רויטל ברמן

(0)
לדרג

נטורפתית מוסמכת. הכשרה במסלול נטורופתיה, פקולטה לרפואה משלימה, המכללה למנהל בת"א. טיפלה בבי"ח אסף-הרופא במרפאת שיר"ם לרפואה משלימה. במסגרת עבודתה בנוסף לפרויקטים רבים עסקה בפרויקט של משרד הבריאות בנושא איסוף מידע על מחלות מסוכנות. כיום מטפלת באופן פרטי בביתה במתן. ראו כתבה בנושא "טיפול בסרטן בראיית הנטורופתיה".

טלפון:
03-9021911


טיפול בסרטן בראיית הנטורופתיה

רויטל ברמן


הגישה המערבית ככלל היום, כאשר ארה"ב היא נושאת הדגל, היא מציאת "פתרון בזק" לכל בעיה. כבר ב 1971 הכריז נשיא ארה"ב ניקסון על "מלחמה בסרטן" וקבע כי תוך 5 שנים תמצא תרופה לסרטן! גישה זו הלכה בעקבותיהם של הנשיא קנדי שהכריז ב 1965 על הגעת האמריקנים לירח עד תום העשור וחזונו הוגשם, על גילוי הפניצילין ב 1928 שהיווה פתרון פלא למחלות רבות שהיו עד אז חשוכות מרפא, על מציאת החיסון לפוליו ב 1952 שפתר מגיפה נוראית זו ועוד דוגמאות רבות. גישה "כל אמריקנית" פטריוטית וחדורת ביטחון זו לא עבדה במקרה של סרטן ונכון להיום הסרטן נותר בלתי מנוצח, אבל הגישה לא מתה ועד היום מושקעים במחקר שחותר ל "כדור הקסם" משאבים יקרים, על חשבון אופציות יותר נבונות. כל עוד ימשיך העולם המערבי בגישה האנטי-הוליסטית הזו כלפי סרטן סיכויי ההצלחה להכנסת הטיפולים האלטרטיבים לא גדלים.

למרות כל זה, בשנים האחרונות הושגה הסכמה רחבה יחסית לגבי דבר אחד, ולא רק בקרב העוסקים ברפואה אלטרנטיבית אלא גם בתוך הקהילה המדעית רופאים, חוקרים ופרופסורים אשר עוסקים בחקר וטיפול בסרטן:

כימותרפיה הטיפול המועדף כיום בסרטן - הוא תהליך פולשני, עתיר תופעות לוואי הרסניות ובל נשכח מסרטן, אשר מטפל רק בסימפטומים של התהליך הסרטני ולא בגורם, תוך הריסה נוספת ולעיתים מוחלטת ולא ניתנת לשיקום של המנגנונים החיסוניים הטבעיים של הגוף. הוא מקצר את חיי המטופל ומסכן את הפציינט בהתפשטות או חזרה של הסרטן. הוא ידוע למשל בהפחתת החדירות של מערכות בגוף (כמו מערכת העיכול), גורם אפשרי לתת-תזונה בחולי סרטן, בשילוב עם כך שהטיפול הכימותרפי גורם לעיתים קרובות למטופל לבחילות וחוסר תאבון למעשה, מומחה לסרטן מאוניברסיטת דיוק ד"ר ג'ון גרנט, העריך ש - 40% ויותר מחולי הסרטן נפטרים מתת-תזונה.

תהליך זה נחשב כמתאים בעיקר לסוגי סרטן נדירים יחסית או לשלבים הראשוניים של המחלה, ובמרבית המקרים לא נותן ריפוי מלא אלא במקרה הטוב מרוויח לחולה קצת זמן ובמקרה הרע הורג את הפציינט:
"רב חולי הסרטן במאה האחרונה נפטרו מהטיפול הכימותרפי" הבחין ד"ר אלן ליון מבית-הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה. "כימותרפיה לא מחסלת את סרטן השד, המעי או הריאה. עובדה זו מתועדת כבר יותר מעשור....נשים עם סרטן השד סיכוייהן למות מהר יותר אם הן עוברות כימותרפיה מאשר אם לאו".

"רק 2-3% מכחצי מיליון אנשים שמאובחנים כחולי סרטן באמריקה מדי שנה, ניצלים בזכות כימותרפיה", לפי ד"ר ג'ון קריאנס מבית-הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטת הרווארד.
למרות נתונים מבהילים אלה כ - 75% מכל חולי הסרטן בארה"ב וכמחצית מכלל חולי הסרטן בעולם המערבי לוקחים בקביעות תרופות כימותרפיות, אשר כולן רעילות לגוף וחלקן אף מסרטנות בפני עצמן, ויכולות לחבל בסיכויו של האדם לשרוד.
בנוסף, מחירו של הטיפול הכימותרפי גבוה פי 10 לערך מזה של הטיפולים האלטרנטיביים בממוצע, כ 30,000$ או יותר פר פציינט.

הגישה הקונבנציונלית מתייחסת לסרטן כאל מחלה נקודתית וגורם זר בגוף, אויב. הטיפול נגדו, בתפיסה-הרפואית, הוא מלחמה אגרסיבית ופרימיטיבית (כמו הקזות הדם שהיוו פעם טיפול מקובל למגוון של סימפטומים, מחום גבוה ועד היסטריה), בה לעיתים קרובות החולה קורס והסרטן שורד.
מבחינה נטורופתית, לעומת זאת, הגורם להתפתחות סרטן הוא חוסר איזון וחולשה של מערכת החיסון ושל הגוף כולו, ועל-מנת לטפל בסרטן (וכמובן למנוע אותו) יש לאזן ולחזק את הגוף בכלל ואת מערכת החיסון בפרט, דרך צמחי-מרפא וגישות תזונתיות, מטבוליות, חיסוניות, ביולוגיות, פארמקולוגיות, פסיכולוגיות והתנהגותיות, וכאן יש טווח רחב מאוד של טיפולים ומטפלים, אך לכל הגישות הנ"ל יש מכנים משותפים:

הן אינן רעילות, לעומת הכימותרפיה וההקרנות אשר הורסות גם תאים בריאים, ועל כן בטוחות יותר.

מטרתן לטהר את הגוף ולהעצים את המנגנונים החיסוניים ומחסלי-הסרטן הטבעיים שבגוף.

הן מחזקות את הגוף ומנסות להשלים בו את החסרים, במטרה לקדם בריאות.
הגישה האלטרנטיבית (משלימה, הוליסטית, לא-אורתודוקסית) מתייחסת לסרטן כאל סימפטום של מחלה סיסטמתית המערבת את הגוף כולו, ומטרתה לטפל בגורם השורשי למחלה חוסר יכולתו של הגוף, בין אם גנטית או נסיבתית, לחסל תאים סרטניים (ראוי לציין שיש טיפולים אלטרנטיביים שבכל-זאת מערבים גם פגיעה ישירה בגידול עצמו ע"י צמחים, אנזימים ושיטות אחרות).
הרבה מטפלים טבעיים ושיטות טיפול משלימות (למשל שיטת קינגסטון, לה חסידים רבים) מתנגדים נחרצות ובאופן חד-משמעי לטיפול הקונבנציונלי בסרטן ודוגלים בטיפול המחזק והתומך כפי שתואר לעיל במקומו. טענתם היא כי טיפול כימותרפי רק יטרפד כל מאמץ להבראה, כי הוא מנוגד מן היסוד לגישה ההוליסטית והשניים לא יכולים להתקיים צד בצד. יש להם "דוגמאות חיות" להצלחתם והם יוצאים בקריאה לאומה. מאידך גיסא, מטפלים רבים (אף רבים יותר) לא לוקחים על עצמם מטרה "משיחית" זו. הם ממשיכים לצטט את הסטטיסטיקות העגומות של הטיפול הקונבנציונלי ולתאר את מגרעותיו, אך הם משאירים את זכות הבחירה למטופל, תוך נכונות לתמוך בו גם לאורך כימותרפיה, אם כך יבחר, מתוך כבוד לאדם האינדיבידואל וליכולת בחירתו בגורלו תוך הכרת העובדות (וכמובן גם מחשש לתביעות משפטיות, בעולם בו ארגוני הסרטן מחזיקים כוח עצום בלתי מעורער וכסף רב, לצד אינטרס ברור לנטרל, להוציא מחוץ לחוק ולהפוך ללעג את מתנגדיהם באשר הם).

שוני נוסף ועיקרי בין הטיפול הקונבנציונלי לזה הנטורופתי בסרטן (ובכלל) הוא שאדם החולה בסרטן, כמו בכל מחלה/סימפטום אחרים, מטופל באופן ספציפי למצבו ולסימפטומים שמאפיינים אותו. אין טיפול לסרטן אלא לאדם. בין אם בצמחי מרפא/תזונה או שאר השיטות, מקבל האדם טיפול אינדיבידואלי, תוך שמירה כמובן על כללי היסוד ללוחמה בסרטן למשל שימוש בנוגדי-חמצון וחיזוק המערכת החיסונית.

על עקרון זה, גם חולה אשר עובר כימותרפיה או כל טיפול קונבנציונלי אחר לסרטן, יכול במקביל לשלב טיפול נטורופתי, אשר ישמש כמסייע לגופו ולנפשו בהתמודדות הן עם הסרטן והן עם הטיפול לסרטן, וכאן נכנסת הנטורופטיה כטיפול בכימותרפיה, כלומר יותר לתמיכה בגוף הרצוץ מאשר לטיפול בסרטן עצמו.

להלן כמה דוגמאות לשיטות טיפול ותמיכה נטורופתים לחולי סרטן:

1.חיזוק מערכת החיסון: אצל חולי סרטן, במיוחד אלה אשר עוברים טיפולים כימותרפיים/הקרנות, מערכת החיסון נפגעת, ולכן יכולת הגוף להילחם בתאים בסרטניים נחלשת. בחולים אלה יש לנסות להמריץ את מערכת החיסון לדוגמא ע"י מתן ויטמין C אולטרה-פוטנטי (lentinan interleukin-2) , או/ו צמחי מרפא שמחזקים את המערכת החיסונית של הגוף ומסייעים לשיקום, כגון ג'ינסנג, Asrtagalus Membranaosus (Huang Qi), Viscum Album (Mistel-Toe), אכיניציאה, ליקוריץ, Thuja Occidentalis (Arbor Vitae), שום וכו'.

2.מערכת העיכול: אפשר לסייע לחולה סרטן המאבד משקל ע"י צמחי מרפא שמפחיתים את הבחילות תופעת לוואי של כימותרפיה והקרנות, מעוררים תאבון ומסייעים בעיכול כגון Artemisia Absinthium (לענה), Cynara Scolymus (עלי ארטישוק), Zingiber Officinale (ג'ינג'ר/זנגביל) וכו', אפשר בשילוב עם אנזימי עיכול ופרוביוטיקה.

3.תזונה עשירה בחומצות שומן אומגה-3 ובויטמין E, יכולה לסייע למאבק בתאים הסרטניים, אשר לפי מחקרים נוטים לספוג את חומצות השומן הבלתי רוויות אך לא סופגים ויטמין E, מה שמביא לחמצון מהיר של אותם חומצות השומן ולהרס התאים הסרטניים.

4.דטוקסיפיקציה: המטבוליזם של הגוף ובמיוחד של הכבד הם ברשימת "הנפגעים העיקריים" בזמן ואחר טיפולים כימותרפיים, וכמובן שתפקוד לא תקין של הכבד מלכתחילה מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן. כדי למנוע ולטפל בטוקסיקמיה/רעילות ישנם צמחי מרפא מטהרים, אלטרטיביים, אשר מנקזים את הכבד מרעלים ומסייעים למטבוליזם של הכבד, כגון Arctium Lappa (Burdock Root / Bearberry), Silybum Marianum (Milk Thistle), Taraxacum Radix (Dandelion Root). ישנן שיטות נוספות לדטוקסיפיקציה כגון חוקנים.

5.אנטי-אוקסידנטים: אחד הגורמים העיקריים לחולי בסרטן, עליהם יש הסכמה רחבה בין הנטורופתים כמו גם בקהילה המדעית, הוא מה שנקרא "הסטרס החימצוני", אליו חשופים היום כל בני-האדם במזונם העשיר בחומרים משמרים, חומרי טעם וריח, ושאר מרעין-בישין, באוויר המזוהם שהם נושמים, בעשן הסיגריות, בתי-החרושת ושריפת הדלק אשר נמצאים סביבנו וכיו צ"ב, אשר גורם למוטציות-סרטניות בתאי הגוף. הסטרס החימצוני מוחמר מאוד ע"י הטיפולים הקונבנציונלים בסרטן כימותרפיה והקרנות. מתן תוספים של ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא אנטי-אקסידנטים כגון ויטמין C, ויטמין E, פוליפנולים, קרטנואידים, ביופלבנואידים, תה-ירוק, Tabebebuia Impetiginosa (LaPacho), Larra Mexicana (Chapparal), Schisandra Chinensis (Wu Wei Zi), Sanguinaria Canadensis (Blood Root) וכו', רצוי בשילוב עם תזונה מטהרת (הרבה ירק אורגני, מעט שומן, בלי קפה וכל המוזכר לעיל) מהווים גורם מפתח בטיפול המשלים בסרטן.

6.מערכת העצבים: מערכת העצבים אצל חולי ומטופלי סרטן נפגעת הן מהסטרס החימצוני, הן מתת-תזונה ומחסור ברכיבי מזון והן מחמת תשישותה אחרי תקופה ארוכה של מאבק חיסוני בו נמצא הגוף במצב תמידי של "מלחמה". המאבק בסרטן הוא גם (אם לא בעיקר) נפשי, הוא דורש את מלוא תעצומות הנפש שיש לאדם, בעת שמצבו הפיזי לא מהווה קרקע פורייה לנפש חזקה...ניתן להמריץ את מערכת העצבים באמצעים שונים, ממניפולציות כירופרקטיות, דרך צמחי מרפא ספציפיים, טיפולי ושיטות-מגע שונים ומגוונים, מדיטציות וכמובן תמיכה נפשית, לסיוע במצבי חרדה, דיכאון, חוסר-שקט וכיו צ"ב.

מאידך גיסא, יש גם מן משותף בין שתי האסכולות, מאחר וכמה וכמה תרופות אנטי-סרטניות קונבנציונליות חשובות מתבססות למעשה על צמחי-מרפא. דוגמא: Taxol - המופק מעץ הטקסוס (yew) הפסיפי, ו vincristine המופק מצמח חילזון-ים ליטורנה (periwinkle). המשמעות המתבקשת של משפט זה היא שברפואת צמחים נגד סרטן, בדיוק כמו בכימותרפיה העכשווית, חלק מהצמחים הם טוקסיים לתאים הסרטניים ולכן הם אינם הוליסטיים אלא בעצם סימפטומטיים. ההבדל כמובן הוא שפורמולת צמחים תכיל גם צמחים שתומכים (לעומת הורסים) את המערכת החיסונית, צמחים טוניים שמחזקים את הגוף, צמחים אנטי-אוקסידנטים, צמחים מעוררי-תאבון וכו'. לצד הפורמולה ובצמוד לה ישולב טיפול תזונתי, תנועתי וכמובן נפשי שתפקידו חיזוק המטופל והעצמתו מה שמהווה תפקיד מכריע בלחימה בסרטן בראייה הנטורופתית.

מבחינה מדעית, התרופות האנטי-סרטניות כיום פועלות כנגד תאי-הגוף, כל תאי הגוף, מתוך הנחה שהתאים הסרטניים (כמו גם תאים מרקמות אחרות בריאות בגוף כגון עור ותאי מערכת העיכול) יותר פעילים מתאי גוף בריאים ולכן נוטים להיות מושפעים יותר מן התרופות, ולכן יושמדו לפני שהפציינט ימות. ישנה התקדמות מדעיות אשר כיוונה הוא לימוד תכונות ספציפיות לתאים סרטניים מסוגים שונים ויצירת תרופות שיותאמו לספציפיות זו, במטרה שישפיען יותר על הסרטן ופחות על רקמה בריאה.

עם הבנה וכיוון אלה, מתרכזים הרבה מאמצים מדעיים כיום בלימוד ומחקר של רכיבים רבים בצמחי-מרפא אשר נמצאים בשימוש מסורתי סיני, אינדיאני ומערבי מזה מאות ואלפי שנה כתרופות לסרטן. לגבי חלק מהמרכיבים (יש עשרות אלפים) כבר הוכח במחקרים שהם עובדים באופן ספציפי לעיכוב והרס תאים סרטניים, ומכאן יעילותם הרבה שנצפתה ומיעוט בתופעות לוואי יחסית לתרופות הקונבנציונליות.
צמחים מסורתיים אלה משמשים היום לקידום המחקר של הסרטן והטיפול בו.

להלן מספר דוגמאות לרכיבים כימיים שמגיעים מצמחי-מרפא מסורתיים והוכחו מדעית כיעילים נגד סרטן (כולל רכיבים שהורסים תאים סרטניים וכאלה שתומכים בחולה):

1.Apigenin פלבנואיד המצוי בפטרוזיליה ובצמחים אחרים.
2.Astragalus membranaceus (Huang Qi) צמח מרפא מהרפואה הסינית אשר מעורר את מערכת החיסון.
3.Boswellic acid רכיב פעיל משרף הלבונה.
4.Curcumin רכיב פעיל בתבלין הכורכום.
5.EGCG (epigallocatechin gallate) רכיב פעיל בתה ירוק.
6.EPA (eicosapentaenoic acid) חומצות שומן אומגה-3.
7.Genistein איזופלבנואיד מפולי-הסויה.
8.Ginseng צמח המרפא הידוע ג'ינסנג אשר מעורר את מערכת החיסון.
9.Luteolin פלבנואיד המצוי בצמחי מרפא רבים.
10.Melatonin הורמון מעורר שינה.
11.Limonene שמן ארומטי המצוי בפרי התפוז המר (Citrus AurantiumS).
12.PSP (polysaccharide peptide) פפטיד רב-סוכרי המצוי בפטרייה Coriolus versicolor.
13.Selenium מינרל קורט.
14.Vitamin A ויטמין E כמובן החשוב לשגשוג תאים, לראייה, ולתפקוד החיסוני של הגוף.

נקודה משותפת נוספת בין הטיפול האלטרנטיבי בסרטן לבין זה המערבי היא הצורך בטיפול משולב, מתוחכם ומקיף הנלחם בסרטן בכמה חזיתיות בו-זמנית. צורך זה נובע מיכולת ההסתגלות של חלק מהתאים הסרטניים לטיפול כימותרפי אחד במהלך תקופת הטיפול, מה שמשאיר את המטופל בסוף הטיפול עם גוש קטן יותר או אפילו בלתי נראה (באמצעים שעומדים לרשותנו היום) של סרטן אך עם כמה תאים ששרדו ויכולים להמשיך ולהתחלק ביתר קלות כעת כשמערכת החיסון של המטופל ירודה יותר מתמיד. הפורמולות האנטי-סרטניות של צמחי-מרפא והטיפול האלטרנטיבי עובד מיסודו על עקרון של סינרגיזם בין צמחים שונים ורכיבים אנטי-סרטניים רבים ושונים בו זמנית, בשילוב של תזונה, תוספים ועבודה נפשית אשר יחד מהווים לעיתים כוח מנצח לסרטן.
גם בקהילה המדעית, במיוחד בקרב הנוקטים בגישה המכווננות-מולקולרית לפיתוח תרופות (molecular-target approach of drug development), מתחילים היום לנקוט באותה גישה נבונה, אורגנית והוליסטית, לאור הצלחות הטיפול האלטרנטיבי וכישלונם של "תרופות פלא" מתחומים שונים אשר הראו פעם אחרי פעם שאין תרופות פלא. גם הטיפול הכימותרפי היום הוא למעשה קוקטייל, קומבינציות שונות של תרופות כימותרפיות מסוגים שונים, המשתנה מחולה לחולה, לפי סוג הסרטן, השלב בו הוא נמצא ופרמטרים נוספים.

הבעיה העיקרית היום, לדעת רבים וטובים מהעוסקים בתחום, היא שהטיפול המשלים בסרטן הוא תחום פרוץ מאוד מכמה סיבות:

אין בו הכרה מדעית כמעט בכלל ועל-כן אין פיקוח המונע שרלטנות. כתוצאה יש "מטפלים" רבים אשר עלולים לעשות נזקים הן לחולים שלהם והן לשמה הטוב של הרפואה המשלימה, או במילים אחרות, גם הרפואה המשלימה לא תמיד נותנת פתרון טוב לסרטן.

יש מגוון עצום ובלתי נדלה של טיפולים אנטי-סרטניים אלטרטיביים. הסטטיסטיקות לגבי אחוזי הצלחה של טיפולים משלימים נגד סרטן אינן מעידות על דבר, משום שהן שמות תחת כותרת אחת מאות ואלפי מטפלים שונים ושיטות שונות, וגם אינן עושות כמעט את ההפרדה בין אחוזי ההצלחה (או הכישלון) של הטיפול לבין פרמטרים חשובים כגון: סוג הסרטן שטופל, סטטוס המטופל בהתחלת הטיפול, האם קיבל או לא טיפול קונבנציונלי קודם (המהווה כאמור גורם סיכון בפני עצמו) ועוד פרמטרים בלתי ניתנים להפרדה מהתוצאה הסופית (במקרים רבים החולים מגיעים לרפואה המשימה אחרי שהרפואה הקונבנציונלית לא הצילה אותם, קרי במצב מתקדם יותר של המחלה כשגופם כבר מותש וכמעט איבד את היכולת להשתקם). יש צורך להביט על שיטות טיפול אלטרנטיביות אינדיבידואליות נגד סרטן בכל הרצינות וללא התנשאות וזלזול (ולא להשליך אותם לסל "טיפולי הסבתא", "אפקט הפלסבו" וה"אמונות הטפלות" בלי בדיקה), כדי לברור את אלה המוצלחים וללמוד למה ואיך בדיוק הם עובדים.

הגופים הרפואיים אשר עוסקים בחקר וטיפול קונבנציונליים בסרטן בעולם המערבי הם גופים בעלי כוח פוליטי וכלכלי עצום. הם ממומנים ע"י משרד-הבריאות ומכספי תרומות רבות, 80 מיליארד דולרים מושקעים בנושא מידי שנה!! לגופים אלה ולעומדים בראשם יש אינטרס ברור לעצור כל גורם אחר שבא לעסוק במלחמה "שלהם". באופן חלקי הם צודקים באמרם כי השיטות הלא אורתודוקסיות בד"כ לא נחקרו באופן מדעי ועל-כן יש להגן על הציבור מפני העוסקים בהם, אך למעשה הם לא מאפשרים למחקר כזה להתרחש (קרי, הם לא מקציבים לכך משאבים כלכליים) משום שהוא מנוגד לאינטרס שהם מקדמים. התוצאה פוגעת באזרח הקטן, שאפשרויות הטיפול שלו מצומצמות, יקרות, קשות ויעילותן נתונה בספק רב, וגם אם הוא מעוניין באופציה אחרת ה"מכונה" המדעית הקונבנציונלית (כולל מלחמה פסיכולוגית ושטיפת מוח נגד טיפולים אלטרטיביים) תקשה עליו ככל שתוכל. אם גופים אלה יפתחו עצמם לאופציות חדשות לטיפול בסרטן ויקדישו להם מחקר רציני, הספקטרום הטיפולי לסרטן יתרחב ויוסיף לתוכו תחמושת חדשה שתתאים ליותר אחוזים של חולי סרטן.

ביבליוגרפיה
1. Treatments Currently Used for Cancer by Patrick Quillin Ph.D., R.D. (Excerpted from Beating Cancer with Nutrition: Clinically Proven and Easy-To-Follow Strategies to Dramatically Improve Quality and Quantity of L).

2. Progress Report in the War on Cancer by Patrick Quillin Ph.D., R.D. (Excerpted from Beating Cancer with Nutrition: Clinically Proven and Easy-To-Follow Strategies to Dramatically Improve Quality and Quantity of L).

3. The Role of Natural Compounds in Cancer Therapy
by John Boik/OMP Oregon Medical Press (www.ompress.com).

4. Alternative Cancer Therapies by Richard Walters (Excerpted from Options: The Alternative Cancer Therapy Book).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום