אוטיזם: תרומת האחים להתפתחות

(0)
לדרג

יותר טוב מהחינוך המיוחד? מחקר ישראלי חדש מצא כי ילדים אוטיסטים שגדלים עם אחים בעלי התפתחות תקינה, מציגים רמת התפתחות תפקודית גבוהה יותר

מאת: מערכת zap doctors

אחים בריאים של ילדים אוטיסטים תורמים להתפתחותם, כך שהאחרונים מציגים רמת התפתחות תפקודית גבוהה יותר מאשר ילדים אוטיסטים שגדלים ללא אחים. כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אריאל.

במחקר של המחלקה להפרעות בתקשורת נבחנו תיקים רפואיים של 617 ילדים המוגדרים אוטיסטים. טווח הגילאים של הנבדקים נע בין 12 חודשים ל 226 חודשים, כאשר הגיל הממוצע היה 46-34 חודשים (גיל 3-4). הנבדקים אובחנו כולם כאוטיסטים ללא תסמונות או מחלות נוספות. צוות המחקר חילק את הילדים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה כללה ילדים שלהם אחים בעלי התפתחות רגילה ואילו השנייה כללה ילדים אוטיסטים ללא אחים.

ממצאי המחקר הראו כי אוטיזם ברמת החומרה הגבוהה ביותר נמצאה אצל ילדים אוטיסטים ללא אחים, ואילו אצל נבדקים עם אחים ההתנהגות החזרתית והסטריאוטיפית הייתה מתונה יותר והיכולות החברתיות - תקשורתיות היו גבוהות מכפי שעלה מתוצאות האבחון. ניכר היה בתוצאות המחקר, כי נבדקים עם אחים הציגו יכולות טובות יותר בכל התחומים שנפגעים בהפרעה האוטיסטית (יכולות חברתיות, תקשורתיות ושפתיות) לעומת כאלה ללא אחים.

אחת המסקנות העיקריות מהמחקר הייתה, כי לאחים בעלי התפתחות רגילה ישנה השפעה חיובית על אחיהם האוטיסטים. לגיל האחים הייתה גם השפעה על התפקודים השונים. במחקר נמצא כי נבדקים אוטיסטים עם אחים צעירים, הציגו תפקוד טוב יותר בתחום החברתי-תקשורתי, בעוד שנבדקים עם אחים גדולים, הציגו תפקוד טוב יותר בתחום ההתנהגות החזרתית והסטראוטיפית, זאת על פי ציוני האבחונים בתחומים אלו.

הדס הוכמן, שערכה את המחקר עם אביטל בן אברהם, בהנחיית ד"ר אסתר בן יצחק, מסבירה כי "התוצאות מדגישות את החשיבות הרבה בשילוב וחשיפת ילדים על הרצף האוטיסטי למספר גדול ככל הניתן של ילדים בעלי התפתחות טיפוסית נורמטיבית. מכיוון שילדים אוטיסטים רבים נמצאים במסגרות של חינוך מיוחד, דווקא הסביבה הביתית צריכה להוות עבורם מקום חשוב ללמידה טבעית של יכולות חברתיות, ועל כן אינטראקציה בין שני אחים יכולה להיות משמעותית יותר מאשר אינטראקציה בין ילד למטפל או ילד והורה. החשיבות של מחקר זה מתחדדת, בעיקר כאשר מבינים שרוב המחקרים שנעשו בתחום עד כה עסקו בהשפעה של הילדים האוטיסטים על האחים שלהם, ולא כפי שנבדק במחקר זה להיפך. הוכמן מוסיפה שלמרות ההתמקדות באחים, והרי ילדים עם אוטיזם נמצאים רבות בסביבת אחיהם, ההמלצות והמסקנות נוגעות גם לעמיתים בעלי התפתחות טיפוסית שאינם אחים".

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום