המוח מזדקן בגלל האלכוהול

(0)
לדרג

ממחקר בריטי חדש עולה כי שתייה מופרזת ועישון מעלים את קצב ההידרדרות הקוגנטיבית של המוח; בגלל הרגלים אלה המוח מזדקן ב-12 שנה בעשור

מאת: מערכת zap doctors

אם תשתו אלכוהול ותעשנו, תגרמו לנזק גדול יותר מאם תעשו כל אחד מהם בנפרד. כך לפי מחקר חדש מלונדון, שמצא כי שילוב של אלכוהול וסיגריות מאיץ את ההידרדרות הקוגנטיבית ב-36%.

במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry, עקבו החוקררים במשך עשור אחרי כ-6,500 מבוגרים (4,635 גברים ו-1,838 נשים) בגילאי 45-69. כל המשתתפים נשאלו אודות הרגלי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות, והתפקיד הקוגנטיבי לשלהם נבדק לאחר מכן שלוש פעמים במהלך תקופת המעקב.

מהמחקר עולה כי בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם וצרכו אלכוהול בכמות מתונה, מי שנהגו לעשן ושתו אלכוהול בכמות רבה קצב ההידרדרות הקוגניטיבית היה מהיר יותר. כמות גדולה הוגדרה כ-14 יחידות לשבוע לנשים ו-21 יחידות לשבוע בגברים. יתרה מזאת, מדווחים החוקרים כי ההשפעה המשולבת של עישון וצריכת אלכוהול הייתה גדולה יותר מההשפעה הפרטנית של כל אחד מהרגלים אלו בנפרד. בסך הכל נמצא כי עם כל עשר שנים שחלפו, המוח של נבדקים ששתו ועישנו הזדקן ב-12 שנים. לאחר ניתוח הנתונים תוך התחשבות בגיל, מין, השכלה ומחלות כרוניות, נמצא כי בקבוצה שבה שתו ועישנו, ההידרדרות בתפקוד הייתה מהירה ב-36%.

לפי החוקרים, ההמלצה הגורפת היום היא להפסיק לעשן או להפחית את היקף העישון וכן להימנע מצריכת אלכוהול בכמות רבה. מהמחקר עולה עוד כי מומלץ לא לשלב בין שני ההרגלים הלא בריאים האלו, כי שמירה על אורח חיים בריא במהלך החיים עשויה למנוע הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום