ירידה בתמותה מסרטן חלל הפה

(0)
לדרג

עלייה בהישרדות בסרטן חלל הפה, שבו לקה השחקן מייקל דגלאס; ממחקר בינלאומי שמוביל הרמב"ם, עולה כי התמותה מהמחלה בעשור האחרון ירדה מ-31% ל-19%

מאת: מערכת zap doctors

סרטן חלל הפה עלה לאחרונה לכותרות עם חשיפת סיפורו של השחקן ההוליוודי מייקל דגלאס. השחקן חלה לאחר קיום יחסי מין אוראליים בלתי מוגנים, שבהם נחשף ככל הנראה לנגיף הפפילומה האנושי המהווה גורם סיכון למחלה.

סרטן חלל הפה הוא מבין הגידולים הנפוצים בעולם ובארץ, כאשר עישון ושתיית אלכוהול ידועים כגורמים לעלייה בתחלואה. שכיחות המחלה תלויה גם בגורמים גנטיים, גיאוגרפיים ותרבותיים.

הטיפול בגידולי סרטן חלל הפה הוא ניתוח ולעתים יש צורך בהשלמת הטיפול בעזרת הקרנות וכימותרפיה. ההישרדות מגידולים אלו הגיעה בעשורים הקודמים לכ-50% בלבד, אולם מחקר בינלאומי שעקב אחרי כ-3,000 חולים במשך 20 שנה, מצביע על מגמת ירידה משמעותית של 12% בשיעור התמותה (מ-31% ל-19%), זאת בהשוואה לעשור הקודם כתוצאה ממחלה זו.

את המחקר הובילו חוקרים ממחלקת אא"ג בקריה הרפואית רמב"ם. המחקר נוהל על ידי פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ברמב"ם וד"ר מורן עמית, רופא במחלקה, כלל מרכזי סרטן מובילים באיטליה, אוסטרליה, ברזיל, גרמניה, הודו, ארה"ב וטייוואן. החוקרים, שעבודתם התקבלה לפרסום בכתב העת היוקרתי CANCER, גילו להפתעתם כי הירידה בתמותה בעשור האחרון התרחשה למרות ששיעור החולים שטופלו עקב מחלה מתקדמת ובגיל מתקדם היה רב יותר. למשל, בעשור האחרון 14% מהחולים היו מעל גיל 70 לעומת 10% בעשור הקודם, ול-55% מהם היתה מחלה מתקדמת, זאת לעומת 45% בעשור הקודם.

לדברי החוקרים ברמב"ם, הירידה בתמותה ניכרת גם בחולים ישראלים והיא תוצאה של שינוי בגישה הטיפולית בעשור האחרון, לגישה רב תחומית. "הצוות הרב תחומי, המתמחה בטיפול בחולים עם גידולים בראש ובצוואר, יודע לבחור את הגישה הטיפולית הטובה ביותר לחולה, תוך מוכנות לטפל בסיבוכים במהלך או אחרי הניתוח וביצוע טיפולים לשיקום התפקוד של החולה לאחר הטיפול" אומר פרופ' גיל, "זהו יתרון ייחודי הקיים בארץ רק במרכזים אוניברסיטאיים-ציבוריים שבהם יש צוותים רב תחומיים, ולא ניתן למטופלים במערכת הפרטית".

פרופ' זיו מוסיף כי "איכות הטיפול תלויה גם במעקב, אשר נדרש במשך שנים רבות, וצריך להיות מבוצע גם הוא באופן סדיר על ידי אותו הצוות. יתרונות אלו של הטיפול בשרות הציבורי יכולה להביא לא רק לירידה בתמותה אלא גם לשיפור ניכר באיכות חיי המטופלים".

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום