כשהממוגרפיה לא עובדת: שד צפוף

(0)
לדרג

לפי הצעת חוק חדשה, מכוני ממוגרפיה יחויבו לדווח לנשים כשהבדיקה מוגבלת או לא יעילה עבורן. השחקנית מיכל ינאי התגייסה: חוק מציל חיים

מאת: מערכת zap doctors

מכוני ממוגרפיה יחויבו לדווח לנשים בעלות רקמת שד צפופה כי הבדיקה הוותיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד מוגבלת או אינה יעילה עבורן, וכי עליהן לפנות לרופא המטפל להתאמת בדיקה משלימה לאבחון מוקדם של סרטן בשד צפוף. כך לפי הצעת חוק של ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) שהוגשה היום (ד') לכנסת.

המגבלה של הממוגרפיה נוצרת בשל העובדה שהרקמה הצפופה בשד מופיעה בצבע לבן, בדיוק כמו הצבע של הגידול הסרטני. זו הסיבה לכך שכמעט בלתי אפשרי לראות בממוגרפיה את הגידול בשד, בטח כשהוא בשלב המוקדם (מתחת ל-2 ס"מ), אצל נשים אלו. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine, נמצא כי כ-35% ממקרי סרטן ברקמת שד צפופה אינם מתגלים בממוגרפיה. כיום קיימות מספר בדיקות משלימות לאבחון מוקדם של סרטן השד, המתאימות לנשים עם רקמה צפופה, דוגמת אולטרה סאונד שד אוטומטי או בדיקת MRI.

הצעת החוק היא פרי שיתוף פעולה בין ח"כ גמליאל לשחקנית מיכל ינאי, המקדמת בחודשים האחרונים את המודעות למניעת סרטן השד בקרב נשים צעירות שלרובן רקמת שד צפופה. חוקים דומים אושרו באחרונה במספר רב של מדינות בארה"ב, שעליהן נמנות ניו יורק, טקסס, מרילנד, קונטיקט, וירג'יניה, קליפורניה, הוואי, טנסי, אלבמה, נבאדה ואורגון.

ח"כ גמליאל: "כמו נשים רבות, גם אני לא הייתי מודעת לנושא רקמת השד הצפופה, ואני שמחה על שיתוף הפעולה עם מיכל. הצעת החוק הזאת יכולה להציל חיים של לא מעט נשים, שנבדקות במכוני ממוגרפיה ולא מודעות לכך שהבדיקה מוגבלת או אינה יעילה עבורן".

ינאי: "אני מקווה שהצעת החוק תוביל לשינוי פני המחלה שגובה קורבנות בכל שנה. למרבה הצער, על אף המודעות לצורך באבחון מוקדם, רבות מאתנו אינן מודעות לנושא השד הצפוף וחיות בתחושה כי עשו הכל על מנת למנוע את המחלה. אני מקווה שהצעת החוק הזה תעלה את השד הצפוף לתודעת הנשים בישראל, ותפחית משמעותית את הסיכון לתמותה מסרטן השד".

חצי מיליון נשים בסיכון

רקמת השד הצפופה היא דבר טבעי ומתאפיינת בריבוי רקמות חיבור, בלוטות וצינוריות חלב ופחות רקמות שומן. רקמת שד צפופה נפוצה בעיקר בקרב נשים צעירות, אך גם מעל גיל 50 מדובר במספר לא מבוטל של נשים. על פי הסטטיסטיקה כשני שלישים מהנשים עד גיל 50 וכשליש מהנשים מעל גיל 50 בעלות רקמת שד צפופה. במילים אחרות, בישראל מחצי מיליון נשים עם רקמת שד צפופה בגילאי 4070 שבהם עולה הסיכון לחלות בסרטן השד. כמו כן, חשוב לציין כי על פי מחקרים נשים עלות רקמת שד צפופה נמצאות בסיכון גבוה עד פי 5 לחלות בסרטן השד. הצעת החוק זכתה לתמיכה ממספר סיעות, והצטרפו אליה חברי כנסת ממספר מפלגות, ביניהן יצחק כהן (ש"ס) ומיקי רוזנטל (העבודה).

אירית פנט, יו"ר עמותת 'אחת מתשע', בירכה על הצעת החוק: "אנו מקוות כי בעזרת הצעת החוק ניתן יהיה לחסוך זמן וכסף רב למערכת, וכן למנוע סבל וקרינה מיותרים הכרוכים בבדיקה לאותן נשים שבדיקת הממוגרפיה אינה רלוונטית עבורן. כמו כן, אנו צופות כי החלת החוק תוביל לעלייה משמעותית בנתוני יעילות בדיקת הממוגרפיה, בקרב אותן נשים להן הבדיקה כן מתאימה, לצד עלייה בשיעור הנשים המאובחנות בשלב מוקדם מספיק של המחלה, כאשר עדיין ניתן להחלים מהמחלה".

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום