זיהום אוויר מסוכן משחשבנו

(1)
לדרג

סרטן ריאות: סקירת מחקרים שנערכו בתשע מדינות באירופה מגלה כי אין דבר כזה "סף מותר", וכל חשיפה לזיהום מסוכנת. ככל שהחשיפה ממושכת יותר - הסיכון עולה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ייתכן שגם סף זיהום האוויר המותר בחלק מהמדינות גבוה מדי ויש להורידו. בסקירת מחקרים חדשה נמצא כי קיים סיכון גם בחשיפה לחומר חלקיקי שמקורו בכלי תחבורה, תעשייה וחימום ביתי, ברמות נמוכות מערכי הסף המומלצים כיום באירופה.

מדובר בסקירה של 17 מחקרים מתשע מדינות ברחבי אירופה, שתוצאותיה פורסמו בכתב העת Lancet Oncology. מהסקירה עולה כי חשיפה ממושכת לזיהום אוויר קשורה באופן משמעותי עם סיכון מוגבר לממאירות של הריאה. זהו אחד המחקרים הגדולים מסוגו, עם נתונים אודות יותר מ-300 אלף נבדקים ויותר מאלפיים מקרים של סרטן ריאות. החוקרים לא מצאו סף מתחתיו אין כלל סיכון, ומהתוצאות עולה כי ככל שהחשיפה רבה יותר כך התוצאות גרועות יותר, ולהיפך - ככל שהחשיפה קטנה יותר כך המצב טוב יותר.

החוקרים את ההשפעה של חשיפה ארוכת-טווח ל-NO (תחמוצות חנקן) וחומר חלקיקי בקוטר של פחות מ-2.5 מיקרומטרים ופחות מ-10 מיקרומטרים על הסיכון לסרטן ריאות. ריכוז זיהום אוויר נמדד באזורי המגורים של המשתתפים ובחשבון נלקחו גורמים נוספים, דוגמת עישון, תזונה ותעסוקה.

מהסקירה עולה כי עבור כל עלייה של 5 מיקרוגרם למ"ק של זיהום אוויר בחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-2.5 מיקרומטר, הסיכון לסרטן ריאות עלה ב-18%, ועבור כל עלייה של 10 מיקרוגרם למ"ק של זיהום אוויר בחומר חלקיקי בקוטר קטן מ-10 מיקרומטר, הסיכון עלה ב-22%. הממצאים היו בולטים עוד יותר עם סוג ספציפי של סרטן ריאות מסוג אדנוקרצינומה של הריאה. עם זאת, מחקרים אחרים לא הדגימו קשר בולט בין זיהום אוויר לממאירויות שונות של הריאה. לא זוהה קשר בין ממאירות של הריאה ובין חשיפה לתחמוצות חנקן.

הסיכון לסרטן ריאות היה דומים עם ובלי הגבלה לחשיפה נמוכה מסף הבטיחות המקובל. מכאן שחשיפה של אוכלוסיות לזיהום אוויר בחומר חלקיקי גם בריכוזים נמוכים מאלו המוגדרים כערכי הסף לאיכות האוויר באיחוד האירופי עלולה להביא לעלייה בסיכון לסרטן ריאות.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום