חסך בשינה קשור לחרדה

(0)
לדרג

מחסור בשינה עלול להשפיע על מצב הרוח: בדיקות הדמיה של המוח גילו שאזורים המופעלים אצל אנשים שלא ישנו מספיק, זהים לאלה הפועלים בעת חרדה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שינה לא מספקת מביאה לעלייה בפעילות אזורים מסוימים במוח, המופעלים גם בעת הפרעת חרדה. מסיבה זו, מי שנוטים מטבעם לדאגות יתר, מועדים יותר להשפעה השלילית של חסך שינה. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Neuroscience.

במחקר השתתפו 18 מתנדבים בריאים עם מגוון רחב של הפרעת חרדה כללית, אך אף אחד מהם לא ענה על הקריטריונים להפרעת חרדה קלינית. המשתתפים עברו בדיקות הדמיה פונקציונאלית בתהודה מגנטית (fMRI), לאחר שנת לילה טובה ושוב לאחר לילה ללא שינה, בזמן שצפו בתמונות שהיו נייטרליות, מטרידות או בטווח ביניים.

על מנת לעורר תחושת חרדה, הציגו החוקרים בפני המשתתפים שלושה רמזים ויזואליים לפני כל סדרת הדמיות. סימן מינוס גדול בצבע אדום התריע כי הם עתידים לצפות בתמונה מאוד לא נעימה, דוגמת סצנת מוות. עיגול צהוב סימן הופעת תמונה נייטראלית, דוגמת סל על שולחן, וסימן שאלה בצבע לבן שימש כסמן לתמונה מעורבת, שנועד להשאיר את הנבדקים במתח. כשנבדקים שלא ישנו טוב ציפו לתמונות נייטרליות או מטרידות, חלה עלייה בפעילות באזורים המוחיים האחראיים לביטוי רגשות (אמיגדלה וקורטקס האינסולה), בעיקר בנבדקים שנטו להפרעות חרדה מלכתחילה.

יתרה מזאת, מהמחקר עולה כי נבדקים הנוטים לחששות חרדים יותר מטבעם, ולפיכך נוטים יותר לפתח הפרעת חרדה, הם שמועדים במיוחד להשפעות של חוסר שינה. מהממצאים עולה כי חולים חרדים מטבעם הם מי שצפויים לסבול יותר מחסך שינה.

ממצאי המחקר מדגימים את חשיבות השינה לבריאות הנפשית. כמו כן, הם מדגישים את הקשר ההדוק בין שינה והפרעות פסיכיאטריות ומסייעים בהבנת הקשר הסיבתי באופן ברור יותר.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום