איך מוחקים כתמים מהעור?

(1)
לדרג

נמשים, נקודות חן או כתמי פיגמנטציה, נובעים בעיקר מחשיפה לשמש, אך גם מנטייה גנטית ומשינויים הורמונליים. אילו פתרונות מציעה הרפואה האסתטית ואיך הפילינג מסייע?

מאת: מערכת zap doctors

כתמי עור על הפנים ועל הגוף, שמוכרים לחלק נרחב מהאוכלוסייה בישראל ארץ השמש, נוצרים מסיבות שונות ומגוונות. אך ישנם שני סוגים בסיסיים של כתמי עור: הראשונים הם כתמים שנוצרים מעלייה במספר התאים שמייצרים מלנין בעור, והשניים נובעים מחשיפה לשמש. כתמי השמש נוצרים מייצור מוגבר של צבע, פיגמנט, על ידי תאי העור, כאשר זה נחשף לשמש.

"כתמי העור השכיחים מתגלים בדרך כלל על עור כהה או צהוב", מסבירה ד"ר מוניקה אלמן, מומחית למחלות עור וטיפולים בטכנולוגיות מתקדמות ."אך כתמים אלו נמצאים גם על אנשים בעלי עור בהיר מאוד, ומפריעים לאיכות חייהם מבחינה אסתטית".

גנטיקה אהובתי

ישנם סוגי עור מסוימים שמייצרים כתמים וסימנים פיגמנטרים על עור הפנים והגוף עם התבגרות העור, בעקבות גנטיקה מולדת. אך הסיבה הדומיננטית יותר לכתמי העור היא כתמי השמש הים-תיכונית החזקה שקופחת על עורנו בכל עונות השנה, ומותירה בעור נמשים, נקודות חן וכתמים בגדלים שונים.

גם נטילת גלולות או כל שינוי הורמונאלי ומטבולי, עלולים לגרום לכתמים על העור. כמו כן טיפול שגוי בעור הפנים, וחוסר זהירות בשימוש בחומרים קוסמטיים, או ביצוע טיפולים קוסמטיים בלתי מקצועיים - יכולים לגרום לנזק לעור בדמוי כתמים. חשוב לציין שבין אם הכתמים נובעים מנטייה גנטית או בין אם לא חשיפה מוגברת לשמש מחמירה את כל סוגי הכתמים ומגדילה את שכיחותם.

כתמים: נעים (או לא נעים) להכיר

כתמים מסוג פיגמנטציה ודיס-פיגמנטציה, מופיעים אצל אנשים בעלי עור בהיר, בעיקר מעל גיל 30. כתמים אלו נוצרים לאחר חשיפה ממושכת לשמש, וניתן לזהותם על ידי חוסר אחידות בגוון העור.

כתמים מסוג "מלזמה" הם כתמי עור חומים שנוצרים בדרך כלל אצל נשים, בעקבות נטילת גלולות, כניסה להיריון או כל שינוי הורמונאלי. כתמים אלו נובעים מנטייה גנטית לצד ההשפעה ההורמונאלית של השינויים המדוברים על העור. סוג נוסף של כתמים הם כתמי פיגמנטציה שמופיעים על העור כתגובה לדלקת בגוף. תופעה זו שכיחה בעיקר בקרב אנשים כהי עור.

למחוק את הכתם: באלו כתמים ניתן לטפל?

כתמי העור בהם ניתן לטפל הם כתמים שנוצרים בעקבות חשיפה לשמש כגון נמשים, וכן כתמי גיל פיגמנטליים שעלולים לעתים להיות מלווים בקשקשים על העור. כתמי עור מסוגים אחרים לא ניתנים להעלמה של מאה אחוז, שכן הם נוטים לשוב ולהופיע על העור לאחר תקופה.

"הכתמים החוזרים הם בעיקר כתמי עור שנובעים משינויים הורמונאליים נוסח 'מלזמה' שמופיעה אצל נשים בזמן ההיריון", מסבירה ד"ר אלמן. "כתמים אלו נקראים גם 'מסכות היריון' והם לא תמיד ניתנים להעלמה עקב חזרתם".

הרפואה האסתטית מציעה טיפולים שונים ומגוונים להעלמה וטשטוש של כתמי העור. "ניתן להעלים מעור הפנים נמשים ונקודות חן, אחרי אבחון של מומחה עור והתאמת הטיפול המתאים לכל אדם בהתאם לתכונות העור שלו", מבארת ד"ר אלמן. "את מפגעי העור ניתן להסיר או לטשטש באמצעות שילוב של מספר טיפולים: טיפול פילינג כימי או כריתה כירורגית נקודתית של הכתמים". ומה בנוגע לכתמים גדולים ורציניים יותר? "הטיפול בכתמים גדולים מתבצע בדרך כלל בשילוב של טיפולים טכנולוגיים שונים כמו 'הבזקי עור' וקרני לייזר, ביחד עם טיפול חיצוני של משחות פילינג מיוחדות. צריך תמיד לקחת בחשבון שכתמים קשים אינם נעלמים לגמרי, רק מתעדנים ומטשטשים".

באתי לעזרת הפילינג: במה הוא יכול לעזור?

פילינג הוא למעשה קילוף של העור, שמסיר את שכבת העור העליונה שבה לעתים ישנה הצטברות גדולה של פיגמנטים. פילינג שטחי וזהיר יכול לקלף את כתמי העור ולמנוע יצירת פיגמנטציה עתידית. טיפול זה בדרך כלל מורכב ממספר טיפולים רצופים, ועוזר לעור, בסופו של דבר, להיבנות מחדש. פילינג יכול לסייע בהעלמת כתמי שמש גדולים יחסית, וכן לטשטש כתמים כהים שנובעים מנטייה גנטית, בשילוב טיפולים טכנולוגיים חודרניים יותר.

ולמי מתאים הטיפול? "טיפול אסתטי כנגד כתמים על העור מתאים לרוב האוכלוסייה, פרט לאנשים עם עור אלרגי, דלקתי, או כאלו שנוטלים תרופות מסוימות שמשפיעות על העור", מסבירה ד"ר אלמן. "חשוב מאוד לקבל אבחנה מאיש מקצוע מיומן לפני שניגשים לטיפול מכל סוג, על מנת להתאים את אופן הטיפול לתנאי העור של כל מטופל, וכדי להגיע לתוצאה טובה ואיכותית".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום