הפריה חוץ גופית ופיגור שכלי

(0)
לדרג

במחקר שוודי מקיף נמצא כי יש קשר בין הפריות לעלייה קטנה בסיכון לפיגור שכלי אצל העובר. בנוסף נמצא כי אין קשר להפרעות מהקשת האוטיסטית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפולי הפריה חוץ גופית מלווים בעלייה קטנה, אך מובהקת בסיכון לפיגור שכלי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA. לא נמצאה עלייה בסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

לדברי החוקרים, בין השנים 1978-2010 נולדו בשוודיה כחמישה מיליון תינוקות לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית. למרות זאת, אין נתונים רבים אודות ההתפתחות העצבית של ילדים שנולדו בעקבות הטיפולים, בעיקר לאחר השנה הראשונה לחייהם. החוקרים העריכו את הקשר בין טיפולי הפריה חוץ גופית וטיפולים שונים לסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ופיגור שכלי.

טיפולי ההפריה חוץ גופית סווגו לפי השימוש בעוברים טריים או מוקפאים, שימוש או היעדר שימוש בפרוצדורת ICSI ( הזרקת זרע לביצית) להפרעות פוריות בגבר, ושפיכה או הסרה כירורגית של זרע. בשוודיה, הפרוצדורה הנפוצה ביותר בהפריה חוץ גופית היא טיפולים ללא ICSI עם העברת עוברים טריים. זאת בהשוואה לחמש פרוצדורות הפריה חוץ גופית אחרות בשימוש בשוודיה, וצאצאים שנולדו לאחר כל טיפול הפריה חוץ גופית נבחנו אל מול עוברים שנולדו לאחר הפריה ספונטנית.

מבין יותר מ-2.5 מיליון ילדים שהופיעו במאגר הנתונים קרוב ל-31 אלף ילדים (1.2%) נולדו לאחר הפריה חוץ גופית. משך המעקב הממוצע אחר צאצאים אלו עמד על 10 שנים. 103 מבין 6,959 הילדים עם הפרעה אוטיסטית נולדו לאחר הפריה חוץ גופית (1.5%) ו-180 מבין 15,830 הילדים שנולדו עם פיגור שכלי (1.1%).

לא זוהה קשר בעוברים יחדים

באשר להפרעות אוטיסטיות, נרשמה עלייה של 14% בסיכון לאחר כל טיפול הפריה חוץ גופית, בהשוואה להפריה ספונטנית. באשר לפיגור שכלי, מדובר היה בעלייה של 18% בסיכון. כאשר החוקרים התמקדו במקרים שהוגבלו לעוברים יחידים בלבד לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית עם אף מהתוצאות האלה.

הסיכון להפרעה אוטיסטית היה גבוה פי 4.5 עם ICSI ושימוש בזרע שנאסף באופן כירורגי ועוברים טריים, בהשוואה לטיפולי הפריה חוץ גופית ללא ICSI עם העברת עוברים טריים. הסיכון לפיגור שכלי היה מוגבר פי 2.35 לאחר ICSI באמצעות זרע שנאסף באופן כירורגי ועוברים טריים וגבוה פי 1.5 לאחר ICSI באמצעות זרע משפיכה ועוברים טריים.

מהערכת הנתונים אודות עוברים יחידים בלבד עלה כי אין עלייה מובהקת סטטיסטית בסיכון להפרעה אוטיסטית בעקבות ICSI עם זרע שנאסףי באופן כירורגי. עם זאת, הסיכון לפיגור שכלי היה מוגבר משמעותית בעקבות ICSI עם עוברים מוקפאים.

החוקרים מסכמים כי בהשוואה להפריה ספונטנית, טיפולי הפריה חוץ גופית לא נקשרו עם הפרעה אוטיסטית אך לוו בעלייה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית, בסיכון לפיגור שכלי. באשר לפרוצדורות ספציפיות, החוקרים מצאו כי הפריה חוץ גופית עם ICSI במקרים של הפרעת פוריות על רקע גורם זכרי מלווה בעלייה קטנה בסיכון היחסי להפרעה אוטיסטית ופיגור שכלי, בהשוואה להפריה חוץ גופית ללא ICSI. השכיחות של הפרעות אלו היא נמוכה, והעלייה בסיכון על רקע הפריה חוץ גופית היא קטנה.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום