בריאות האישה: טיפול בהורמונים

(0)
לדרג

הרפואה האורתומולקולרית מציעה הורמונים זהים ביולוגית להורמונים שמייצר גוף האשה. בנשים בטיפולי פוריות ובגיל המעבר הטיפול יעיל ומלווה במעט תופעות לוואי

מאת: ד"ר מל ליטמן

כל אישה עוברת במהלך חייה טיפול הורמונלי: החל ממניעת הריון, עבור בטיפולי פוריות ועד לתמיכה הורמונלית בגיל המעבר. למרות תופעות הלוואי והסכנות הטמונות בהורמונים מלאכותיים (קרישי דם, עליית הסיכויים לתחלואה בסרטן ועוד), הרפואה מציעה כיום מעט מאוד פתרונות להמעטת השימוש בהורמונים.

לאחרונה, גוברת המודעות למקומה של הרפואה האורתומולקולרית בעולם בריאות האישה. הרפואה האורתומולקולרית הינה אסכולה חדשנית, המיושמת על ידי רופאים מובילים בעולם, ומתחילה, לאחרונה, לתפוס את מקומה גם בישראל.

הרפואה האורתומולקולרית הופכת לרלוונטית מתמיד, לאור העלייה במודעות בקרב נשים, לבדיקת הימצאות הגן המגביר את הסיכויים ללקות בסרטן השד. נשים שיש להן את הגן וסובלות מבעיות פוריות נמצאות בדילמה קשה, שכן טיפול הורמונלי עשוי להגביר את סיכוייהן לחלות.

טיפול הורמונלי בנשים (אילוסטרציה)
טיפול הורמונלי בנשים (אילוסטרציה)

מהי הרפואה האורתומולקולרית?

המונח אורתומולקולרי מגיע משילוב של המילים 'אורתו' שפירושו 'ישר' או 'תקין', ו'מולקולרי' שמתייחס לשימוש במדע הכימיה עבור הטיפולים.

בשנת 1968, טבע פרופ' לינוס פאולינג, זוכה 2 פרסי נובל, את המונח אורתומולקולרי, על מנת לציין את השימוש בחומרים טבעיים ומזינים, לשמירה על הבריאות ולטיפול במחלות. הרפואה האורתומולקולרית, המבוססת על מחקרים וספרות רפואית ענפה, מתבססת על ההנחה שרוב המחלות נובעות מבעיות מטבוליות, שניתן לטפל בהן, בחלק גדול מן החולים, באמצעות שימוש בתוספי ויטמינים ומינרלים במינונים גבוהים. זאת, לעומת השימוש בחומרים מלאכותיים הנהוגים ברפואה הקונבנציונלית, חומרים שלגוף קשה יותר לפרק אותם, ולכן גורמים לתופעות לוואי או עלייה בסבירות לתחלואה. אלו הן למעשה המולקולות הזרות.

השימוש הנפוץ ברפואה אורתומולקולרית היה פופולארי במגה-מינון של ניאצין, לטיפול בסכיזופרניה וטיפול תזונתי בהיפוגליקמיה (תת-סוכר בדם). בשנים האחרונות, לאחר שנים של מחקר, פרץ התחום לסוגים נוספים של טיפולים במגוון מחלות. בתחום בריאות האישה, חלה פריצת דרך משמעותית, כאשר רופאים וכימאים הצליחו לייצר הורמונים זהים ביולוגית, לאלו שהגוף אמור לייצר בצורה טבעית. אלפי נשים ברחבי העולם, ובמיוחד בארה"ב ובקנדה, מצליחות כעת לשמור על איזון הורמונאלי בשלבים שונים של חייהן (הבדיקות התקופתיות שנעשות במהלך השימוש בהורמונים זהים ביולוגית, לא הראו עליה במחלות או התפרצות של מחלות), ללא צורך בצריכה של הורמונים סינתטיים, המעמידים את הגוף בסיכון רב למחלות שונות.

הורמונים זהים ביולוגית

ההורמונים הזהים ביולוגית נרקחים באופן אישי עבור כל אישה (או גבר), המגיעים עם מצב של חוסר איזון או כשל הורמונלי, הבא ליד ביטוי במגוון רב של סימפטומים: החל מכאבי מחזור חזקים, שעירות יתר, בעיות פוריות, ירידה בחשק המיני (או בעיות בתפקוד המיני אצל גברים), גלי חום בגיל המעבר, דיכאון ועוד. מדובר בהורמונים לכל דבר, אלא שהמקור שלהם הוא טבעי ולא סינתטי. ההורמונים הזהים ביולוגית מופקים בדרך כלל ממקור צמחי, והמולקולה שלהם זהה לחלוטין באופן ביולוגי למולקולה של ההורמונים שהגוף מייצר בעצמו, כמו טסטוסטרון, אסטרוגן, קורטיזון וכיו"ב.

הנשים המגיעות לטיפול הן בנות כל הגילאים וכל תקופות החיים: החל מבנות צעירות הסובלות מחוסר איזון הורמונלי, וכלה בנשים בגיל המעבר, שהרופא ייעץ להן ליטול הורמונים והן העדיפו לבדוק אפשרות להורמונים זהים ביולוגית, על מנת להקטין את הסיכון ואת תופעות הלוואי.

קהל נוסף שיכול להיעזר מאוד בטיפול הוא ציבור הנשים הנתקלות בבעיות פוריות וצריכות לעבור טיפולי הפרייה (IVF). ברפואה הקונבנציונלית, נשים אלה נוטלות במסגרת התהליך מינונים גבוהים של הורמונים המשפיעים מאוד על אורח חייהן, מצב רוחן וגם מעלים את הסיכון ללקות במגוון מחלות, קרישי דם ואפילו סרטן. הוכח במחקרים כי הורמונים זהים ביולוגית ממזערים מאוד תופעות אלה. כמו כן, נשים שעברו בדיקה לזיהוי גן סרטן השד ונמצאו בקבוצת הסיכון, ימצאו את עצמן בבעיה קשה, במידה והן מתמודדות עם בעיות פוריות. נשים אלה, שגם כך נמצאות בסיכוי גבוה לחלות בסרטן השד או השחלות, יגדילו עד מאוד את סיכוייהן לחלות, אם ייטלו הורמונים סינתטיים.

הרפואה האורתומולקולרית מתאימה את המינונים וההרכב באופן אישי למטופלת, מתוך ידיעה ברורה שכל אישה היא שונה וכל מצב רפואי מחייב התייחסות אחרת. כמו כן, ברור שגם הגוף, באופן טבעי, לא מפריש כמויות זהות של הורמונים מדי יום. זאת, בשונה מהתרופות הקונבנציונליות, הבאות במינונים קבועים בדרך כלל ונרשמות לתקופות דומות לנשים שונות.

העובדה שמדובר בסופו של דבר בטיפול הורמונלי לכל דבר, אבל זהה ביולוגית, הופכת אותו למותאם יותר למצבה הספציפי של המטופלת, וגם מתקבל טוב יותר על ידי הגוף, המזהה אותו כזהה ביולוגית להורמונים שהוא מייצר באופן טבעי.

את המרשמים המונפקים למטופלת, רוקחים עבורה במיוחד בבתי מרקחת המתמחים בכך, וכל הטיפול נעשה תחת מעקב קבוע, הכולל ביקורים אצל הרופא המטפל (שרשם את הטיפול האורתומולקולרי), בדיקות דם תקופתיות, והכי חשוב: הקשבה עמוקה לתחושותיה של המטופלת, לגבי התגובות של גופה לטיפול.

הכותב הוא רופא בקוואנטום מדיקל סנטר

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולי פוריות
פורום פוריות חברתי - תמיכה
פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום