורטיבית זו יכולה להיות כל פעילות שהילד "מתחבר" אליה, כגון רכיבה על אופניים טיול משותף עם בני המשפחה או שחייה בבריכה. "אם מדובר בפעילות שמתקיימת מחוץ לבית, הדרך הטובה ביותר לשכנע את הילדים לזוז, היא באמצעות דוגמא אישית", טוען דור-חיים. "רוב הילדים ישמחו לבלות זמן איכות עם ההורים שלהם על האופניים, או בטיול בחיק הטבע. אם הם גדולים מספיק, אפשר גם להתאמן יחד בחדר כושר, ואם התקציב מאפשר, ניתן אפילו לקחת מאמן אישי כפרויקט קיץ משפחתי".

החופש הגדול יכול להיות הזדמנות טובה לילדים ולמשפחות להנחיל בבית, בניגוד למצופה, הרגלי אכילה בריאים. "לקראת ימי החופש, משפחות, אשר בהן חלק מבני הבית סובלים ממשקל עודף, מבקשות לקבל הנחייה מקצועית לתזונה ולפעילות גופנית מותאמת. עבור ילדים שסובלים ממשקל עודף, ישנה אפשרות להיעזר בקופות החולים ובביטוחים המשלימים לטובת הנושא", מסביר דור-חיים. כל מה שצריך הוא לגשת לרופא המשפחה או לרופא הילדים שלכם, לבקש הפנייה לספורט טיפולי, ולבדוק היכן מתקיימת מסגרת מסוג זה קרוב לביתכם.

טיפים לשמירה על תזונה נכונה בחופש הגדול

1. לברור היטב את סל הקניות ולהדיר את הג'אנק פוד ואת כל מה שסוכרי ומתועש מהבית.

2. לאפשר תחליפים בריאים לחטיפים וממתקים, שניתן לכרסם, כדי להעסיק את הפה, כגון פירות, ירקות חתוכים מוחמצים וקטניות קלויות או שרויות כחומוס, סויה ואדממה.

3. לאפשר "שחרור לחץ" על בסיס יומי, כגון קרטיב, גלידה (שאותם אף ניתן לייצר לבד בבית בקלות) ואפילו להרשות ארוחת ג'אנק-פוד אחת לשבוע.

4. לשתות הרבה מים ורק מים, לא משקאות דיאטטיים ובטח שלא משקאות ממותקים.

5. לא לחסוך בהסברים ולהקפיד על דוגמה אישית. בסופו של דבר, האחריות על תזונת ילדכם היא שלכם.

בואו לדבר על זה עם חורש דור-חיים בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום