דלקת כבד (הפטיטיס): לכו להיבדק

(0)
לדרג

יום המודעות למחלה: הפטיטיס C, המכונה גם צהבת, היא מחלה כרונית שעלולה להתקדם לפגוע קשה בכבד. אבחון מוקדם חשוב לסיכויי ההחלמה, ויש גם טיפול חדש ופורץ דרך

מאת: מערכת zap doctors

השבוע מציינים ברחבי העולם ובישראל את יום ההפטיטיס הבינלאומי, בו עוסקים בין השאר בדלקת כבד, הנגרמת על ידי נגיף ההפטיטיס C. המחלה איננה גורמת בדרך כלל לתסמינים.

מטרתו של יום המודעות הבינלאומי היא להגביר את המודעות למחלה בקרב האוכלוסייה הכללית ולקרוא לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון לבוא ולהיבדק בבדיקת דם פשוטה .

"ישנם להערכתנו כמיליון נשאים של נגיף ההפטיטיס C בישראל, אשר רובם אינם מודעים לכך שהם נושאים את הנגיף בגופם", אומרת פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד במרכז הרפואי שיבא, תל השומר ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד.

צהבת הפטטיס סי (אילוסטרציה)
צהבת הפטטיס סי (אילוסטרציה)

חשיבות הגילוי המוקדם

המודעות למחלה חשובה במיוחד, משום שאיתור הנגיף בשלב מוקדם, לאחר ההידבקות, הוא קריטי ביותר לבריאות הנשאים והחולים. פרופ' בן ארי מסבירה כי "נגיף הפטיטיס C גורם לדלקת כרונית בכבד. בסביבות 80% מהאנשים שייחשפו אליו, יפתחו עם השנים תהליך דלקתי כרוני בכבד. 20%-30% יחוו עם השנים (20-30 שנה), עקב הדלקת הכרונית, פגיעה קשה בכבד, בשל התפתחות שחמת הכבד. זהו מצב בו הרקמה הבריאה של הכבד מתחלפת בצלקת. האיזור הצלקתי מפסיק לתפקד. עם החמרת המחלה, עוד ועוד אזורים בכבד מצטלקים ומפסיקים לתפקד. הכבד נפגע ועלול להידרדר עד כדי כשל תפקודי, שיצריך השתלת כבד. אנשים החולים בשחמת הכבד עלולים לפתח גם סרטן ראשוני בכבד. תהליך זה יכול להימנע, אם נשאי הנגיף יאותרו עוד בשלב הדלקת הכרונית, לפני ההחמרה במצב הכבד. אז ניתן יהיה להעניק להם טיפול אנטי נגיפי יעיל ביותר ולמנוע את הפגיעה באיבר החשוב הזה".

לכו להיבדק

כדי לאתר האם הנגיף מצוי בגופכם, יש להיבדק. מדובר בבדיקת דם פשוטה, המתבצעת בקופת חולים, בהפניה של רופא משפחה. אם הבדיקה כה פשוטה והמחלה כה מסוכנת, מדוע ישנם נשאים וחולים כה רבים, שאינם מאובחנים בזמן? בשל חוסר מודעות לנגיף ולמחלה. ישנן מספר קבוצות סיכון באוכלוסייה שהמשתייכים אליהן צריכים לבצע בדיקה לנוכחות הנגיף.

קבוצות הסיכון כוללות אנשים שקיבלו עירוי דם ותוצריו לפני 1992, השנה שבה החלו לבצע בבנק הדם בישראל בדיקה לאיתור הנגיף במנות דם, חולים שעברו השתלות איברים בארץ לפני 1992, מכורים לסמים המשתמשים בסם עם הזרקה ישירה לווריד ואינם מקפידים על מחטים סטריליות, תינוקות שנולדו לנשים הנושאות את הנגיף (שכיחות נמוכה), אנשים שקיימו יחסי מין עם שותף הנושא את הנגיף (שכיחות נמוכה מאוד), כל מי שנחשף לדיקור לא סטרילי, לרבות עובדי רפואה, שנדקרו ממחט מזוהמת בדם נגוע בנגיף, וכן עולים ממדינות חבר העמים (הסיבה לא ברורה).

אם אתם משתייכים לאחת מהקבוצות הללו, גשו להיבדק", קוראת פרופ' בן ארי ומוסיפה: "פנו לרופא המשפחה, שיפנה אתכם לבדיקת הדם הפשוטה והיעילה. אם התוצאות יעידו על הימצאות הנגיף, יש לפנות לבירור והערכה וטיפול אנטי נגיפי במרפאות האזוריות למחלות כבד".

טיפול בהפטיטיס C

"יש כיום טיפול מאוד יעיל בדלקת כבד על רקע נגיף ההפטיטיס C, הודות לפריצת דרך משמעותית ביותר וכניסה של תרופות חדשניות ויעילות במיוחד", אומרת פרופ' בן ארי. "התרופות החדשות, הנמצאות בשימוש בשנתיים האחרונות, ואשר נכנסו לסל התרופות בישראל בשנת 2012, מבטיחות 70% סיכויי החלמה מהנגיף ". תרופות אלה פוגעות במעגל החיים של הנגיף ועל כן יעילות ביותר. שתי התרופות מקבוצה זאת: Incivo ו- Victrelis ניתנות בשילוב עם הטיפול הסטנדרטי הקיים היום של פגאינטרפרון וריבאוירין (טיפול משולש).

"לאחרונה קיימת התעוררות ניכרת בתחום המחקר והפיתוח של תרופות אנטי-ויראליות חדשות לזיהום בנגיף ההפטיטיס C" אומרת פרופ' בן ארי. "בשנים הקרובות אני ניהיה עדים לכניסה של תרופות נוספות חדשות ויעילות ביותר לטיפול במחלה. תרופות אלה נמצאות היום בשלבים הסופיים של המחקרים הקליניים הנערכים בעולם אך גם במרכזים השונים בארץ. טיפול חדשני זה יביא לריפוי אצל כמעט 100% מהמטופלים ועל כן למיגור הנגיף והמחלה".

בדיקות לרגל יום המודעות הבינלאומי

יום המודעות הבינלאומי מוביל לדיון חשוב במחלה. עמותת חץ, ארגון ישראלי לבריאות הכבד, מרכזת את רוב הדיון. העמותה מפעילה השבוע קו חם לפניות הציבור, המאפשר לאתר את המקומות, בהם ניתן להיבדק השבוע בחינם. ישנם בכל רחבי הארץ מרכזים רפואיים המציעים בדיקות חינם לציבור.

מספר הטלפון לבירורים הוא 1800200115: שיחת חינם.


בואו לדבר על זה עם פרופ' זיו בן ארי בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום