טיפול הורמונלי: להקדים תרופה

(0)
לדרג

כל אישה תתמודד עם תופעות גיל המעבר. טיפול הורמונלי חלופי, הניתן מוקדם ככל הניתן, באמצעות פרוגסטרון מהדור החדש, עשוי להביא הקלה משמעותית

מאת: מערכת zap doctors

לטיפול הורמונלי חלופי יצאו מוניטין מוטעים: לא זו בלבד שאין הוא מאיים על בריאותן של נשים הנוטלות אותו, אלא הוא אף מיטיב את בריאותן. מחקר שפורסם לאחרונה מצביע שוב על היעילות הניכרת של טיפול הורמונלי חלופי, ועל תרומתו הבלתי מעורערת והעצומה לבריאותן של הנשים.

אם כך, מדוע ישנן עדיין נשים לא מעטות, החוששות מהטיפול, או אף גרוע מכך, אינן יודעות על קיומו וממילא אינן מודעות לחשיבותו? "זהו מקרה קלאסי של אדם אחד, המשליך אבן לבאר ובעקבות כך, גם מאה אנשים אינם מצליחים להוציא את האבן מהבאר. כאשר נזרע פחד בליבן של הנשים, רבות מהן מוותרות על טיפול מסייע ומציל חיים, ומשלמות מחיר כבד ללא הצדקה", אומר פרופ' ברי קפלן, מומחה למיילדות וגניקולוגיה.

טיפול הורמונלי חליפי
טיפול הורמונלי חליפי

להתחיל מוקדם ככל הניתן

פרופ' קפלן תולה את היעדר הנכונות לשימוש בטיפול הורמונלי חלופי ואת היעדר החשיפה לעצם קיומו של הטיפול, בשני גורמים. האחד: מידע מוטעה. והשני: חוסר מודעות. "לפני מספר שנים, פורסם מחקר שבדק את השפעותיו של טיפול הורמונלי חלופי על נשים בגיל המעבר (גיל הבלות, מנופאוזה). המחקר הצביע על כך שהטיפול מגביר סיכון למחלות שונות. התוצאות לא הוצגו כראוי. המסקנות מהמחקר אינן כוללות המלצה להימנע מהטיפול כשלעצמו, אלא מבהירות כי יש ליטול אותו באופן נכון ורצוי".

תוצאות אלה, שלא הובהרו עד תום, וחוסר מודעות לניואנס החשוב שהדגיש פרופ' קפלן, גררו חוסר פעולה של הרופאים המטפלים, שלא כולם מודעים לחשיבות הטיפול ולבטיחותו, ובנוסף, גרמו חוסר רצון של הנשים עצמן וחשש מצידן. "חייבים להבהיר, להדגיש בכל הזדמנות: טיפול הורמונלי חלופי חייב להינתן בשלב מוקדם ככל הניתן. היתרון הגדול בטיפול הורמונלי בא לידי ביטוי רק אם מתחילים בטיפול זה בזמן. נטילה מוקדמת של הטיפול היא זו שעושה את כל ההבדל. באותו ניסוי, שגרר השמצות מוטעות של הטיפול, השתתפו נשים מבוגרות מאד, שחלף זמן רב בין תחילת גיל המעבר שלהן, לבין תחילת מתן הטיפול. זהו נתון משמעותי ביותר. לעיתוי יש חשיבות אדירה: טיפול הורמונלי חלופי חייב להינתן בטווח של עשר שנים לכל היותר, מתחילת גיל המעבר".

פרוגסטרון: הדור החדש

בנוסף, יש לזכור נתון נוסף, הצובע באור אחר את תוצאות הניסוי המדובר. פרופ' קפלן מסביר כי במחקר המדובר נעשה שימוש בפרוגסטרון אחר, בשעה שכיום קיימים פרוגסטרונים איכותיים יותר: "בניסוי נעשה שימוש בפרוגסטרון פחות טוב מהסוגים המצויים בשימוש כיום. המינונים של הפרוגסטרון היום הם זעומים, ישנם פרוגסטרונים מהדור החדש שהם יעילים במיוחד ואינם מסכנים כלל את בריאות האישה. עוד חשוב להדגיש כי טיפול הורמונלי חלופי לא חייב לכלול פרוגסטרון בנשים ללא רחם, אלא אסטרוגן בלבד ".

את עמדתו של פרופ' קפלן, שהיא העמדה המשותפת של מרבית הרופאים המתמחים בתחום גיל המעבר, מחזקים תוצאות של שלושה מחקרים עדכניים, שכללו אלפי נבדקות, שנטלו טיפול הורמונלי חלופי, עם פרוגסטרון מהדור החדש, בשלב מוקדם של גיל המעבר. התוצאות הוכיחו את יתרונותיו העצומים של הטיפול: "נשים שנטלו את הטיפול, נהנו באופן מוחלט וחד משמעי מבריאות טובה יותר. השיפור ניכר ומקיף: הנשים שנטלו את הטיפול היו פחות חולות מנשים שלא נטלו אותו. הטיפול מסייע לבריאות הלב, בריאות השד, בריאות השלד ומפחית סיכוי למחלות סרטן, לתמותה ולתחלואה כללית".

פנו לקבלת טיפול

ההמלצה לנשים המתחילות לחוות את תסמיני גיל המעבר היא לפנות לרופא משפחה ולרופא נשים המתמחה בתחום גיל המעבר. בין התסמינים שיש לשים לב אליהם: הפסקת הווסת, גלי חום, קשיי שינה, יובש נרתיקי, דלקות במערכת השתן, כאב בעת קיום יחסי מין, פגיעה בחשק המיני. הרופא יתאים לכל אישה את הטיפול האידאלי עבורה בהתחשב בגילה, בתסמינים שהיא חווה, בהיסטוריה הרפואית שלה ובבריאותה הכללית.

הטיפול ההורמונלי החלופי כולל מתן הורמונים במינונים משתנים, בצורות שונות של נתינה: דרך הפה, דרך העור ודרך הנרתיק. פרופ' קפלן חד משמעי בגישתו: "נשים, גשו להיבדק ולקבל הנחיות מרופא. גם אם אתן חוששות מהטיפול, אל תפסלו אותו מראש. תקשיבו להסברים של הרופא, הכירו את הטיפולים החדישים הקיימים ונצלו את הדרכים הקיימות להיטיב עם הבריאות שלכן. גם אם לא תסכימו לקבל את הטיפול, בוודאי תצאו נשכרות. לדוגמא: הרופא יוכל לתת לכן טיפול שיסייע לפתור את בעיית היובש הנרתיקי. אין אישה שלא חווה יובש נרתיקי והתופעות הנלוות לו. קיים כיום טיפול פשוט מאד בתופעה זו, טיפול יעיל ובטוח שמתאים לכל הנשים, גם כאלה שחוו בעבר סרטנים התלויים בהורמונים כגון סרטן שד.

לסיכום, אין מה לחשוש מטיפול הורמונלי חלופי. לא רק שהוא איננו מסוכן, אלא הוא תורם לבריאות המטופלת. לא מומלץ לפסול מראש את אפשרות הטיפול הזו. וגם מי שאיננה רוצה לקבל את הטיפול חייבת לעצמה לכל הפחות ביקור אצל רופא מומחה והתייעצות אתו. היא עשויה להיות מופתעת.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום